27 081 läst · 73 svar
27k läst
73 svar
Entreprenör/arborist orsakar skada på parkerad bil
Allvetare
· Tullinge
· 5 138 inlägg
Nu kan jag ha varit trött när jag lärde mig googla. Men allt jag hittar om beställaransvar handlar om yrkestrafik. Jag hittade nånting annat förresten, men då handlade det om arbetsmiljöansvar. Inte ansvar för hantverkarnas arbetsutövande.
Så kan någon vänlig själ berätta för mig var jag kan hitta info om beställaransvar....
Så kan någon vänlig själ berätta för mig var jag kan hitta info om beställaransvar....
Allvetare
· Tullinge
· 5 138 inlägg
Hur gick det till? Eftersom normalt så är man inte vållande om man blir påkörd bakifrån. Är man inte vållande brukar man inte förlora eventuella bonus år... Jag misstänker att höjningen var en normal premiehöjning. Där fb ibland höjer väldigt mycket. Så kolla upp det där igenCheesen skrev:
Jag kan bara konstatera att året efter påkörningen så ville försäkringsbolager ha 700:- mer. Från 5300:- till 6000:- gick premien.bytte bolag.Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 5 138 inlägg
det hängde säkerligen inte ihop.Cheesen skrev:
När man inte är vållande så behöver inte ditt fb bry sig. Om du kör på grannen och väljer att göra upp utanför fb så kommer inte ditt fb inte veta om det. och skulle inte bry sig
Men när fb höjer premien med 700:- så byter man fb....
Det har ju skärpts inom transportsektorn så därför hittar man mest nyheter inom det området. Det här är inget nytt dock, när jag läste på juridiken så insåg jag att våran bostadsrättsförening är ansvarig för det entreprenörer orsakar om vi inte var oerhört noggrann med avtal och utförande. Exempelvis så borde antagligen brf ha stängt av parkeringen under arbetet för att kunna hållas skadelösa. Nu kan ju avtalet vara noggrant skrivet vid beställningen men oftast är det ju inte det. Det finns väldigt många exempel på beställaransvar vid olika entreprenader i många brancher.Bananskalare skrev:
Nu kan jag ha varit trött när jag lärde mig googla. Men allt jag hittar om beställaransvar handlar om yrkestrafik. Jag hittade nånting annat förresten, men då handlade det om arbetsmiljöansvar. Inte ansvar för hantverkarnas arbetsutövande.
Allvetare
· Tullinge
· 5 138 inlägg
men kan inte du skicka över en länk?Cheesen skrev:
Det har ju skärpts inom transportsektorn så därför hittar man mest nyheter inom det området. Det här är inget nytt dock, när jag läste på juridiken så insåg jag att våran bostadsrättsförening är ansvarig för det entreprenörer orsakar om vi inte var oerhört noggrann med avtal och utförande. Exempelvis så borde antagligen brf ha stängt av parkeringen under arbetet för att kunna hållas skadelösa. Nu kan ju avtalet vara noggrant skrivet vid beställningen men oftast är det ju inte det. Det finns väldigt många exempel på beställaransvar vid olika entreprenader i många brancher.
Självrisken bör du få igenom genom entreprenörens försäkringsbolag. Hyrbilen kan bli betydligt knivigare.
Försäkringsbolagen har någon sjuk föreställning om att hyrbilens självrisk kompenserar för att man inte sliter på sin egen bil. I Kombination med faktiskt behov under reptid. Så även om man som drabbad skall gå skadelös så är det inte säkert man får igenom full ersättning här. Lite som när försäkringsbolagen gör åldersavdrag vid hus skador.
Försäkringsbolagen har någon sjuk föreställning om att hyrbilens självrisk kompenserar för att man inte sliter på sin egen bil. I Kombination med faktiskt behov under reptid. Så även om man som drabbad skall gå skadelös så är det inte säkert man får igenom full ersättning här. Lite som när försäkringsbolagen gör åldersavdrag vid hus skador.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 2 869 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 2 869 inlägg
såg nu när jag sålde min bil så fick jag papper av Volvia att om jag tog ny försäkring inom ett år hos dom igen så fick jag behålla min försäkrings premie med 10 skadefria år på den nya försäkringen.S Stefan1972 skrev:
Så något bör finnas kvar.
även Länsförsäkringar har något för jag tog ett rådjur för ett par månader sedan, hade viltolycka med och då fick jag Inge bonus tapp.
Allvetare
· Tullinge
· 5 138 inlägg
De kom väl fram till att rådjuret var vållandeH Hallerudsbo skrev:såg nu när jag sålde min bil så fick jag papper av Volvia att om jag tog ny försäkring inom ett år hos dom igen så fick jag behålla min försäkrings premie med 10 skadefria år på den nya försäkringen.
Så något bör finnas kvar.
även Länsförsäkringar har något för jag tog ett rådjur för ett par månader sedan, hade viltolycka med och då fick jag Inge bonus tapp.
Ja verkligen, varken boende eller bostadsrättsföreningens ordförande som beställde arbetet fick någon information om detta. Gatuparkeringen utanför parkeringen är dessutom gratis så det hade varit enkelt att ställa sig där.Anna_H skrev:
Brf-en är dessutom liten så de hade kunnat ringa på vilken lägenhet som helst så hade vi fått info och snabbt kunnat flytta bilen. Om man missat att informera innan borde man väl försöka få bilarna flyttade när flisen yr och grenar faller på bilarna.....
/Krille
Ta först och främst kontakt med brf styrelse och vänta sedan på deras svar tillbaka till dig.
Kan inte säga att det är brf som ska ta striden, men tycker att det låter rimligt.
Lawline är ett bra ställe att fråga på också.
Länk till deras prislista: https://lawline.se/ask_a_question
Kan inte säga att det är brf som ska ta striden, men tycker att det låter rimligt.
Lawline är ett bra ställe att fråga på också.
Länk till deras prislista: https://lawline.se/ask_a_question
Allvetare
· Tullinge
· 5 138 inlägg
Jag tycker att det rimliga är att den som orsakat skadan är den som ska betala.Orientexpressen skrev:
Så det rimliga är att kontakta entreprenören först. Att kräva .pengar av styrelsen dras ändå ifrån din plånbok. Desto mindre förening desto känsligare.
Lawline är inte kända för att ha de bästa juristerna. Det är ofta som svaren kommer ifrån juridikstudierande. Inget jag skulle vilja betala för
Sedan finns det en hackordning som man brukar gå efter.
Och jag menar inte att det är föreningen som ska betala, utan att det är utföraren, men att det är beställaren som ska kräva ersättning. Det behöver inte vara så, men jag skulle i alla fall rekommendera TS att gå den vägen först.
Och i detta läge vet ingen om det är beställaren eller utföraren som har gjort fel först. Vad stod det i kontraktet, skulle beställaren se till att det var fritt från bilar eller var utföraren vårdslös som inte kunde förutse att det kunde hända en olycka?
En jämförelse är om man köper en sak som går sönder så går man till butiken där man har köpt saken och sedan är det upp till butiken att dra det vidare.
Om lawline är bra eller inte får andra avgöra, var bara ett tips om att det kan finnas svar eller hjälp där.
Bostadsrätterna och HSB är andra ställen där man kan söka svar hos som kanske är till hjälp.
Och jag menar inte att det är föreningen som ska betala, utan att det är utföraren, men att det är beställaren som ska kräva ersättning. Det behöver inte vara så, men jag skulle i alla fall rekommendera TS att gå den vägen först.
Och i detta läge vet ingen om det är beställaren eller utföraren som har gjort fel först. Vad stod det i kontraktet, skulle beställaren se till att det var fritt från bilar eller var utföraren vårdslös som inte kunde förutse att det kunde hända en olycka?
En jämförelse är om man köper en sak som går sönder så går man till butiken där man har köpt saken och sedan är det upp till butiken att dra det vidare.
Om lawline är bra eller inte får andra avgöra, var bara ett tips om att det kan finnas svar eller hjälp där.
Bostadsrätterna och HSB är andra ställen där man kan söka svar hos som kanske är till hjälp.