Byggahus.se

Enorma extra kostnader att sälja huset, via mäklare!

1. E
    Medlem · Nivå 22
    Och att smaken kan vara så olika jag, och många med mej, tycker att området platsar bland Sveriges fulaste bostadsområde. En hel hög med hus i samma groteskt fula design.
    Då jag sålde en fastighet för ca 2 år sedan var det bara annonsen på Hemnet som jag fick betala separat resten av kostnaderna drogs av mäklaren i samband med att dom fick betalt.

2. J
    Medlem Nivå 4
    Yep, smaken är som baken, delad ... men det är väl tur det för hur tråkigt skulle det inte vara om alla tyckte lika :)
    Dom här "skokartongshusen" ligger ju i tiden, det beror nog till stor del på att dom är betydligt billigare att bygga än dom husen med en mer genomtänkt estetisk design ... man kan jmf lite med betongettona från 60-talet, snabbt och billigt ;-)

3. E
    Medlem · Nivå 22
    Billigt???? Bland det dyraste du kan köpa i "vår lilla stad". Troligen ett ytterst begränsat antal spekulanter.

• Laddar…
  4. T
    Medlem · Nivå 7
    Nu är det rummet stort, 9 meter gånger 7,5 m kök v-rum

5. Byurn
    Nybyggare · Nivå 6
    Vad många språkfel det var i bildtexterna. Korrekturläser ingen någonting nuförtiden?

6. J
    Medlem Nivå 4
    Ju billigare man kan bygga huset, desto högre marginaler för byggherren.
    Fungerar ungefär lika som minusräntan för bankerna nu ;-)
    Off Topic svar så jag förstår om det blir borttaget ;-)

7. T
    Medlem · Nivå 7
    Ja många gillar små äldre hus i Östersund, Vissa gillar gamla hus, några nya, jag däremot gillar praktiska hus, som är genomtänkta, som den jag säljer, kan beskriva hur ett nytt hus fungerar.
    Jag företagare, kommer in, har ett kontor direkt vid dörren, all post hamnar där och inte på köksbordet, hall är förskjutet så fler folk kan komma in samtidigt,man har dressingroom i anslutning till tvätt, så man slipper springa med den runt hela huset,en egen avdelning med dusch och dressingroom, samt sov, man kan byta om även om man har gäster i huset, man blir inte störd, eller stör gästerna på en snabb dusch , dubbla duschar det bästa jag har haft, kommer alltid ha så, grymt romantiskt och praktiskt. stora ytter och högt i tak, helt underbar atmosfär, stora fönster, älskar ljus.

Sedan stadsdelnorr, området har gått förbi Frösön i popularitet , just på grund av närheten till allt,som annons berättar.
    Varav prislappen ligger som den gör där, nästan samtliga hus där kostar 6 milj.

• Laddar…
  8. H
    Medlem Nivå 4
    Jag tycker att det är ett jättefint hus. Jag har själv ett hus i nyfunkisstil och älskar det. Att det skulle vara en billigare konstruktion är fel. Det är dyrare pga mer komplext tak osv.

Traditionella röda hus med vita knutar eller gult tegel med fuktig källare, båda med sluten planlösning och små mörka rum, kan äldre sura farbröder gärna behålla själva.

9. J
    Medlem Nivå 4
    Ifrågasätter inte att vi tycker olika om designen, det är bara bra för stadsbilden med olika design.
    Men jag kan garantera att "skokartongerna" är billigare att stom-bygga (absolut inga krångliga tak t.ex.), men sedan beror ju slutpriset helt på vad du lägger in i kartongen. Oftast har ju dom här husen en betydligt exklusivare utformning som ju driver upp priset markant.

Ska även tillägga att jag som snickare/timmerman medverkat i byggandet av ett flertal områden ritade av Ralph Erskine, så jag har lite koll på hur man bygger den stilen vi pratar om här. Vet du inte vem Erskine är så googla :)

Redigerat 1 nov 2019 19:44
    • Laddar…
  10. T
    Medlem · Nivå 7
    Nya hus har även högre energikrav , samt att dom håller värmen under vintern,
    Bättre ventilation och inomhus luft, totalt sett även lägre energi kostnader.
    Sedan konstruktion är mer än dubbelt så dyr som ett gammalt, just på grund av isolertjoklek och stora spännvider ./öppna planlösningar) sedan slipper man renovera på 15-20 år med ett nytt.man kan koppla av och bara bo.

11. T
    Medlem · Nivå 7
    nt.

Ska även tillägga att jag som snickare/timmerman medverkat i byggandet av ett flertal områden ritade av Ralph Erskine, så jag har lite koll på hur man bygger den stilen vi pratar om här. Vet du inte vem Erskine är så googla :)[/QUOTE]

Men härligt, du verkar känna till jämtland bra med andra ord, det jag reflekterade under min 3 år i Östersund var just föraktet Östersundarna hade gentemot Åre borna, eller Åre i sig. försökte forska varför Östersundarna hata Åre, eller helheten, var just byggstilen i Åre, kapitalismen, Förvandlingen, utbyggnaden,Framgångarna, att Åre fick sitt namn på flygplatsen (Åre ,Östersund)
    Trotts att det bara är en by.Var en enorm förakt jag aldrig upplevt någon annanstans. lite märkligt .

12. E
    Medlem · Nivå 22
    Jag tror att det till stor del på att det finns så lite Jämtar i och runt Åre, det har blivit lite av en filial till "Stockholm" med deras nackdelar och utan deras fördelar. Samt att det har flyttat dit en mängd obskyra lyxsökare.

13. T
    Medlem · Nivå 7
    flertal områden ritade av Ralph Erskine, så jag har lite koll på hur man bygger den stilen vi pratar om här. Vet du inte vem Erskine är så googla :)[/QUOTE]

Nu är Ralph Erskine en gammal arkitekt, han platsar inte in idag, idag är konkurrensen mycket hårdare än på hans tid.
    Ungefär som att ta en gammal idrottare från 40 talet och lägga upp mot dagens idrottsmän,( som Björn Borg provade spela igen, blev helt utklassad). så stor är skillnaden idag, så kanske mycket du begär om du ska leva på gamla traditioner, i dagens byggsätt. Ungefär som att tycka Konstnären Karl Larsson har det snyggaste huset än idag.

14. P
    Medlem · Nivå 6
    Reagerade på att 2020 är angivet som byggår för huset. Är 2020 har ju inte ens varit ?

15. T
    Medlem · Nivå 7
    Gäller för fastighets taxeringen, från 2020 är huset befriat från skatt i 15 år framåt. till 2035 ingen fastighetsskatt. vilket är en skön kostnad och slippa.