10 145 läst · 40 svar
10k läst
40 svar
Enplanshus från -84 på betongplatta, risk för fukt?
Hej!
Jag och familjen funderar på att köpa ett enplanshus från -84 med betongstomme som är byggt på en betongplatta. Men efter att ha läst många trådar om riskerna för fukt/dålig isolering med betongplatta från början på 80-talet börjar kallsvetten komma. Hur pass orolig bör man vara? Vill allt annat än att utsätta våra barn för hälsorisker, eller riva upp alla golv för den delen.
Har försökt begära ut konstruktionsbeskrivning och ritningar men går tydligen inte att få fram då området är rätt rörigt med alla hus/parhus. Men så här står det i annonsen, se bild nedan.
Uppskattar verkligen all vägledning jag kan få!
Jag och familjen funderar på att köpa ett enplanshus från -84 med betongstomme som är byggt på en betongplatta. Men efter att ha läst många trådar om riskerna för fukt/dålig isolering med betongplatta från början på 80-talet börjar kallsvetten komma. Hur pass orolig bör man vara? Vill allt annat än att utsätta våra barn för hälsorisker, eller riva upp alla golv för den delen.
Har försökt begära ut konstruktionsbeskrivning och ritningar men går tydligen inte att få fram då området är rätt rörigt med alla hus/parhus. Men så här står det i annonsen, se bild nedan.
Uppskattar verkligen all vägledning jag kan få!
Googlar man på platta på mark och 80-tals hus så står det rätt mycket om att det ofta var otillräcklig isolering eller ingen alls mellan dränering och betongplattan när hus byggdes mellan 60- och 80-tal. Sen att fukt drivs upp i betongen och stängs inne av laminatgolv, plastmattor etc. Stämmer inte det?Jonatan79 skrev:
Är det ens källare ?WzOn skrev:
Googlar man på platta på mark och 80-tals hus så står det rätt mycket om att det ofta var otillräcklig isolering eller ingen alls mellan dränering och betongplattan när hus byggdes mellan 60- och 80-tal. Sen att fukt drivs upp i betongen och stängs inne av laminatgolv, plastmattor etc. Stämmer inte det?
Det står ju ”Grund: platta på mark”. Då kan det inte vara källare. Du verkar inte förstå vad jag menar. Kolla här:Jonatan79 skrev:
https://www.anticimex.se/fuktskador/platta-pa-mark
https://nyttochviktigt.byggutbildarna.com/grundlaggande-byggteknik-platta-pa-mark/
Finns det fler hus i samma område och är byggda samtidigt och ser likadana ut?
I så fall kanske ni kan kika på om huset är av samma sort och på dessa konstruktionsritningar? Hör med grannar om det varit problem tidigare osv.
Jag är långt från expert, men om plattan är av den dåliga sorten har säkert underlaget en stor roll om hur omfattande problem det kan bli. Ju bättre dränerande material som huset står på borde väl minska riskerna?
Kika med säljarna om dom haft problem och eventuellt dränerat kring huset.
Bra att ni gör en egen besiktning innan ni skriver på något.
Själv var jag och kikade på ett sådant hus där isoleringen i plattan låg fel. Kan säga att jag kom fram till att jag aldrig tänker bo i ett sånt hus, skitjobbigt med kalla golv som inte går att göra något åt.
I så fall kanske ni kan kika på om huset är av samma sort och på dessa konstruktionsritningar? Hör med grannar om det varit problem tidigare osv.
Jag är långt från expert, men om plattan är av den dåliga sorten har säkert underlaget en stor roll om hur omfattande problem det kan bli. Ju bättre dränerande material som huset står på borde väl minska riskerna?
Själv var jag och kikade på ett sådant hus där isoleringen i plattan låg fel. Kan säga att jag kom fram till att jag aldrig tänker bo i ett sånt hus, skitjobbigt med kalla golv som inte går att göra något åt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 175 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 175 inlägg
Bara vanligaste felet på framförallt 70talshusJonatan79 skrev:
tryckt syll på oisolerad betongplatta = potentiell mardröm.
obehandlad syll direkt på oisolerad betongplatta är inte mycket roligare det heller iofs.
Med en stomme av betong finns sannolikt ingen träsyll att oroa sig över. Alla grundtyper är konstigt nog riskkonstruktioner. Men den säkraste och minst problematiska är utan tvekan platta på mark, generellt sett. Största faran brukar vara problem med kyla, instängd fukt under täta golv, samt ruttna syllar. Syllen kan du bortse ifrån. Dålig isolering och dränering hör mer plattor från 60-70-talet till. Jag tror därför att du kan vara lugn.
Hela området byggdes på 80-talet och alla enplanshus och parhus är av samma sort. Jag hörde med regionarkivet men inga konstruktionsritningar för grannhusen heller.. Det byggdes väldigt mycket i det området så ritningarna verkar vara rätt knepiga och röriga. Men att höra med grannar och nuvarande ägare ska nog ge en fingervisning vad som kan vänta i alla fall.P P-KAR skrev:Finns det fler hus i samma område och är byggda samtidigt och ser likadana ut?
Jag flyttar nu från ett hus på landet för alla renoveringar håller på att ta kol på mig, så vill ogärna hoppa på ett nytt hus där alla golv potentiellt behöver rivas upp det första man gör
Vad jag har kunnat läsa mig till är de här bostadsområdena gamla åkermarker och skogar, relativt plan mark. I dagsläget leds allt dagvatten bort från huset så inget rinner rakt ner i grunden.
Besiktningen kommer förhoppningsvis stilla mina nerver..
Verkligen ett betryggande och lugnande svar, tack!A AG A skrev:Med en stomme av betong finns sannolikt ingen träsyll att oroa sig över. Alla grundtyper är konstigt nog riskkonstruktioner. Men den säkraste och minst problematiska är utan tvekan platta på mark, generellt sett. Största faran brukar vara problem med kyla, instängd fukt under täta golv, samt ruttna syllar. Syllen kan du bortse ifrån. Dålig isolering och dränering hör mer plattor från 60-70-talet till. Jag tror därför att du kan vara lugn.
Nuvarande ägaren hade en elförbrukning på 18.000kWh förra året, på totalt 92kvm. Fjärrvärme med vattenburet system och golvvärme i badrummet. Rätt hög förbrukning kan jag tycka och kanske vittnar om att det just är lite kallt..
Det ligger laminatgolv i hall, två sovrum och kök. Annars är det klinkers, plastmatta och ett trägolv i de andra rummen. Hur pass orolig skulle du vara över instängd fukt under golvet i ett sånt här hus? Jag är mest angelägen om att inte utsätta barnen för en potentiell hälsorisk med fukt/mögel under golven.
Vad skulle du gissa på att man kan förvänta sig för isolering under en platta från 1984? Borde det vara någon form av isolering eller är vanligt att de har hoppat över det helt och hållet?