Jag bor i ett hus ifrån -52 som är byggt av väldigt olika folk och personer till kompisar som känner någon etc. Därför är ALLT gjort på olika sätt och på även konstiga sätt....

Till projektet!
Jag har i vardagsrummet väldigt gamla/sletna väggar som nu ska målas.
De 2 innerväggarna är vågigare än söderhavet och jag är 95%säker på att det är spännpapp med x-antal lager tapet på.
Grejjen är den att eftersom huset är som det är så vill jag inte slita bort allt p.g.a. att jag inte vet vad som väntar under... De andra väggarna som är ytterväggar verkar vara av hårdare slag eftersom de inte har vikt sig.

Min tankegång just nu är att helt enkelt häfta upp masonitskivor över alltihop för att sedan måla detta.
Eftersom att det är upphäftat så borde väl typ en latexfog räcka då det inte blir någon spik att spackla över?

Vilken sida av masoniten ska vara utåt? Jag tänker att jag måste grunda, måla, slipa, måla eller räcker det gott med grund + måla?

Mvh

Vad är det för material i väggarna? Trä, lätbetong, tegel? Masonit skulle jag undvika oavsett, hellre gips. Antingen stadga upp väggen med nya reglar, eller limma skivan direkt på väggen. Kanske då räcker med s.k. renoveringsgips.

jag skulle också satsa på renoveringsgips i det läget, lättare att få upp och mindre underarbete. Risken är väl att de är läta att knäcka om väggen buktar för mycket och är ostadig. I så fall funkar det ju också bra med vanliga gipsskivor.

Det underarbete som jag sett framför mig är att ta bort lister...
Går det inte att smälla upp masonit direkt på väggen för att den ska bli slät? Längst uppe på väggen så sitter det någon form av passiv ventilation som INTE finns på andra sidan av väggen.
Alla väggar är av trä och ena hörnet av rummet är skorsten så där är det tegel men den väggen förblir orörd.

Om jag ska använda gips så blir det massor av skruvar att spackla över och när huset är försjunket på ena sidan så är allt mer snett än vanligt.
Jag har redan hyvlat ner dörrarna max för att de ska gå att stänga någorlunda.

Det är ingen lifeteime-lösning jag vill göra utan bara något nu eftersom att jag inom en snar framtid troligtvis inte bor här.

Hur är det med OSB då? Om jag målar den rikligt med både grund och färg samt slipar 2 gånger så borde väl det bli en fin vägg med mycket högre hållbarhet?
Jag vill helst inte använda gips alls eftersom det blir för mycket damm och hundjävlarna är redan tillräckligt mongo som dem är.

:D

Att bara måla masonit blir ju rent av fult men att måla OSB blir ju ännu värre. Att gipsa och fixa går utmärkt utan damm, en väggslip med tillkopplad dammsugare så blir det perfekt.

Nästan det enklaste är väl kanske att köpa nån panelskiva typ pärlspont tex och smacka upp på vägen. Det går ju snabbt sen bara måla. Alternativt vanlig panel. Fördelen med det som jag tycker är att man slipper slipa o spackla som dammar och är det näst tråkigaste som finns efter städning som man också blir tvingad till pga allt slipdamm.

Testa pappspänning. Det är billigt, går snabbt och döljer effektivt de vågor du nämner.

Spännpappen jämnar ut och du behöver inte spackla överhuvudtaget. Direkt när du är klar kan du antingen tapetsera eller måla direkt på pappen. Det blir inget damm och inte mycket skräp.

• Gilla
Sven
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.