Byggahus.se

Entrepenadform - total vs generalentrepenad

540 läst  2 svar

1. gingercat
    Medlem Nivå 2
    Hej alla kloka på byggahus!

Vi ska bygga hus och precis som alla andra står vi och funderar på det här med entrepenadform. Totalentrepenad låter ju lockande, ett kontrakt, en part att förhandla med om saker och ting inte går som man tänkt sig. Men kostar det mer än det smakar? Spelar det i praktiken någon roll om oturen är framme och saker och ting går snett under byggandet?

Varken jag eller sambon är i branschen och vi kan väldigt lite om den här världen.

Vi är otroligt tacksamma för all input i frågan!

Tack!

2. N
    Medlem Nivå 3
    Jag kan inte minnas många trådar om husbyggen med totalentreprenad som gått fel, oftast verkar det vara byggare som man tycker beter sig illa och att man förväntar sig, men får inte, hjälp av husföretaget, när man har någon slags delad entreprenad.

Läs gärna igenom en massa trådar i husbygge-delforumet och bilda dig en egen uppfattning.

3. Bästa svaret

V
    Medlem · Nivå 2
    Vi kör med en total entreprenad via Myresjöhus, vi grundade beslutet i våran totala okunskap om bygg och ointresse. Myresjöhus har en byggledare som tillser att allt flyter på vid bygget, slarvar eller latar sig bygg gubbarna så är det han som får hantera det. Min upplevelse är att dom har bra koll för att slippa massa strul med mig som kund i efterhand. Kostar några kronor extra med totalentreprenad, men jag upplever det som väl värt och lägger min tid på annat som jag har bättre koll på.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka