Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Enklaste sättet att putsa dörrhandtag

1. P
    Medlem · Skåne · 565 inlägg

polarsson

Medlem
    Hej!

Finns det något sätt att puta upp dörrhandtag för ytterdörr?
    Antar att man inte ska använda något medel med slipande effekt typ autosol.
    Se bild på handtag.

2. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 12 427 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Skruva loss handtaget och kör på mässingsputs och gnid. Men då får du ju en mässingsglans på det. Troligen är det "antikbehandlat" så att det ursprungligen hade en mörkare färg. Det blir svårt att återställa.

3. 1
    Medlem · Stockholm · 3 837 inlägg

123abcPremiumikon: Sverige

Medlem
    Ytbehandlingen har varit brunoxid (44) som har nötts ner till mässingen trycket är gjort av.
    Om du vill polera upp det så kan du troligtvis använda valfri poleringsmetod, jag har aldrig polerat upp ett slitet trycke.
    Om du vill ha en bättre ytbehandling så kan du alltid köpa ett nytt trycke med önskad ytbehandling.

Helt utanför ämnen men trycket är monterat felvänt (upp och ner).

• Laddar…
  4. P

polarsson

Medlem
    Ok. Inte märkt att det sitter fel. Sitter tydligen fel på alla våra ytterdörrar då :cool:

Har inte mässingsputs hemma. Fjnkar autosol eller är det för slipande?

5. 1
    Medlem · Stockholm · 3 837 inlägg

123abcPremiumikon: Sverige

Medlem
    Skillnaden är nog endast vilken glans som uppnås skulle jag gissa.
    Vad är det för resultat du önskar uppnå?
    Om du vill uppnå polerad mässing så måste tidigare ytbehandling först tas bort helt.
    Jag hade nog köpt ett nytt trycke istället för att lägga massa energi på ett slitet trycke men jag är lite lat.

• Laddar…
  6. P

polarsson

Medlem
    Det behöver inte vara perfekt polerad mässing. Jag är nöjd med ett öite fräschare utseende bara. De är trots allt 25 år gamla

7. samlarpådetmesta
    Medlem · 568 inlägg
    På mina innerdörrar hemma körde jag med roterande stålborste. Kanske blir lite "ruffare" utseende men funka för mig. Har ingen bild just nu men kanske kommer senare.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

8. M
    Medlem · 18 inlägg
    Jag skulle inte göra något. Snyggt patinerad som den är. Visar att här har man öppnat och stängt många gånger. Bevara dörrens historia.

• Laddar…
  9. P

polarsson

Medlem
    Du kanske har rätt... slipper en massa jobb iaf!

10. A
    Anonym
    Kan man inte annars byta trycket,vart 25:e år iaf:)

11. P

polarsson

Medlem
    Självklart, men om det gick att putsa relativt enkelt så hade det varit gott. Kostar kanske 5-600 kr per dörr och jag har 4 dörrar.

12. P

polarsson

Medlem
    En liten uppföljning...
    Pustade ett handtag med autosol innan vintern och det har hållit sig fint. Tyvärr tog det en evinnerlig tid att putsa för hand. Provade med bomullstuss och autosol men trissand trasades bara sönder.

Någon som har förslag på vad för trissa man kan använda? Vågar inte ta med metall, är rädd för att det blir spår. Finns det något vettigt mellanting?

13. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 12 427 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Testa diskhandskar och en sån här med lite Vim/Jif/Cif, fungerade bra när jag testade sist:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2022-06-04 kl. 15.43.21.png

14. P

polarsson

Medlem
    Blev inga repor?

15. R
    Självbyggare · Stockholm · 8 440 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.