Byggahus.se

Enstegstätad putsfasad, hur vet jag?

1. K
    Medlem · 12 inlägg
    Som ovan lyder frågan, Hur kan jag veta om min spritputsade fasad är enstegstätad?
    Huset fr 1897 original träpanel, på 1950- talet reveterad fasad.

2. Claes Sörmland
    Medlem · 6 246 inlägg
    Årtalet för reveteringen tyder på att den kan ha gjort traditionellt, dvs man spikade upp panel/vass eller annan armering och slängde bruket rakt på. Senare kom tekniken med att spika upp tjockare isolerplattor och slänga bruket på dem. Men luftspalt låter inte som någon lösning för revetering av ett gammalt hus på 50-talet.

3. M
    Medlem · 3 432 inlägg
    När det gäller putsfasad är det skillnad på enstegs och enstegstätad
    Gamla hus har som Clas skriver ovan puts på spräckpanel, vassmatta, piggar eller liknande och är i den bemärkelsen gjord i ett steg, men kan andas.

Misstaget som Myresjöhus m fl gjort är att lägga täta xps eller liknande som isolerande mellanskikt och putsunderlag direkt på trästommen. Det gick som bekant inte så bra. Då blev den enstegstätad.

• Laddar…
  4. J
    Medlem · 8 371 inlägg
    Plankstommar hade ofta en asfaltpapp på stommens utsida, en så kallad förhydningspapp. I samband med reveteringar eller fasadtegel använde man gärna en tätare underlagspapp. Det viktiga är att putsen och det som bär den kan andas utåt.

• Laddar…
  5. K
    Medlem · 12 inlägg
    Vi har vass under. dags att göra om den Iofs men skönt att veta iallafall. Tänkte göra träpanel istället :)

6. kulle
    Medlem · 1 859 inlägg
    Det var ju synd :cry:

• Laddar…
  7. K
    Medlem · 12 inlägg
    vadå?

8. M
    Medlem · 3 432 inlägg
    Gissar att kulle menade att puts är snyggt ;) vilket det är om det är helt och välskött.

• Laddar…
  9. K
    Medlem · 12 inlägg
    70 år gammal spritputs i orange är inte jättefint plus att jag bor i en skärgårdsmiljö där stilen är gamla trähus trä mestadels.

• Laddar…
  10. M
    Medlem · 3 432 inlägg
    OK. Även om det är merjobb och slit så rekommenderar jag starkt att då knacka ner putsen, mattan och ev spräckpanel för att därefter bygga ett måttligt tjockt skikt med isolering+panel.
    Då behåller takutsprång och liknande sina längder och proportion.

11. K
    Medlem · 12 inlägg
    Åh fy. Misstänkte nästan det

• Laddar…