43 538 läst · 249 svar
44k läst
249 svar
Enskild väg – sätta upp bom och erbjuda nyckel?
Hej,
Efter ett antal timmar av Googlande och ChatGPT:ande så vänder jag mig hit för att kolla om någon här har bättre koll på enskilda vägar och möjlighet att sätta upp en vägbom för att förhindra obehörig trafik.
Bakgrund:
Jag äger en väldigt liten jordbruksfastighet genom vilken det går en gammal grusväg till skogsmarker längre upp. Hela grusvägen går inom min fastighets gränser och är c:a 800 m lång. Skötseln av vägen har aldrig fungerat på ett tillfredsställande sätt och vägen är nu i väldigt dåligt skick och behöver åtgärdas. Från min fastighet går en kort bit av samma grusväg till den allmänna vägen. Sedan fortsätter grusvägen förbi kortsidan av bostadshuset (knappt 2 meter utanför) och ladugårdsbyggnaden och till skogsmarkerna bortom min fastighet.
Jag har tidigare frågat ett par fastighetsägare som nyttjar vägen angående vad de baserar rätten att köra på vägen på. Men jag har inte lyckats få några tydliga svar den vägen.
På Lantmäteriet finns inga inskrivna servitut. Men däremot finns det ett väldigt gammalt handskrivet Lantmäteri-dokument som inte jag kan tyda alls. Och jag misstänker att bristen på tydliga svar från fastighetsägare som jag frågat, innebär att inte heller de vet vad exakt som står i dokumentet och hur eventuella rättigheter att nyttja vägen är formulerade.
Till saken hör att det finns en väg som är en samfällighet/gemensamhetsanläggning bara c:a 1 kilometer bort från närliggande fastigheter. Fastighetsägarna som nyttjar grusvägen som går inom min fastighet är medlemmar i denna samfällighet/gemensamhetsanläggning och har således även möjlighet att ta sig till sina marker den vägen.
Denna samfällighetsväg är betydligt bättre lämpad för att köra på. Grusvägen som går på min fastighet är exempelvis väldigt kuperad i jämförelse och inte körbar med vanlig bil stora delar av året på grund av b.la. stor lutning och skick.
Funderingar:
1. Har jag laglig rätt att sätta upp en vägbom över vägen som går över min fastighet. Men att erbjuda alla eventuellt tjänande fastigheter nyckel till bommen om de kan bevisa att de har rätt att nyttja vägen?
Dvs. att de faktiskt behöver visa var i dokumentet det står att de har rätt att nyttja vägen och i vilken utsträckning?
2. Om fråga 1 är OK och fastighetsägare inte kan tyda/visa mig vad som står i dokumenten. Är det upp till dessa fastighetsägare att ansöka om Lantmäteriförrättning för att åter få börja använda vägen?
3. Om fråga 2 är korrekt uppfattat. Kommer jag i så fall få möjlighet att yttra mig/påverka gentemot Lantmäteriet och hävda att exempelvis:
- Underhållet av vägen går inte att komma överens om på ett tillfredsställande sätt?
- Det finns en bättre lämpad väg i närheten som de redan har rätt att nyttja?
- Att befintlig grusväg går precis utanför min bostadsfastighet/hemfridszon och försämrar min boendemiljö i och med att förbipasserande har direktinsyn in i b.la. mitt sovrum?
- Att vägen tar upp mycket area (ungefär 2m x 800m = 1600 m2) från min lilla fastighet som jag inte kan nyttja till exempelvis djurhållning? (Läst något om att det ska finnas möjlighet att förbättra förutsättningarna för att kunna bedriva tilltänkt verksamhet på sin fastighet.)
Hoppas att någon/några här kan assistera mig med sin erfarenhet och kunskap.
Efter ett antal timmar av Googlande och ChatGPT:ande så vänder jag mig hit för att kolla om någon här har bättre koll på enskilda vägar och möjlighet att sätta upp en vägbom för att förhindra obehörig trafik.
Bakgrund:
Jag äger en väldigt liten jordbruksfastighet genom vilken det går en gammal grusväg till skogsmarker längre upp. Hela grusvägen går inom min fastighets gränser och är c:a 800 m lång. Skötseln av vägen har aldrig fungerat på ett tillfredsställande sätt och vägen är nu i väldigt dåligt skick och behöver åtgärdas. Från min fastighet går en kort bit av samma grusväg till den allmänna vägen. Sedan fortsätter grusvägen förbi kortsidan av bostadshuset (knappt 2 meter utanför) och ladugårdsbyggnaden och till skogsmarkerna bortom min fastighet.
Jag har tidigare frågat ett par fastighetsägare som nyttjar vägen angående vad de baserar rätten att köra på vägen på. Men jag har inte lyckats få några tydliga svar den vägen.
På Lantmäteriet finns inga inskrivna servitut. Men däremot finns det ett väldigt gammalt handskrivet Lantmäteri-dokument som inte jag kan tyda alls. Och jag misstänker att bristen på tydliga svar från fastighetsägare som jag frågat, innebär att inte heller de vet vad exakt som står i dokumentet och hur eventuella rättigheter att nyttja vägen är formulerade.
Till saken hör att det finns en väg som är en samfällighet/gemensamhetsanläggning bara c:a 1 kilometer bort från närliggande fastigheter. Fastighetsägarna som nyttjar grusvägen som går inom min fastighet är medlemmar i denna samfällighet/gemensamhetsanläggning och har således även möjlighet att ta sig till sina marker den vägen.
Denna samfällighetsväg är betydligt bättre lämpad för att köra på. Grusvägen som går på min fastighet är exempelvis väldigt kuperad i jämförelse och inte körbar med vanlig bil stora delar av året på grund av b.la. stor lutning och skick.
Funderingar:
1. Har jag laglig rätt att sätta upp en vägbom över vägen som går över min fastighet. Men att erbjuda alla eventuellt tjänande fastigheter nyckel till bommen om de kan bevisa att de har rätt att nyttja vägen?
Dvs. att de faktiskt behöver visa var i dokumentet det står att de har rätt att nyttja vägen och i vilken utsträckning?
2. Om fråga 1 är OK och fastighetsägare inte kan tyda/visa mig vad som står i dokumenten. Är det upp till dessa fastighetsägare att ansöka om Lantmäteriförrättning för att åter få börja använda vägen?
3. Om fråga 2 är korrekt uppfattat. Kommer jag i så fall få möjlighet att yttra mig/påverka gentemot Lantmäteriet och hävda att exempelvis:
- Underhållet av vägen går inte att komma överens om på ett tillfredsställande sätt?
- Det finns en bättre lämpad väg i närheten som de redan har rätt att nyttja?
- Att befintlig grusväg går precis utanför min bostadsfastighet/hemfridszon och försämrar min boendemiljö i och med att förbipasserande har direktinsyn in i b.la. mitt sovrum?
- Att vägen tar upp mycket area (ungefär 2m x 800m = 1600 m2) från min lilla fastighet som jag inte kan nyttja till exempelvis djurhållning? (Läst något om att det ska finnas möjlighet att förbättra förutsättningarna för att kunna bedriva tilltänkt verksamhet på sin fastighet.)
Hoppas att någon/några här kan assistera mig med sin erfarenhet och kunskap.
Redigerat:
Om jag förstått så äger du vägen till 100% och jag antar att du inte har några statsbidrag för att sköta vägen.
Är det så så har du rätt att sätta upp en vägbom som hindrar biltrafik. Vill folk gå, cykla på vägen har de rätt att göra det enligt allemansrätten.
Om du äger vägen till 100% så är det du som får sköta vägen, ingen annan har ansvar för det. Ifall du vill kan du ju låta delar av vägen förfalla så mycket så att det krävs traktor att passera, kan ju vara en lösning om du själv har traktor, men vill slippa sätta upp vägbom.
Sen om någon annan vill köra på vägen är det upp till denne att visa servitut eller annat dokument som ger den rätten.
Är det så så har du rätt att sätta upp en vägbom som hindrar biltrafik. Vill folk gå, cykla på vägen har de rätt att göra det enligt allemansrätten.
Om du äger vägen till 100% så är det du som får sköta vägen, ingen annan har ansvar för det. Ifall du vill kan du ju låta delar av vägen förfalla så mycket så att det krävs traktor att passera, kan ju vara en lösning om du själv har traktor, men vill slippa sätta upp vägbom.
Sen om någon annan vill köra på vägen är det upp till denne att visa servitut eller annat dokument som ger den rätten.
Bommen skulle i så fall bara sättas upp för att förhindra obehörig motortrafik. Gående, hästar och cyklister skulle komma förbi fortsatt.L lbgu skrev:Om jag förstått så äger du vägen till 100% och jag antar att du inte har några statsbidrag för att sköta vägen.
Är det så så har du rätt att sätta upp en vägbom som hindrar biltrafik. Vill folk gå, cykla på vägen har de rätt att göra det enligt allemansrätten.
Om du äger vägen till 100% så är det du som får sköta vägen, ingen annan har ansvar för det. Ifall du vill kan du ju låta delar av vägen förfalla så mycket så att det krävs traktor att passera, kan ju vara en lösning om du själv har traktor, men vill slippa sätta upp vägbom.
Sen om någon annan vill köra på vägen är det upp till denne att visa servitut eller annat dokument som ger den rätten.
Till din första fundering så är det det som är problemet. Jag vet inte om jag äger vägen. Jag äger marken under vägen, men jag vet inte vilken typ eller om det om det finns servitut. Det står i så fall i det nämnda dokumentet som varken jag eller andra fastighetsägare kan tyda (gissningsvis). Det är främst det som bommen är tänkt att uppfylla. Att de som vill fortsätta använda vägen får en nyckel om de kan visa i klartext vad det står för eventuella rättigheter, dvs. vad de baserar sitt körande på.
Tillägg: Frågan om skötsel av vägen är egentligen inte av större vikt här om det bara vore jag som använde vägen. Då skulle självklart hålla ordning på vägen i den mån jag behöver. Det är mer om nu andra fastighetsägare har rätt att nyttja vägen så fungerar inte upplägget som det är nu med underhåll.
Du behöver inte ens låsa bommen, folk kommer inte att orka lyfta den för att köra in. Om folk lämnar bommen öppen, så kan du ju bara stänga den då den kommer att vara inom synhåll från ditt hus.
På detta sätt har du inte hindrat någon, men du har kraftigt minskat risken för att folk skall använda vägen.
På detta sätt har du inte hindrat någon, men du har kraftigt minskat risken för att folk skall använda vägen.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 341 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 341 inlägg
Det är väl just det här som gör att varken vi på detta forum, Lantmäteriets medarbetare eller ens en fastighetsjurist som du köper tjänster av kan svara på frågan.horisonten skrev:
Till din första fundering så är det det som är problemet. Jag vet inte om jag äger vägen. Jag äger marken under vägen, men jag vet inte vilken typ eller om det om det finns servitut. Det står i så fall i det nämnda dokumentet som varken jag eller andra fastighetsägare kan tyda (gissningsvis). Det är främst det som bommen är tänkt att uppfylla. Att de som vill fortsätta använda vägen får en nyckel om de kan visa i klartext vad det står för eventuella rättigheter, dvs. vad de baserar sitt körande på.
Framåt då, hur agera?
Ja, en möjlighet är att göra som du funderar på. Sätt upp bommen och invänta att de markägare som anser sig ha rätt till vägen hör av sig. Kan de visa servitut eller t o m hävd så får de nyckel/kod till bommen. Men du ska ha klart för dig att detta är atombombsalternativet ute på landet, att ta bort folks bilmöjlighet är det värsta man kan göra ute i spenaten och är grunden för många livslånga fejder.
Jag har sett detta göras av större markägare här ute i Sörmland och metoden fungerar. Och folk blir asförbannade. Bommen är kvar men markägaren är hatad och ses som orimlig.
En andra försiktigare väg att gå är att utreda mer. Man kan studera de äldre kartor som finns hos Lantmäteriet under tjänsten Historiska kartor. Återfinns vägen i gamla kartor och handlingar, kanske som samfällighet så går det att spåra vilka fastigheter som troligen har rätt till den idag. Äldre fastigheter vars ägare kontinuerligt har brukat vägen sen 1800-talets slut kan också ha rätt till vägen via hävd.
Ännu en möjlighet som finns är att ansöka hos Lantmäteriet om en fastighetsbestämning så får de i förrättning utreda och besluta vilka fastigheter som har rätt till vägen. Det kan bli aktuellt om det blir tvist med någon granne kring rätten till vägen. Men det kostar ju sina sköna hundratusentals kronor. Denna kostnad delas ofta mellan de fastighetsägare som tvistar.
Läs mer om fastighetsbestämning här:
https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/oklarheter-kring-granser/Fastighetsbestamning/
I det läget skulle jag agera som att jag äger vägen.horisonten skrev:
Om det mot förmodan skulle komma fram att det finns något servitut eller liknande så skulle jag ändra mig, men fram till dess så skulle det vara min väg.
Dom kommer att lyfta upp den försöka böja den, knäcka den etcpacman42 skrev:
Du behöver inte ens låsa bommen, folk kommer inte att orka lyfta den för att köra in. Om folk lämnar bommen öppen, så kan du ju bara stänga den då den kommer att vara inom synhåll från ditt hus.
På detta sätt har du inte hindrat någon, men du har kraftigt minskat risken för att folk skall använda vägen.
Har du lust att lägga upp din fastighetsbeteckning?horisonten skrev:
Hej,
Efter ett antal timmar av Googlande och ChatGPT:ande så vänder jag mig hit för att kolla om någon här har bättre koll på enskilda vägar och möjlighet att sätta upp en vägbom för att förhindra obehörig trafik.
Bakgrund:
Jag äger en väldigt liten jordbruksfastighet genom vilken det går en gammal grusväg till skogsmarker längre upp. Hela grusvägen går inom min fastighets gränser och är c:a 800 m lång. Skötseln av vägen har aldrig fungerat på ett tillfredsställande sätt och vägen är nu i väldigt dåligt skick och behöver åtgärdas. Från min fastighet går en kort bit av samma grusväg till den allmänna vägen. Sedan fortsätter grusvägen förbi kortsidan av bostadshuset (knappt 2 meter utanför) och ladugårdsbyggnaden och till skogsmarkerna bortom min fastighet.
Jag har tidigare frågat ett par fastighetsägare som nyttjar vägen angående vad de baserar rätten att köra på vägen på. Men jag har inte lyckats få några tydliga svar den vägen.
På Lantmäteriet finns inga inskrivna servitut. Men däremot finns det ett väldigt gammalt handskrivet Lantmäteri-dokument som inte jag kan tyda alls. Och jag misstänker att bristen på tydliga svar från fastighetsägare som jag frågat, innebär att inte heller de vet vad exakt som står i dokumentet och hur eventuella rättigheter att nyttja vägen är formulerade.
Till saken hör att det finns en väg som är en samfällighet/gemensamhetsanläggning bara c:a 1 kilometer bort från närliggande fastigheter. Fastighetsägarna som nyttjar grusvägen som går inom min fastighet är medlemmar i denna samfällighet/gemensamhetsanläggning och har således även möjlighet att ta sig till sina marker den vägen.
Denna samfällighetsväg är betydligt bättre lämpad för att köra på. Grusvägen som går på min fastighet är exempelvis väldigt kuperad i jämförelse och inte körbar med vanlig bil stora delar av året på grund av b.la. stor lutning och skick.
Funderingar:
1. Har jag laglig rätt att sätta upp en vägbom över vägen som går över min fastighet. Men att erbjuda alla eventuellt tjänande fastigheter nyckel till bommen om de kan bevisa att de har rätt att nyttja vägen?
Dvs. att de faktiskt behöver visa var i dokumentet det står att de har rätt att nyttja vägen och i vilken utsträckning?
2. Om fråga 1 är OK och fastighetsägare inte kan tyda/visa mig vad som står i dokumenten. Är det upp till dessa fastighetsägare att ansöka om Lantmäteriförrättning för att åter få börja använda vägen?
3. Om fråga 2 är korrekt uppfattat. Kommer jag i så fall få möjlighet att yttra mig/påverka gentemot Lantmäteriet och hävda att exempelvis:
- Underhållet av vägen går inte att komma överens om på ett tillfredsställande sätt?
- Det finns en bättre lämpad väg i närheten som de redan har rätt att nyttja?
- Att befintlig grusväg går precis utanför min bostadsfastighet/hemfridszon och försämrar min boendemiljö i och med att förbipasserande har direktinsyn in i b.la. mitt sovrum?
- Att vägen tar upp mycket area (ungefär 2m x 800m = 1600 m2) från min lilla fastighet som jag inte kan nyttja till exempelvis djurhållning? (Läst något om att det ska finnas möjlighet att förbättra förutsättningarna för att kunna bedriva tilltänkt verksamhet på sin fastighet.)
Hoppas att någon/några här kan assistera mig med sin erfarenhet och kunskap.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 341 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 341 inlägg
Just det ja, om flera fastigheter har verkligt behov av vägen för utfart eller utförsel av t ex virke vid avverkning och idag har osäkra rättigheter så är den metod som samhället erbjuder antingen överenskommelse med markägare, avtalservitut med markägaren eller att ansöka om inrättade av en gemensamhetsanläggning (kanske med en tillhörande samfällighetsförening). Endast det tredje alternativet är tvingande för markägaren men ger ju i alla fall lite tröstpengar för intrånget och möjlighet att lasta över skötselkostnaderna på grannskapet.
Det ska framgå i fastighetsregistret vilka servitut som gäller för din fastighet, både last och förmån. Finns det ingen servitutslast på din fastighet vad gäller vägen så kan du betrakta den som din egna väg och sätta upp en bom där.
Där jag har stuga i Bergslagen så är det vanligt att skogsbolagen sätter bommar på sina egenbrutna skogsvägar som är till 100% på egen mark. Dessa är tänkta att användas för timmertransporter och liknande skogsbruk. I de fall där det finns servitut och därmed finns flera brukare av en väg så har det sedan länge bildats GA med tillhörande samfällighetsföreningar.
Vad gäller din fråga #2 så ser jag inget "case" där. Fastighetsägarna har ju via sin GA och tillhörande servitut en officiell väg att ta sig till sina fastigheter.
Där jag har stuga i Bergslagen så är det vanligt att skogsbolagen sätter bommar på sina egenbrutna skogsvägar som är till 100% på egen mark. Dessa är tänkta att användas för timmertransporter och liknande skogsbruk. I de fall där det finns servitut och därmed finns flera brukare av en väg så har det sedan länge bildats GA med tillhörande samfällighetsföreningar.
Vad gäller din fråga #2 så ser jag inget "case" där. Fastighetsägarna har ju via sin GA och tillhörande servitut en officiell väg att ta sig till sina fastigheter.
Tack för svar.Claes Sörmland skrev:
Det är väl just det här som gör att varken vi på detta forum, Lantmäteriets medarbetare eller ens en fastighetsjurist som du köper tjänster av kan svara på frågan.
Framåt då, hur agera?
Ja, en möjlighet är att göra som du funderar på. Sätt upp bommen och invänta att de markägare som anser sig ha rätt till vägen hör av sig. Kan de visa servitut eller t o m hävd så får de nyckel/kod till bommen. Men du ska ha klart för dig att detta är atombombsalternativet ute på landet, att ta bort folks bilmöjlighet är det värsta man kan göra ute i spenaten och är grunden för många livslånga fejder.
Jag har sett detta göras av större markägare här ute i Sörmland och metoden fungerar. Och folk blir asförbannade. Bommen är kvar men markägaren är hatad och ses som orimlig.
En andra försiktigare väg att gå är att utreda mer. Man kan studera de äldre kartor som finns hos Lantmäteriet under tjänsten Historiska kartor. Återfinns vägen i gamla kartor och handlingar, kanske som samfällighet så går det att spåra vilka fastigheter som troligen har rätt till den idag. Äldre fastigheter vars ägare kontinuerligt har brukat vägen sen 1800-talets slut kan också ha rätt till vägen via hävd.
Ännu en möjlighet som finns är att ansöka hos Lantmäteriet om en fastighetsbestämning så får de i förrättning utreda och besluta vilka fastigheter som har rätt till vägen. Det kan bli aktuellt om det blir tvist med någon granne kring rätten till vägen. Men det kostar ju sina sköna hundratusentals kronor. Denna kostnad delas ofta mellan de fastighetsägare som tvistar.
Läs mer om fastighetsbestämning här:
[länk]
Min tanke vore i så fall att meddela fastighetsägare i närheten i god tid innan bommen sätts upp och säga att jag vill få bort obehörig mototrafik från vägen, och att de som har rätt att använda vägen enligt servitut får visa det för mig och få en nyckel i utbyte.
Jag har förstått att detta nästan alltid blir infekterat med dessa typer av frågor. Samtidigt förstår jag inte riktigt varför man blir arg om man får en nyckel och kan fortsätta nyttja vägen förutsatt att man faktiskt har rätt att använda den. Om situationen vore omvänd så skulle jag inte köra på en enskild väg av detta slag utan att ha rett ut att jag faktiskt får köra där. Jag hade velat göra rätt för mig och vara förberedd för en eventuell sådan här situation. Men det är bara jag.
Till saken hör den att det väldigt sällan är närboende som använder vägen med vanlig bil. De är medvetna om att det är en chansning om man ens kommer upp för den. De tar den andra, samfällighetsvägen, om de mot förmodan har anledning att köra upp dit. Det är en hel del fordon som kör förbi som inte är från trakten och således ovetandes. Därtill så fortsätter vägen som utmärkt traktorväg efter min fastighet. Så man får egentligen inte ens framföra en bil efter min fastighet. Det finns egentligen ingen anledning att ens köra ditåt.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 341 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 341 inlägg
Är du bredd att ta grannskapets känslor är det bara att sätta upp bommen tänker jag.horisonten skrev:
Tack för svar.
Min tanke vore i så fall att meddela fastighetsägare i närheten i god tid innan bommen sätts upp och säga att jag vill få bort obehörig mototrafik från vägen, och att de som har rätt att använda vägen enligt servitut får visa det för mig och få en nyckel i utbyte.
Jag har förstått att detta nästan alltid blir infekterat med dessa typer av frågor. Samtidigt förstår jag inte riktigt varför man blir arg om man får en nyckel och kan fortsätta nyttja vägen förutsatt att man faktiskt har rätt att använda den. Om situationen vore omvänd så skulle jag inte köra på en enskild väg av detta slag utan att ha rett ut att jag faktiskt får köra där. Jag hade velat göra rätt för mig och vara förberedd för en eventuell sådan här situation. Men det är bara jag.
Till saken hör den att det väldigt sällan är närboende som använder vägen med vanlig bil. De är medvetna om att det är en chansning om man ens kommer upp för den. De tar den andra, samfällighetsvägen, om de mot förmodan har anledning att köra upp dit. Det är en hel del fordon som kör förbi som inte är från trakten och således ovetandes. Därtill så fortsätter vägen som utmärkt traktorväg efter min fastighet. Så man får egentligen inte ens framföra en bil efter min fastighet. Det finns egentligen ingen anledning att ens köra ditåt.
Varför folk känner så här vet jag inte, det är väl en del av den svenska kollektivistiska kulturen? Att många inte gillar vad de upplever som revirpinkande och enskilt ägande av mark.
Sverige var ju i princip en enpartistat under 1900-talets mitt och man röstade på ett i grunden socialistiskt parti om och om igen och gav den absolut majoritet. Det är inte av en slump tänker jag, utan säger något om kulturen vi har eller i alla fall nyligen kommer ifrån. Sen kom förändringen vindar där på 70-talet.
Tack för svar.ClasseClas skrev:
Det ska framgå i fastighetsregistret vilka servitut som gäller för din fastighet, både last och förmån. Finns det ingen servitutslast på din fastighet vad gäller vägen så kan du betrakta den som din egna väg och sätta upp en bom där.
Där jag har stuga i Bergslagen så är det vanligt att skogsbolagen sätter bommar på sina egenbrutna skogsvägar som är till 100% på egen mark. Dessa är tänkta att användas för timmertransporter och liknande skogsbruk. I de fall där det finns servitut och därmed finns flera brukare av en väg så har det sedan länge bildats GA med tillhörande samfällighetsföreningar.
Vad gäller din fråga #2 så ser jag inget "case" där. Fastighetsägarna har ju via sin GA och tillhörande servitut en officiell väg att ta sig till sina fastigheter.
Hur menar du med inget case? Säg att jag sätter upp bommen och erbjuder nyckel till de som kan visa på ett servitut. Men så är det ingen som kan visa på det eftersom de inte kan tyda det handskrivna dokumentet. Är det inte så att den som ändå vill fortsätta använda vägen, säg för att de använt vägen i många år innan jag flyttade in, behöver ansöka om en förrättning för att Lantmäteriet ska besluta om de ska få fortsätta använda vägen?