Byggahus.se

enskilt golvvärme: el eller vatten?

1. T
    Medlem · Nivå 16
    Ska renovera ett badrum (8 m2) och funderar på golvvärme. Huset värms av bergvärme, vattenburet alltihop. Frågan är om det är lämpligast med elektriskt eller vattenburen golvvärmen i detta badrum. Det ska värmas även under sommartid (har hon sagt).
    Vad jag vet hittils: Investeringen för elektriskt är kanske hälften mot vattenburet.
    VP mår inte bra av att köra mot så liten effekt sommartid. VP producerar VV mycket biligare än direktel, speciellt under sommartid.
    Vad jag inte vet: tillförlitligheten hos eldrivna golvvärme. Livslängd? Vad ska man välja?

Tacksam för alla råd!

2. N
    Medlem · Nivå 12
    Vattenburet med elshuntgrupp.

3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Om du redan har golvvärme som du kan koppla på badrummet på så kan det bli billigare att du lägger även elektrisk golvvärme som du kör sommartid. Det finns ett flertal som gjort så.

Har du inte det så du ändå behöver en shuntgrupp så är det nog vettigare med elpatron i.

Läggs bara den elektriska golvvärmen rätt så tror jag den håller länge, länge.

Sen kan man ju resonera om du kanske istället för elgolv och elshuntgrupp lägger de pengarna på ett volymkärl/arbetsstank som gör att VP kan köra GV även på sommaren. Det blir ju avgjort billigast driftskostnad :)

4. H
    Medlem Nivå 9
    En skönare värme med vattenburen golvvärme :)

5. O
    Medlem Nivå 12
    Förklara gärna ! Om det är rätt dimensionerat och kan hålla en lämplig golvyttemperatur på tex 23 grader så lär det ju vara svårt att känna hur denna yttemperatur är producerad.....

6. H
    Medlem Nivå 9
    Jag upplever att det blir en torrare luft med elslingor än med vattenburen, sedan är det ju en smaksak.
    Vattenburen bygger ju mer än vad elslingorna gör, det är väl också något man skall tänka på.
    Vattenburen lär vara billigare än el.
    Beroende på om du har värmen på hela året eller inte, el kan du ju på hela året oavsett om du värmer övriga huset eller inte. Vattenburen är ju avhängd att du har värmen på eller inte. Väg för och nackdelar hur du vill ha det.
    Vi valde vattenburen, handdukstorken går både på vatten och el. Den fungerar ju som ett element också :)

7. O
    Medlem Nivå 12
    Upplevelsen om att det blir torrare värme är nog mest troligt en ren inbillning skulle jag tro. För vad i installationen skulle kunna medverka till ett sådant fenomen?

Även om man väljer vattenburen värme så går ju den att köra separat med elpatron på den shuntgruppen och det är vanligt att man sätter just på badrum/WC för att få komfortvärme på sommaren utan att behöva köra hela värmeanläggningen.

8. H
    Medlem Nivå 9
    Ja, det är en smaksak vad man föredrar :)

9. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Om det blir fuktigare med vattenburen värme så ska man nog överväga att lägga tätskiktet under golvvärmen :)

• Laddar…
  10. H
    Medlem Nivå 9
    Ja, brukar inte vara utan tätskikt i badrum :)