Byggahus.se

Entreprenadavtal

1. H
    Medlem · 94 inlägg

Henrik_N

Medlem
    Hej,

Jag är precis på gång att bygga hus och undrar vad som gäller angående entreprenadavtal.

Vi har precis lämnat in ansökan om bygglov och hoppas att det skall gå igenom, vilket inte borde vara några problem. Samtidigt vill säljaren att vi skriver på entreprenadavtalet så fort som möjligt. I avtalet står att om inte bygglov erhålles gäller avtalet ej, men kan jag vara säker på det? Efter att ha läst igenom deras avtal noga så ser jag att dom har rätt att kräva 10% utav mig om vi inte fullföljer köpet. Det vore inte så kul om det nu skulle vara så att klausulen om bygglov kan kringgås utav dem. Är jag alldeles för försiktig nu, eller vad är era råd? Jag vill inte skriva på riktigt ännu.

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 236 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Entreprenadavtal

Troligen är det inget problem, för om avtalet inte gäller med mindre än att du får bygglov, så borde inte paragrafen om 10% heller gälla.

En tänkbar strulfaktor är ju om du av ngn anledning betalar något innan bygglovet kommit, för i så fall kan man ev. hävda att avtalet som reglerar vad du skall betala (och ev. få igen) inte heller längre gäller, och det kan då vara svårt att bevisa att man har rätt att få igen några pengar.

Kontrollera ex. med Villaägarförbundet, de ger gratis juridisk rådgivning (medlem kan man bli under samtalet där man frågar).

Ett sätt att gardera sig kan ju vara att få in en extra förtydligande paragraf som stipulerar att alla entrepenörens krav och rättigheter gentemot dig blir ogiltiga om ej bygglov erhålls, och specifikt att alla pengar som ev. erlagts till entrepenören skall betalas tillbaka om ej bygglov erhålls. Och fundera på vad mer som ev skall läggas in i en sådan paragraf.

3. F
    Medlem · 823 inlägg

Som vanligt ett bra svar av hempularen ;D

Kort råd, ta hjälp av en jurist om du känner dig osäker.

Lycka till! :) :) :)

4. H
    Medlem · 94 inlägg

Henrik_N

Medlem

Tack för svaret. Skall ta mig en diskussion med säljaren om att sätta in en klausul som ger mig lite bättre säkerhet.

5. H
    Moderator · Stockholm · 43 236 inlägg

hempularen

Moderator

Och som sagt, prata med villaägarförbundet eller liknande, för rådgivning. Det är lätt hänt att en tilläggsparagraf som för dig ser solklar ut visar sig helt sakna värde vid en juridisk prövning.

Sakll kanbske tillägga att jag har inte någon juridisk utbildning, så mitt råd i tidigare inlägg är helt lekmannamässigt.

6. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Men det är ju hela grejen med forumet....även om alla inte är advokater här måste man kunna uttala sig, hur rätt eller fel man har. Annars blir det inte mycket till forum.
    Därför tycker jag inte du skall ursäkta dig utan tvärtom ta åt dig äran för att du tänker till "lekmannamässigt" :)

För övrigt känns som konstruktionen om avtals ogiltighet är vanligt förekommande i de flesta avtal med småhusbyggentreprenörer. Bygglov villkoras normalt sett utan ersättningsanspråk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.