Hej

Är det något man bör tänka på i samband med tecknande av en totalentreprenad där man har ett separat avtal för material?

• Är det korrekt rent juridiskt att göra så här?
  • Finns några risker?
  • Låser man upp sig som kund?
  • Är det normalt att teckna köpeavtalet för material innan man tecknat entreprenadkontrakt?
  • Övriga råd eller tips?

Länk till konsumentverket om AA12 (infört jan 12):
http://www.konsumentverket.se/Nyhet...iv-2012/Nytt-for-dig-som-ska-bestalla-smahus/

* Är det korrekt rent juridiskt att göra så här?
>Ja, så kan man göra.

* Finns några risker?
>Det är ju inte en renodlad totalentreprenad. ENtreprenören kan skylla på materialfel, sena leveranser etc. Leverantören kan skylla på bristande mottagningskontroll etc. Så fort där finns mer än en motpart finns det alltid glipor i konsumentskyddet. Säkrast (enklast) är ju om entrepreören tar över leveranskontraktet och inkluderar det i sitt åtagande.

* Låser man upp sig som kund?
>Ofta brukar leverantören av byggsatsen ha synpunkter på vem som de anser ska få bygga ihop huset.
Ja, du låser ju upp dig för leveransen.

*Är det normalt att teckna köpeavtalet för material innan man tecknat entreprenadkontrakt?
>Ja, det händer ganska ofta. Ibland på ett sådant sätt att inte kunden inser att de inte köpt en ren totalentreprenad. Rättsligt gäller då konsumentköplagen för leveransen och konsumenttjänstlagen för leveransen. Det innebär tex. att man bara får lov att hålla inne 5% av betalningen för leveransen till slutbesiktningen medan det är 10% på entreprenaden. Om leveransen ingått i entreprenaden hade man altså fått hålla inne mer pengar till slutet. Naturligtvis går det att avtala om bättre villkor. Jag tycker dock att man bör skriva på alla avtalen vid ett och samma tillfälle eftersom man kanske inte vill bygga med den leverantören om man inte får byggfirma X. Jag anser att valet av entreprenör bör gå före valet av byggsats eftersom det är utförandet som är viktigast.

*Övriga råd eller tips?
Kontrollera entreprenören. Få reda på vem som har konstruktionsansvaret och hur gränsdragningen mellan leverans och entreprenad ser ut i detalj. Tex vem av dem ansvarar för sotarintyg och OVK? Provningar är något som ofta hamnar mellan stolarna.

Det är samma kontraktuell motpart för köpeavtalet och entreprenadkontraktet. De styrs dock av olika avtal AA 12 respektive ABS 09. Så då borde det vara lugnt?

Husleverantören menar att det är en totalentreprenad. Kan det vara det om det är skilda avtal för material och entreprenad? Man hänvisar till Köpeavtalet i Entreprenadskontraktet.

Redigerat:
Det låter väl som en typisk delad entreprenad tycker jag. Eller möjligen generalentrprenad (som jag aldrig riktigt förstått mig på).

Om hustillverkaren nu skall vara kontraktspart för båda avtalen så förstår jag inte varför de inte kan göra en äkta totalentreprenad av det, om nu syftet är att det skall vara en totalentr.

Antingen är det en totalentreprenad - eller så är det inte det. I princip är en totalentreprenad då du tecknar ett avtal med en motpart. Går därifrån för att återvända när det är färdigt för att sätta nyckeln i dörren. Om du köper in materialet till arbetstagaren så tar du ju ett ansvar för det.

Skjuter husföretaget över risken på konsumenten så skall det inte kosta som en ren totalentreprenad gör - utan det bör ju synas på priset.

Sant. Det klarnade för mig när jag funderade över byggprocessen. Med två skilda avtal för material och tjänst så tycks jag oundvikligt frångå totalentreprenaden. Ansvar, garantier, reklamationer osv. Ska dubbelkolla med jurist.

Tack för era råd!

hempularen skrev:
Det låter väl som en typisk delad entreprenad tycker jag. Eller möjligen generalentrprenad (som jag aldrig riktigt förstått mig på).

Om hustillverkaren nu skall vara kontraktspart för båda avtalen så förstår jag inte varför de inte kan göra en äkta totalentreprenad av det, om nu syftet är att det skall vara en totalentr.
Nu har husleverantören X ändrat så det är ett kontrakt (totalentreprenad). Men till min förvåning så har de nu filat in en liten text i övrigt som jag inte är helt säker på om en jurist eller jag för den delen är särskilt imponerad av... "I avtalet gäller Konsumentköplagen samt AA12 för materailleveransen och ABS 09 för entreprenadarbeten."

Är inte detta lite att frånskriva sig hela poängen med en totalentreprenad med ett kontrakt. För visst brukar ett vanligt entreprenadkontrakt (totalentreprenad) baseras på endast ABS 09?

Vad säger ni andra?

Nu är jag inte tillräckligt bevandrad i skillanden mellan avtalen. Men det borde kunna finnas en gråzon, dvs att ett fel räknas som fel enl. ex. ABS 09, men inte enl. AA12, då kan det falla mellan stolarna, "mellanrummet" får du som konsument stå för.

Är du verkligen säker på att detta är ett lämpligt företag att göra affär med? Jag skulle bli ganska trött på en firma som trixar sådär.

Precis så känner vi just nu. Bägaren är nära full och det räcker med lite till för att vi vänder oss till någon som kan skriva ett kontrakt för totalentreprenad utan att trixa.

Till saken hör att leverantören verkligen erbjuder mycket hus för pengarna samt ser ut att ha en stadig bolagsekonomi. Att de nu inte har bra standardavtal för totalentreprenader och istället utformat sina avtal efter delad entreprenad så hoppas vi nu bara kunna slipa till ett bra kontrakt med dem.

Om det är som ni skriver så tänker jag mig att det borde vara enkelt att be dem basera totalentreprenaden helt på ABS 09 om det nu är så man "normalt" gör. Är det så?

På samma sätt så vill de ha två olika prisindex vid försening för material och entreprenad, vilket även är inaktuellt. Vad jag vet så har man ett prisindex. Eller?

Kan även nämna att jag kommer låta en entreprenadjurist läsa kontraktet innan vi skriver på.

Den stora skillnaden som jag förstår det är att AA 12 mer eller mindre är Konsumentköplagen medan ABS 09 är Konsumenttjänstlagen. Det är väl precis det här man inte vill ha i ett kontrakt? En totalentreprenad ska väl baseras på ABS 09 dvs. konsumentjänstlagen och inget annat. Möjligtvis att de kan formulera "ett eget blad med allmänna villkor" men som inte får "försämra förutsättningarna för köparen" utifrån vad som framgår av ABS 09 (konsumenttjänstlagen).

Vet exempelvis att reklamation är skilda mellan dessa lagar. Det finns säkert fler skillnader som man går förlorad om man inte endast baserar avtalet på ABS 09.

Redigerat:
Har du kollat HUR den här firman tänker sig att genomföra projektet? Jag skulle kunna tänka mig att det är ett rent förmedlingsföretag som köper materialsatsen av en mer eller mindre känd hustillverkare och själva bygget av en byggfirma, och med dem då har avtal som motsvarar AA12 resp. ABS09, och på det här viset så vill minska risken att de själva skall kunna bli ansvariga enl. ABS09, men vara tvungna att i sin tur föra ansvaret vidare mot sin leverantör enl AA12.

Men om du har ett erbjudande från den här firman så borde du kunna gå med det till en annan husfirma och be dem matcha priset.

Hur hade dom tänkt sig att skriva ett totalentreprenadskontrakt (jag utgår då från ett ABS09 kontrakt och inget hemmasnickrat kontrakt) där materialleveransen skall följa AA12? ABS 09 ansluter ju till konsumentjänstlagen och dom kan inte förhandla bort valda delar. Sen är det så att konsumentköplagen i vissa hänsyn är bättre med t ex längre garantier så det verkar inte riktigt genomtänkt. Min åsikt är att denna firma inte vet hur man hanterar totalentreprenader och ser dessa som ett nödvändigt ont för att få sälja sin byggsats. Låt dom skriva vad som helst (bara det är i ABS09 branschkontrakt) men se till att Du som kompensation får en rejält baktung fakturering så att Du i hela processen har fått mer än vad Du betalat in. Betalat också Din KA lite mer för att skall kontrollera vitala delar mer ingående. Vid minsta avvikelse: HÅLL PENGARNA OCH GÖR EN REKLAMATION!

Hej Master!

Hur menar du när du skriver baktung? Vet att merparten av beloppet som ska betalas är vid stomleverans, 50%.
Resterande är fördelat om 10% vid resterande punkter i betalplanen som framgår av kontraktet, se länken nedan. Tror det är en bransch- standard. Eller var det en annan form av kontrakt du tänkte på?

Tänker du baktung på så sätt att ex. alla våtutrymmen är klara innan betalning? Osv.

Rådet att betala extra till KA. Tack för rådet!

Kontraktet:
http://www.omboende.se/Global/Bygga/Dokument/Entreprenadkontrakt_ABS09.doc

Byggahem skrev:
Hej Master!

Hur menar du när du skriver baktung? Vet att merparten av beloppet som ska betalas är vid stomleverans, 50%.
Resterande är fördelat om 10% vid resterande punkter i betalplanen som framgår av kontraktet, se länken nedan. Tror det är en bransch- standard. Eller var det en annan form av kontrakt du tänkte på?

Tänker du baktung på så sätt att ex. alla våtutrymmen är klara innan betalning? Osv.

Rådet att betala extra till KA. Tack för rådet!

Kontraktet:
[länk]

Med baktung menas att Ni skall ha fått mer än Ni är fakturerade för när fakturan väl kommer. 50% som faktureras efter stomresning är ine särskilt fördelaktigt för Er eftersom alla dyra grejer inte har kommit då, t ex kök, golv, badrum m m. Borde vara max 40%. 10% nivåerna är ok men arbetena skall vara avslutade innan de faktureras. Tänk också på vad som skulle hända om arbetet helt enkelt avbröts p g a konkurs ellerk liknande. I princip skall Du ha kvar att betala vad det kan kosta för Dig att göra klart. Det har Du dessutom rätt till enligt ABS09.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.