Entreprenör kommer inte och åtgärdar efter tvåårsbesiktning. Skäl för vite?

4k läst  31 svar

1. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Hur många gånger har du gjort detta? Som privatperson alltså? Jag har aldrig ens hört talas om det men jag har iofs inte samma erfarenhet av just det som många andra som har svarat.

• Laddar…
  2. N
    Medlem · Nivå 7
    Om man jämför de projekt som Peab och Skanska gör så kan man väl knappast kalla en privatpersons villa ett ”halvstort” projekt :) har du alltså varit ”projektledare” (?) för vanliga enstaka villor (arkitektritade, kataloghus?) för privatpersoner och där har privatpersonen kunnat hålla inne 10% av de tex 5 miljoner som entreprenaden kostade i två års tid? Vilken roll har du haft i dessa projekt? Offentlig upphandlare är ju inte en existerande befattning när familjen Gustafsson ska bygga sitt Eksjöhus.

• Laddar…
  3. H
    Moderator · Nivå 25
    Nu tror jag att det iofs. är en bankgaranti som skall finnas. Företaget ligger inte ute med pengar, men det belastar deras kreditvärdighet.

Jag har uppfattat att det inte förekommer alls i affärer mellan byggare och privatpersoner, men är vanligt i kommersiella upphandlingar.

Och egentligen kanske det är ett upplägg som skulle vara bra även i privata sammanhang. Det sätter press på byggarna att åtgärda garantipunkterna.

• Laddar…
  4. O
    Medlem Nivå 2
    Korrekt - en bankgaranti är ju inte att hålla inne pengar - bara att hålla en mindre del låsta en tid som ett slags försäkring.

Jag vet inte vad husleverantören har för upplägg men jag tycker de borde försäkra sig om att entreprenören åtgärdar eventuella fel.

Redigerat 24 maj 05:16
  5. N
    Medlem · Nivå 7
    Men det intressanta var ju att höra om vilka privata villa-projekt du medverkat i och i vilken roll, där detta upplägg förekom. Det verkar ju inte vara i samband med någon husleverantör..?

6. O
    Medlem Nivå 2
    Ny handlar ju inte tråden om mina projekt eller samarbete med husleverantör.

7. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Nej, men du har uttryckt en väldigt stark åsikt om vad som är normalt i sammanhanget, dvs privatpersoners husentreprenad. Denna bild stämmer inte med många andras uppfattning om vad som är normalt. Därför undrar bl. a. jag vad du har för belägg för ditt påstående.

8. O
    Medlem Nivå 2
    Jag menar entreprenader i största allmänhet.
    Jag skulle dock bli förvånad även här om den aktuella husleverantören inte sett till att ha någon form av säkerhet gentemot entreprenören.
    -Vid privatpersoners husbyggen är det oftast en husleverantör som är projektledaren.

9. N
    Medlem · Nivå 7
    Det var det här citatet som gör att vi är nyfikna - att du kör detta upplägg för villor. Frågan var då i vilket sammanhang detta gjordes. Men du kanske försa dig och det du säger syftar egentligen bara på offentliga entreprenader och liknande?

• Laddar…
  10. T
    Medlem · Nivå 10
    Nu handlar ju inte tråden om entreprenader i största allmänhet utan om TS - Krem10:s villa.
    Utan att ha byggt varken villa eller 15-vånings kontorsbyggnad anar jag att det är rätt stora skillnader medan de två typerna av entreprenad, (även om likheter självklart finns.)

11. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Detta är som sagt ett ganska specifikt påstående om just TS situation som du kommer med. Du följer upp med att det är normalt att betala de sista 10 procenten efter två år. Din grund för att säga det är alltså att det brukar vara så i större offentliga entreprenader. Senare säger du att du menar entreprenader i allmänhet men din erfarenhet är i huvudsak från offentliga sådana.

Själv brukar jag försöka ha mer på fötterna än så när jag yttrar mig så säkert om något.

Även detta påstående tål att granskas. Är det verkligen så? Dessutom skiljer sig ansvaret åt väldigt mycket åt beroende på om det är en totalentreprenad eller en delad entreprenad, vilket är anledningen till att hempularen frågar efter kontraktsform i första svarsinlägget.

12. O
    Medlem Nivå 2
    Vad får dig att tro att jag inte skulle ha på fötterna?

-Någon form av garanti/bankgaranti är brukligt åtminstone bland de projektledare jag känner till. -Om någon väljer en annan nivå än 10% på bankgarantin - så varsågod.

De sista 10 procenten betalas alltså av beställaren till banken i en bankgaranti och betalas ut till entreprenören när samtliga villkor är uppfyllda. -Det verkar som du missförstått där.

-Visst kan det vara skillnader mellan olika typer av entreprenader, men vad har det med Ts fråga att göra?

13. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Att du inte presenterar vad det är, trots upprepade frågor. Hur mycket erfarenhet har du av TS specifika situation, dvs privatperson bygger hus?

Nej, jag har inte missförstått något. Jag förstår vad en bankgaranti är. Jag har bara aldrig hört talas om det i affärer mellan privatpersoner och byggföretag.

TS fråga gäller en specifik situation. Du har svarat på något annat.

14. E
    Medlem · Nivå 21
    Kolla vad bankgaranti är.
    Ps
    Det är inte ovanligt att man som entreprenör lämnar en bankgaranti till sin kund även om det bara handlar om en villa.

15. N
    Medlem · Nivå 7
    Vi kan nog sluta oss till att @Olivia0001 var lite för ivrig i beskrivning av sin erfarenhet och det hon sa gällde hennes erfarenhet av offentliga upphandlingar och liknande. Att hon sen stack in att hon ”ofta gjorde det på villor” var nog en liten vit lögn för att styrka diskussionen som sedan eskalerade när övriga i tråden blev nyfikna. Allt gott så.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: