Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Entreprenör/arborist orsakar skada på parkerad bil

1. K
    Medlem · Västerbotten · 1 665 inlägg

Krille4

Medlem
    Har min bil parkerad på boendeparkeringen hos BRF. Under dagen utför en av BRF anlitad entreprenör/arborist arbete på de träd som ligger vid parkeringen. När arbetsdagen är slut är min bil helt täckt i sågspån/flisor/sav från det närliggande trädet de tagit ner.... Jag fotograferar och ringer direkt BRF:s ordförande som lovar att kontakta entreprenören. Själv åker jag och tvättar bilen direkt och upptäcker då även en buckla på motorhuven.

Min pappa som har parkeringen bredvid upptäcker samtidigt en skada på sin bil som inte kan orsakas av något annat än att något väldigt tungt träffat framskärmen ovanifrån från sidan. Våra skador ligger "i linje" med varandra som att t ex någon stor gren flugit och träffat både min och hans motorhuv. Skadorna kan inte ha orsakats av någon annan bil då de sitter så högt upp samt att ingen bil hade rymts mellan våra bilar :)

Ingen information har gått ut till medlemmarna när arbetet skulle utföras och det är avstämt med BRF:s ordförande att ingen information har getts om att vi bör flytta bilarna när arbetet utförs. Bilarna står inte heller parkerade under träden utan en bit ifrån. Entreprenören kan omöjligen ha missat vad som hände men har inte sagt något.

Bifogar bilder på hur bilen såg ut och på första bilen syns även bucklan på min pappas framskärm (röda bilen) om man tittar noga.

Har också anmält detta till mitt försäkringsbolag men antar att det blir en fråga mellan mig (och min pappa) och entreprenören? Vad gör vi om de nekar? Med tanke på hur bilen ser ut känns det som att vi har ett ganska bra bevisläge?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20221103_172623.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20221105_093427.jpg

Tack på förhand!

/Krille

2. SysterNett
    Husägare · Stockholm · 584 inlägg

SysterNett

Husägare
    Det är en fråga mellan ditt försäkringsbolag och arboristens försäkringsbolag.

3. K

Krille4

Medlem
    Både mitt (Audi/if) och pappas (LF) försäkringsbolag beviljade idag båda ersättning för skadorna genom vagnskadeförsäkringen. Detta utan att blanda in entreprenörens försäkringsbolag.

Frågan att driva ersättningsanspråk gällande självrisken mot entreprenören lämnar de till oss att göra själva.

Lite förvånad måste jag säga. Hur driver man det på bästa sätt?

/Krille

4. L
    Husägare · Skåne · 4 341 inlägg
    Du tar kontakt med arborist- firman för att kräva dennes försäkringsbolag på självrisken.

5. K

Krille4

Medlem
    Jag antar att det är firman jag ska kräva på självrisken (plus de 25% sv hyrbil jag får betala) och sedan får de själva välja om de betalar mig direkt eller via sitt försäkringsbolag?

Kan tänka mig att firmans självrisk för deras försäkring kan vara högre än min självrisk som är 4500 kr.

Hur formellt bör man göra det? Ett samtal följt upp med ett enkelr sms eller mail som bekräftelse om de tänker betala. Frågan är bara hur man driver det vidare om de nekar?

/Krille

6. Bananskalare
    Allvetare · 2 625 inlägg
    Alltid skriftligt Men det kan vara bra att ta kontakt med företaget först. För att det är trevligare och kanske får processen lite snabbare

7. Cheesen
    Nybyggare · Boden · 2 107 inlägg
    Kräv hellre bostadsrättsföreningen. Det finns i alla fall ett beställaransvar. Sedan får bostadsrättsföreningen i sin tur återhålla betalning alternativt kräva in pengarna.

• Laddar…
  8. H
    Verktygstokig · Värmland · 2 471 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    När man tar på egen försäkring, får man bonus tapp då?

9. V
    Medlem · 381 inlägg
    Nej, det kan gälla hos en del företag att man kan få högre premie, om man själv orsakat en skada de senaste X åren.

Så det är bara att sava på!

10. Hammarskallen
    Medlem · 317 inlägg
    Helt fel väg att gå. Dom har ju inte orsakat skadan.

11. K

Krille4

Medlem
    Vi har dubbelkollat idag med försäkringsbolagen och båda bolagen har varit tydliga med att ersättning för självrisk samt hyrbil är något vi själva måste driva mot entreprenören.

/Krille

12. Cheesen
    Nej men det fanns något i Sverige som heter beställaransvar. Det innebär att du som beställare har en skyldighet att kontrollera så att den du anlitar följer lagar, regler och förordningar. I det här fallet så bör det kunna vara så att det är din skyldighet som beställare att se till så att tredje part ej blir drabbad. Jämför med om bostadsrättsföreningen beställt arborist att ta ned träd och trädet stått hos grannen. Vem är då skyldig.

• Laddar…
  13. S
    Medlem · Västernorrland · 8 262 inlägg

Stefan1972

Medlem
    är inte dylika bonusförluster helt borta idag? Har inte hört nåt om det på flera decennier typ.......

14. Cheesen
    Min bilförsäkring höjdes då 700kr när vi blev påkörda bakifrån.

15. S
    Medlem · Västernorrland · 8 262 inlägg

Stefan1972

Medlem
    så din försäkring höjdes för att nån annan orsakade skada på din bil? Det kan rimligen inte ha nån annan koppling än en höjning de hade gjort oavsett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.