Byggahus.se

enskild väg

1. P
    Medlem · 7 inlägg

provoke

Medlem
    Har en väg på min fastighet som är i behov av viss förbättring. Vägen används även som tillfartsväg till sju andra fastigheter.

Några av grannarna är villiga att vara med och dela på kostnaderna för vägen, medan några verkar vilja slippa undan denna kostnad..!

Har jag rätt att kräva av mina grannar att dom är med och betalar, det handlar inte om några större summor (ca 1 500 kr/per fastighet).
    Gissar att jag inte har någon direkt rätt att kräva mina grannar, men då undrar jag hur jag skall ställa mig till deras slitage på vägen...

Några av grannarna hyr ut sina fastigheter och har inkomster av sina fastigheter, och några av grannana bygger och kör ofta med tunga transporter på vägen, vilket har slitit på vägen...

Jag vill inte krångla med att sätta upp bommar, vill heller inte förstöra grannsämjan men inte heller ta hela kostnaden själv...

2. E
    Medlem · Stockholm · 2 316 inlägg

Eld

Medlem

Re: enskild väg

Finns det någon gemensamhetsanläggning eller några servitut?

3. P
    Medlem · 37 inlägg

perobe

Medlem

Som jag ser det är det dina grannar som inte vill ta en del av kostnaden som förstör grannsämjan.

Sätt upp bommar!

4. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Om grannarna har servitut på vägen så får man inte sätta upp bommar utan att de också får nycklar.

5. P
    Medlem · 37 inlägg

perobe

Medlem

Volvo: Jag resonerade som så att eftersom bommar nämns i första inlägget så finns inga servitut.

6. P
    Medlem · 7 inlägg

provoke

Medlem

Har kollat upp saken idag och det finns inga servitut som belastar min fastighet, men jag vill inte krångla med att sätta upp en bom, är ju inte negativ till att låta mina grannar nyttja vägen utan vill bara att dom är med och delar på underhållet...

Tack för svaren.

7. F
    Medlem · Västra Götaland · 2 203 inlägg

frohike

Medlem

Vänd dig till dina grannar å säg som det är, att eftersom du äger vägen, och låter dem nytja den trots att du inte behöver det så vill du att de ska va med å betala för underhållet, annars blir du tvungen att stänga vägen..

8. ornet
    Hobbysnickare · 233 inlägg

ornet

Hobbysnickare

Vore ju "lite" intressant att se hur nedkörd en väg kan bli, eller ;)
    Läge för att köra 4WD ::)

Så jäkla typskt sandlådeuppförande. Man blir så arg.

9. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Ett sätt kan vara att sätta upp en skylt där det står: "Enskild väg, endast fordon med tillstånd.
    Sedan går du ut till dina grannar med en ny begäran om ekonomiskt stöd till vägen. De som betalar får nyttja vägen. De andra får köra en annan väg. Då blir man , förhoppningsvis, även av med ev yrkestrafik på vägen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.