Hej!
Vi har byggt med Eksjöhus och haft vår 2-årsbesiktning i mitten på januari. Nu har det gått fyra månader och den ansvariga entreprenören har inte kommit och åtgärdat punkterna i protokollet. Säljaren önskar att jag också ligger på, och jag har kontaktat entreprenören skriftligen via mail och sms men ej fått svar. Jag har hört att de kan få betala vite om de inte åtgärdat punkterna efter 2 månader. Gäller detta även vid 2-årsbesiktning eller bara vid slutbesiktning?

Bästa svaret

nej, vite får du bara ut om du har det i avtalet. Men du kan låta en annan entreprenör åtgärda, och sedan kräva den ansvariga firman.

Men vem har du ditt avtal med? Med Eksjöhus, eller med entreprenören? Om avtalet är med Eksjöhus, så skall inte du jaga entreprenören, ställ kraven mot Eksjöhus.

• Gilla
Spikin och 2 till
  • Laddar…
Du brukar ha en bankgaranti på 10% av beloppet som lan användas till att betala åtgärdandet om inte byggherren löser det själv.
Det är ganska vedertaget att betala projekt efter 30-30-30-10-modellen(%)

tommib
O Olivia0001 skrev:
Du brukar ha en bankgaranti på 10% av beloppet som lan användas till att betala åtgärdandet om inte byggherren löser det själv.
Är det vedertaget att hålla inne med 10% av betalningen till efter tvåårsbesiktningen menar du?

Dvillan
Hej! Om det var en totalare som du har avtalat med Eksjöhus så är det inte entreprenören du ska jaga utan Eksjöhus. Det är deras uppgift att sköta. Hoppas att det inte var några allvarliga anmärkningar på garantibesiktningen :)

tommib tommib skrev:
Är det vedertaget att hålla inne med 10% av betalningen till efter tvåårsbesiktningen menar du?
Ja - det är vedertaget att hålla inne 10% av summan för en entreprenad tills godkänd besiktning vid garantitidens slut.
Betalningsmodellen 30-30-30-10 tycker jag brukar fungera bra för både beställare och utförare
-Dock brukar inte sista betalningen direkt hållas inne - utan läggas som en bankgaranti - så den betalas av beställaren vid slutbesiktning, men betalas inte ut till entreprenören förrän efter godkänd garantibesiktning.

Det har jag aldrig hört talas om i samband med privata byggen.

Du håller 10% tills det finns en godkänd slutbesiktning, och fortsätter att hålla en relevant summa som skall klara ev. besiktningsanmärkningar till de är avklarade. Men sedan har man normalt inget innehållet fram till garantibesiktning.

Jag vet att i kommersiella byggen förekommer det att entreprenören måste ha en bankgaranti som säkerhet för ev. garantireparationer. Men det är ju mest för att det kan handla om enorma belopp, som en del företag inte skulle överleva.

• Gilla
Hedax och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det har jag aldrig hört talas om i samband med privata byggen.
Samma här har aldrig hört detta under mina 40 år i branschen.

• Gilla
Ehrencrona och 1 till
  • Laddar…
De 10% gäller för åtgärdande av fel som framkommit vid slutbesiktningen och inget annat.

• Gilla
Spikin och 4 till
  • Laddar…
O Olivia0001 skrev:
Nej, detta är inte vedertaget gällande 2-års besiktningen, utan slutbesiktning.

• Gilla
Patrik KBA
  • Laddar…
O Olivia0001 skrev:
Ja - det är vedertaget att hålla inne 10% av summan för en entreprenad tills godkänd besiktning vid garantitidens slut.
Betalningsmodellen 30-30-30-10 tycker jag brukar fungera bra för både beställare och utförare
-Dock brukar inte sista betalningen direkt hållas inne - utan läggas som en bankgaranti - så den betalas av beställaren vid slutbesiktning, men betalas inte ut till entreprenören förrän efter godkänd garantibesiktning.
Var har du fått reda på att det brukar gå till på det viset? Menar du att en entreprenör ska ligga ute med 10% av totalsumman på jobbet i två år?

Jag påstår inte att du ljuger, men jag har väldigt svårt att tro på det du skriver. Min arbetsgivare får sina sista 10% vid godkänd slutbesiktning.

G-83 G-83 skrev:
Var har du fått reda på att det brukar gå till på det viset? Menar du att en entreprenör ska ligga ute med 10% av totalsumman på jobbet i två år?

Jag påstår inte att du ljuger, men jag har väldigt svårt att tro på det du skriver. Min arbetsgivare får sina sista 10% vid godkänd slutbesiktning.
Jag har jobbat som projektledare och offentlig upphandlare under många år.
-PEAB, SKANSKA och många fler av både större och mindre entreprenörer brukar med glädje lämna anbud.

-Visst kanske de lägger på lite eftersom de inte kommer undan med att ”glömma” rätta till småfel som kan bli kvar, men det tycker jag att det är värt
-De har ju ändå fått pengarna - betalningen är bara på låst konto ett tag.

O Olivia0001 skrev:
Jag har jobbat som projektledare och offentlig upphandlare under många år.
-PEAB, SKANSKA och många fler av både större och mindre entreprenörer brukar med glädje lämna anbud.

-Visst kanske de lägger på lite eftersom de inte kommer undan med att ”glömma” rätta till småfel som kan bli kvar, men det tycker jag att det är värt
-De har ju ändå fått pengarna - betalningen är bara på låst konto ett tag.
Du verkar prata om offentliga projekt, eller i företagsregi. Inte någons 1.5-plansvilla i Nacka. Som någon också kommenterade ovan.

• Gilla
Detlovsson och 2 till
  • Laddar…
N noupe skrev:
Du verkar prata om offentliga projekt, eller i företagsregi. Inte någons 1.5-plansvilla i Nacka. Som någon också kommenterade ovan.
Jag kör i alla fall samma upplägg även för halvstora projekt som en villa
-Villan ska ju också förhoppningsvis hålla i många år

Även jag har jobbat i branschen i över 40 år och har aldrig varit med om att man inte har fått ut pengarna efter en godkänd slutbesiktning. Däremot kan bankgarantin liga kvar längre.

• Gilla
Detlovsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.