Byggahus.se

enklaste sätt att kunna använda grövre borr?

1k läst  11 svar

1. T
    Medlem Nivå 6
    Har en bosch blå skruvdragare som jag haft några år och är nöjd med. Finns bara ett bekymmer den klarar bara upp till 10 mm diameter på de borr eller andra tillbehör man sätter i. Nu skulle jag såga ut för några eldosor och då var axeln 13 mm har jag för mig om. Finns det någon extra-chuck med kraftigare diameterstöd eller någon annan rekomenderad lösning? Vet att jag har en sådan till min borrhammare för att kunna köra vanliga borr istället för sds. Eller är det bättre att köpa en mer rejäl skruvdragare? Hur gör alla andra?

2. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    Ofta har de en chuck avpassad efter kapaciteten. Om du kringgår med en större chuck är det risk att du förstör maskinen. I ditt läge skulle jag köra med borrhammaren. Eller det skulle jag inte egentligen. Jag skulle givetvis skaffa en större skruvdragare, men jag påstår inte att jag är rationell när det gäller verktygsinköp. Det rationella för några hål med dosfräs är att använda borrhammaren med extrachuck och med avstängt slag.

3. nino
    Renoverare · Nivå 18
    Om man har en lös axel med lösa fräsar så finns det ofta både 10 och 13mm axlar

4. T
    Medlem Nivå 6
    Tack, men kontentan är alltså att större axel kräver större maskin, och jag antar att större maskin är tyngre, och man inte vill ha tyngre maskin än nödvändigt när det inte behövs? Har de flesta "proffs" två maskiner eller bara en stor?

• Laddar…
  5. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Njae, i allmänhet så är det väl så, men om du skall köra några eldosor i gips-skiva, så är ju inte det världens tyngsta belastningsfall. Särskilt inte om du tar det lite lugnt.

Så kolla du om det finns en större chuck. Eller köp en ny dosfräs. Jag har aldrig sett en som inte går i en 10mm chuck. (Men jag har iofs sett långtifrån alla.)

6. nino
    Renoverare · Nivå 18
    Beror ju också på vad du ska ta hål i, gips och osb så skulle jag inte vara orolig..

Jag har en lite lättare som jag skruvar med och en 18v som jag tar hål med

7. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Jag har inte heller sett några dosfräsar för normala dos-dimensioner som har 13mm fäste. Enklast är nog att skaffa en annan dosfräs eller kolla om det går att byta ut centrumborren till en som passar i skruvdragaren.

8. K
    Hobbysnickare Nivå 5
  9. T
    Medlem Nivå 6
    • Laddar…
  10. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Ja, OK. Då är det inte en dosfräs. Om du har fler dosor att sätta, så är ju det billigare att köpa dedicerade dosfräsar. Men om du vill kunna hålsåga lite i största allmänhet, så får det till en annan lösning.

Just batterimaskiner kan som sagt vara lite för klena (i största allmänhet) för hålsågning i större dimensioner i tuffare/djupare material. Jag kör sladd till de, trots att jag har en 18V Makita med lågväxel. Så det är nog riktigt att du kan komma bli besviken med en större chuck.

11. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 13
    Något man kan tillägga är att batterimaskiner oftast har broms, dvs elektroniken använder motorn för att stoppa chucken så fort som möjligt. När man kör en större hålsåg har man en roterande massa som vill göra precis tvärtom (fortsätta snurra), och det är döden för växellådan..

12. T
    Medlem Nivå 6
    Snubblade över en ny skruvdragare, med dubbla batterier till bra pris och 13mm för "heavy-duty". Köpte även en adapter för 10mm så nu kan jag köra båda :)

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka