Byggahus.se

Entreprenadkontrakt (ABS09) - när utgår vite?

1. C
    Medlem · Stockholm · 158 inlägg

chokonanana

Medlem
    Vi har ett entreprenadkontrakt (ABS09) som säger att arbetena ska vara klara 23 jan 2019. Min entreprenad satte kontrollbesiktningen den 24 jan. Och slutbesiktningen den 31 jan.

Nu har det dykt upp punkter på kontrollbesiktningen (bla ska hela golvet göras om) som entreprenaden erkänner att han inte hinner göra till slutbesiktningen. Vad gäller då?

När har jag rätt till vite?

2. H
    Moderator · Stockholm · 42 786 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag tror att du har rätt till vite fram tills det finns en godkänd slutbesiktning. Men det kan finnas anmärkningar i besiktningen som åtgärdas senare. Golvet som skall göras om är nog inte stoppande för en godkänd slutbesiktning.

3. J
    Medlem · Stockholm · 269 inlägg

jonas_t

Medlem
    Det enkla svaret är aldrig.
    ABS tar inte upp vite av någon för mig outgrundlig anledning eftersom det finns i AB och ABT.

Bilden du skickat verkar vara kontraktet som behandlar vite vid sidan av ABS. Alla extrakostnader har ni rätt att få skadestånd för enligt ABS däremot. Men principen är att du aldrig kan bli ersatt med mer än du själv lagt ut.
    Det står att för varje vecka de gå över ska ni ersättas med 5000 kr om ni inte kan använda fastigheten över huvud taget, vilket du ju definitivt inte kan göra om slutbesiktning inte har gjorts.Det gäller utöver skadeståndet.

Hade jag varit du hade jag försökt flytta på slutbesiktningen, för att inte riskera ett interimistiskt slutbesked. Om alla golv ska läggas om efter slutbesiktningen kommer man ändå inte kunna bo i huset.
    Ett interimistiskt slutbesked i en sådan situation skulle kunna bli väldigt jobbig (d v s att entreprenaden inte är godkänd, men att man ändå får flytta in).
    Det som kan göra det hela komplicerat är väl att man kanske inte kan lösa bostadssituationen på något bättre sätt än att flytta in i halva huset eller var det nu kan bli.

Min uppfattning är att det kan missas väldigt många saker när större delar av entreprenaden inte är färdig. Det är lätt att se att golvet inte är lagt och det tar upp en för stor del av besiktningsmannens uppfattning och tid.

Hade jag möjligheten hade jag aldrig godkänt en slutbesiktning när entreprenören själv säger att han inte är klar med entreprenaden.

4. Villa vista
    Allvetare · Stockholm · 1 537 inlägg

Villa vista

Allvetare
    Besiktningsmannen förklarar entreprenaden godkänd alt underkänd, vid ev godkännande framgår i utlåtandet datum för när entreprenaden är klar och det är då tidsskillnaden från godkännandet från färdigställandetiden i kontraktet som avgör vitets storlek. tex färdigställandetid i kontrakt 23/1 och om det blir godkänd slutbesiktning den 31/1 då har två veckor påbörjats och vitet blir 10 000 kr
    Som jonas_t skrev skall man helst inte flytta in innan godkänd slutbesiktning då det finns problem ang försäkringar, ansvar för skador samt jämkas vitet (dock är vitet väldigt lågt i avtalet). Kostnader för tillfälligt boende och mellanlagring av möbler blir ju högre än 5000 kr per vecka så var noga med att spara alla utgiftskvitton. Interimistiskt slutbesked har dock inte så mycket med slutbesiktning och vitesfrågan att göra, dock får man inte ta byggnaden i bruk innan kommunen har utfärdat slutbesked.

5. C
    Medlem · Stockholm · 158 inlägg

chokonanana

Medlem
    Det var därför vi blev så förvånade när de valde att lägga kontrollbesiktningen den 24'e och slutbesiktning den 31'a. Då ligger båda besiktningar utanför datumet.

Vi tolkade det som att kontroll-besiktningen borde legat runt 10'e jan och sedan slutbesiktning den 23'e jan eftersom allt efter 24'e jan borde resultera i vite.

Jätte tack för tipsen att låta entreprenaden avsluta hela jobbet innan slut-besiktning. Jag siktar stenhårt på det nu och försöka lägga fram ett krav.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.