Byggahus.se

Entreprenadkontrakt före tomt?

1. David Rundqvist
    Medlem · 3 inlägg

David Rundqvist

Medlem
    Hej!

Min fru och jag vill bygga hus, gärna med Smålandsvillan. Enligt säljaren så har de snart tomter till försäljning i ett område som vi skulle vilja bygga i! Tomterna är dock inte släppta än, men säljaren föreslog att vi redan nu kan skriva ett entreprenadkontrakt med Smålandsvillan, för att på så sätt "knyta priserna" till den prislista som snart kommer att utgå (därefter kommer priserna att stiga). Säljaren har även skrivit in i kontraktet att vi har rätt att annulera kontraktet om vi ångrar oss, samt att handpenningsfakturan kommer utgå ifall vi inte får en tomt.

Det här kontraktet behöver vi skriva på redan nu på tisdag för att de lägre priserna ska gälla. Men vi är nybörjare på att bygga hus, och trots att det står det i kontraktet att vi kan bryta det om vi ångrar oss, så är vi oroliga att vi skriver på något som vi inte riktigt förstår vad det innebär..!

Hade ni skrivit på ett sånt kontrakt?
    Någon som har erfarenhet av något liknande?

2. Z
    Medlem · Småland · 235 inlägg

Zlade

Medlem
    Stressade beslut så tidigt i planeringsstadiet när man ska bygga hus känns ju inte bra.
    Om det någon gång är bra att ta god tid på sig och verkligen utreda vad det är ni vill så är det i det stadiet ni är i nu.

3. M
    Medlem · 2 119 inlägg
    Jag skulle inte välja hus innan jag vet exakt hur fastigheten ser ut. Varje fastighet har speciella förutsättningar att beakta när man väljer/ritar hus t ex väderstreck, utsikt, marknivåer mm mm. Det blir bäst resultat om man anpassar byggnaden efter fastigheten, inte tvärtom.

När det kommer till avtal och kontrakt har jag ingen kunskap och därmed inga bra råd.

4. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 700 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Som jag tolkar avtalet du beskriver så förbinder ni er att köpa ett hus av Smålandsvillan om ni blir erbjudna en tomt i det aktuella området. Skulle ni backa ur efter ett sådant erbjudande måste ni ändå betala handpenningen.

Jag kan förstås ha missförstått beskrivningen, men så låter det.

Jag skulle inte binda upp mig för ett sådant avtal utan att veta något om vilken tomt jag skulle få.

5. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 150 inlägg

Tomtom79

Medlem
    Jag skulle åtminstone lusläsa avtalet! Finns trådar här på forumet där hustillverkaren ska ha betalt för det arbete de anser sig ha utfört samt den vinst de hade gjort på hela entreprenaden när kunden ångrar sig, även om det var husleverantören som begick ganska stora misstag så bygglov nekades/försenade osv.

Så ett kontrakt samt alla dokument avtalet hänvisar till (som deras allmänna villkor, branschregler mm) behöver gås igenom minutiöst om ni ser minsta risk att ni kommer vilja använda er av ångerrätten. Tänk också på att för varje steg ni sedan går vidare i processen så förändras läget, rätt vad det är har de arbetat upp ett par hundra tusen som ni får betala.

Säljaren vill ju inte att ni ska skriva på före tisdagens prishöjning för att han är en sån hyvens kille, det är ju för att ni ska låsas in. Möjligen om han desperat måste uppfylla sin bonus-kvot men annars är det antingen skitsnack eller så räknar de med att ett antal förbokningar ångras så de kan behålla lite handpenningar och leverera noll.

6. David Rundqvist
    Medlem · 3 inlägg

David Rundqvist

Medlem
    Tack alla för svar och era goda råd!

@Nötegårdsgubben : Hälften av tomterna i området kommer, enligt säljaren, vara bundna till Smålandsvillan, hälften till Myresjöhus.
    Och så här har säljaren skrivit in i entreprenadkontraktet:
    "Kunden har rätt att annullera kontraktet om de inte skulle få en tomt i <området X> eller om de ångrar sig. Ingen handpenningsfaktura/Projekteringskostnad skickas ut till kund förrän de fått en tomt i <området X> eller är redo att gå vidare med sin beställning."

Jag är som sagt nybörjare på att bygga hus .. men jag kan inte tolka det på annat sätt än att vi har alla dörrar öppna och kan dra oss ur ifall vi ångrar oss (utan att behöva betala handpenningen), även om vi skulle bli erbjudna tomt. Eller vad tror ni?

7. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 150 inlägg

Tomtom79

Medlem
    Just de meningarna verkar peka i den riktningen ja. Däremot bör man lusläsa resten av kontraktet också. Vi här på ett forum kan inte råda er till det ena eller andra utifrån korta utklipp ur ett avtal. Det kan i det finstilta stå om datumgränser för att kunna backa ur, att när handpenning är betald har man tagit på sig ansvar att ersätta för alla uppkomna kostnader osv.

Det kontrakt du beskriver nu, att kunden kan backa ur helt kostnadsfritt helt utan anledning är ju faktiskt helt och hållet meningslöst att skriva för säljaren! Varför ska man göra sig besväret att ordna kontrakt mm som inte betyder ett dugg?

Det kan mycket väl vara ett sätt för säljaren att visa god vilja men om någon vill ha en underskrift på ett kontrakt så kan man oftast räkna med att det kommer att kosta något. Lusläs!

8. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 700 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Jag skulle nog vilja få ångerrätten definierad i tid här. Skulle inte vara jätteförvånad om det stod någonstans i avtalet att denna tid är 14 eller 30 dagar.

För som @Tomtom79 skrev, det finns inget skäl för säljaren att skriva ett avtal som faktiskt inte binder er på något vis.

9. H
    Moderator · Stockholm · 44 046 inlägg

hempularen

Moderator
    Avtalet låter lite luddigt ang ångermöjligheten. Det skulle kunna tolkas så att det blir bindande om ni tilldelas en tomt i deras område. Hur ser då tilldelningsprocessen ut? Antag att den tomt som erbjuds är urusel. Kan ni i så fall fortfarande ångra er?

10. David Rundqvist
    Medlem · 3 inlägg

David Rundqvist

Medlem
    Tack alla för era kloka råd!
    Mvh,
    /David

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.