Byggahus.se

Entreprenadkostnaden ökade 15% i ett nafs!!

1. M
    Medlem Nivå 3
    Hej

Vi har hamnat i en mycket otrevlig situation tillsammans med vår hussäljare pga att han kommit med en orimlig prishöjning (+15%) av entreprenadkostnaden.

Sedan tidigt i år har vi varit i förhandling med denna husleverantör och i mars beslutade vi oss för att gå med honom baserat på en kostnadskalkyl och en ritning vi hade då. Allt kändes bra och vi fick en mycket bra kontakt med säljaren. Under resans gång har vi förenklat huset för att få det billigare, bl.a. har vi tagit bort en utbyggnad som vi hade bra koll på vad den kostade från leverantören och att montera. Nya ritningar har kommit och förväntade avdrag från hustillverkaren.

Tyvärr har vi inte begärt uppdaterad kostnadskalkyl med nya entreprenader sedan i mars vilket förstås är korkat. Vi har känt det väldigt tydligt (massor av anteckningar från möten) hur mycket avdragen skall vara på och även gått på säljarens snack om att han alltid håller vad han lovar och han minsann inte är som andra hussäljare. Snacka om att vi känner oss BLÅÖGDA.

I veckan kom chocken!! Istället för en sänkning av entreprenad som vi varit säkra på att vi skulle få kom en saftig ökning som motsvarar 15% mot vad vi anser att vi ska betala. Nu hävdar säljaren att det är så lång tid sedan kostnadskalkylen skrevs och att alla entreprenader ökat i pris. Detta har inte nämnts i något tillfälle tidigare. Att huspriset justerats känner vi till men inte detta.

Det som gör att vi känner oss extra dumma är att vi skrivit på slutgiltig beställning från leverantören utan att ha entreprenadkostnaden uppdaterad. Återigen blåögda. Han håller minsann vad han lovar, jovisst. Nu vet vi vad ett ord betyder från honom!
    Enligt säljaren så vägrar hans villabyggare montera huset för det pris vi anser att vi ska betala. Villabyggaren är dessutom säljarens son, vilket krånglar till det hela ytterligare. Honom har vi inte förhandlat med vid något tillfälle.

Kan någon hjälpa oss med lite tips, vi känner att vi kört fast och inte kommer vidare. Säljaren har som vi känner det alla trumf på hand och vi har beställt ett hus av någon vi inte länger känner att vi kan lita på. Ibland känns det som att vi helst skulle vilja avbeställa huset men det vet vi inte om vi kan göra utan att det kostar skjortan? Säljaren kan förstås alla regler och det utnyttjar han mot oss. Vi skrev på slutgiltig beställning precis innan semestern.

Vad ska vi göra??

Mycket tacksam för era kommentarer.

2. lier
    Medlem Nivå 8

Re: Entreprenadkostnaden ökade 15% i ett nafs!!

Oj oj oj vilken soppa!!

Tror du att dom har börjat med erat hus?? Annars kanske det inte kostar så mycket att häva köpet :-/. Det är husförsäljarens skyldighet att informera er om kalkylen blir dyrare än vad ni kommit överens om. Vet inte exakt hur länge eran kalkyl var bindande men en del har 3 månader och en del 6månaders bindande. Tror att villa ägarna har kostnadsfri rådgivning och kan kanske hjälpa er hur ni ska gå vidare. Jag tycker att om ni inte känner förtroende nu, hur ska det då bli i framtiden?? Det är förståss lätt för mig att säga, men jag skulle försöka häva köpet pga att ni var överens om ett billigare hus inte ett dyrare. Ni har dessutom gjort avdrag som ska sänka kostnaden på erat bygge inte höja det. När säljaren sen inte informerar er om att ev höjning kommer att ske så tycker jag personligen att han/hon är en stor skit som vill roffa åt sig mera pengar. Vare sig det är muntligt eller skrivna avtal så är e det som gäller. Det svåra är att styrka det som är muntligt :(

Kan bara tala om att jag hade en kalkyl på LB-Hus ugglan 159 som vi var rätt nära att bygga. 3 månader senare tog jag kontakt med säljaren igen och sa att nu kör vi. Blåbär som man är. Men han informerade mig då om att vi var tvungen att göra en ny kalkyl pga att huspriset gått upp >:( Åh så sur jag blev. Men ok då vi gör en ny kalkyl tyckte vi.
    Han räknade och informerade att väggar blivit tjockare och bättre standard mm Men kalkylen visade sig vara 400.000kr dyrare än 3månader tidigare >:( Så det blev ingen affär med LB-Hus+ en massa andra saker som vi inte kom överens om.
    Men han var iaf ärlig om att huspriset gått upp, tänk om vi bara blåst på då har vi suttit i samma sitts som ni gör nu. Så därför tror jag att dom är skyldiga att informera om bygget blir markant dyrare än kalkylen. Det gäller förståss bara huset inte arbetet runt omkring som tomt och andra avg som dom inte rå över.

Lycka till och hoppas att det ordnar sig för er. Men tag kontakt med nån som är insatt i vad för lagar och regler som gäller om ni vill häva köpet eller hur ni nu vill gå vidare med det hela utan att det kostar er en förmögenhet.

Fy vad trist att börja byggdrömmen så :'(
    Ps jag tror (volvo) på forumet brukar ha bra svar på hur ni ska gå till väga annars :)

3. S
    Medlem Nivå 5

Har jag förstått det rätt att ni skrev på för at bygga ett hus med denna firma i mars och sedan ändrat en detaljer under resans gång?

I så fall ska ni ha det entreprenadpris ni blivit offererade minus de saker ni dragit av. Det borde stå något i ert kontrakt om tider för ändringar av priset och indexreglering. Dock så har jag för mig att det står i ABS05, som ert kontrakt antagligen pekar på att entreprenören har rätt att höja priset med just 15%, men endast vid särskilda fall, tex för markarbeten om det dyker upp en oväntad sprängning.

I ert fall så har endast konjunkturen ändrats och det är inte ett "särskilt" fall. Säljaren borde stå för den summa ni kommit överens om och ordna upp det hela. Det är helt klart att säljaren i detta fall är jävig.

Vi skrev på i december förra året och bygger först nu, till den summa som vi då kom överens om. Till saken hör att vi skaffade oss inte en entreprenör förrens i maj och visst blev det en diskussion om priset, som dock entreprenören accepterade till slut.

Om det inte går att lösa prisfrågan så försök då att mötas halva vägen var. Det ska säljaren kunna ordna i detta fall då ni helt klart blivit förda bakom ljuset. Lycka till.

4. O
    Medlem Nivå 9

Se denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=53299

De har inte skrivit på något entreprenadskontrakt ännu, utan bara för husmaterial-leverans (AA 94).

5. volvo
    Medlem Nivå 10

Ingenting är säkert förrän det kommit på pränt och båda parter skrivit på.
    Det är den hårda läxa ni fått lära er.
    Att köpa en leverans utan att också ha koll på den, nästan viktigare, produktionsbiten är mer än lovligt naivt.

För att jämna balansen och få lite motammunition föreslår jag att ni uppsöker en egen sakkunnig som kan ger er mer att jobba vidare på.
    Visst kan det kännas surt att betala ytterligare, men jag är övertygad att det lönar sig i längden.

Rent spontant så tycker jag att ni skall försöka häva köpet.
    Visst kostar det, men det kommer antagligen inte att kosta så mycket som de extra 15% entreprenaden kommer att kosta. Dessutom har ni kommit på kant med företaget så en hel process med bygget kommer förmodligen att bli smärtsam.

Bryt avtalet och gå vidare med någon annan som ni känner förtroende för.

6. volvo
    Medlem Nivå 10

Problemet är väl att de INTE handlat upp entreprenaden.
    Prisuppgifter som lämnas brukar oftast bara vara giltiga en månad. Därefter får man be om en ny offert eller förlängning av den gamla.

7. M
    Medlem Nivå 3

"Mer än lovligt naiv". Exakt så känner jag mig och det är det som smärtar mest!

Vi har haft möten med säljaren nästa varje vecka under det senaste halvåret och vi har diskuterat ganska mycket angående leveransen. Vi har även pratat om att uppdatera kalkylen för entreprenaden men vi har båda tyckt att vi haft bra koll på kostnaderna och vilka avdrag som ska göras. Bl.a. en tid innan vi skrev på beställningen av huset ville jag ha uppdaterad offert men då tyckte han att vi skulle invänta sista ritningesändringen så att han inte behövde räkna flera gånger. När sen sista ritningen kom hade han extremt bråttom att komma igenom slutliga beställningen och jag kom helt av mig och fick inte med entreprenaden i den diskussionen vilket var ett stort misstag. Trots höjningen så är inte kostnaden orimlig men mycket högre än den kostnad vi hade när vi valde leverantör. Att byta leverantör alternativt entreprenör just nu känns motigt, men det kanske är det vettigaste.

Det är jag och min sambo som ska köpa hus och på den slutliga beställningen finns bara min underskrift. Är den lika bindande trots att det saknas en köpares underskrift?

Tack för alla tips!

Det är lärorikt att bygga hus. Tror bestämt jag skulle ha ägnat mer tid till detta forum tidigare......

8. volvo
    Medlem Nivå 10

Det var inte min avsikt att gnugga salt i såren, men det är som sagt nyttigt för blivande husköpare att ta lärdom av era erfarenheter.

Jodå, köpet är giltigt så länge det finns en giltig underskrift.

Ta hjälp av någon kunnig om ni vill häva köpet!

En uppskattad, rimlig hävningskostnad borde ligga på 10.000-30.000, men det förutsätter att ni gör det skyndsamt. Ju längre ni väntar desto mer hinner säljaren handla upp och producera vilket fördyrar hävningen.
    Vad som gäller vid hävning i ert fall kan ni läsa i konsumenköplagen §41. (rixlex.se) om ni inte i ert avtal har någon annan reglering av hävning.