Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Enklaste möjliga inoljning av ekbord?

1. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 29 814 inlägg
    Rå linolja torkar inte och bildar inget skikt, det är ju därför man använder den...! Smaken är som baken. Vet inte hur många burkar olja jag kastat som bara blev ett kladdigt klet på bänkskivan innan jag hittade rätt linolja.

Men, man ska förstås använda det man trivs bäst med, det handlar inte om rätt eller fel.

• Laddar…
  2. S
    Medlem · Östergötlands län · 2 996 inlägg

sinuslinus

Medlem
    Det stämmer inte att rå linolja inte torkar, då är det dåligt kvalitet och är säkert lite varmpressad.
    Ju högre halt linolen desto bättre kvalité på oljan.
    Köp från en odlare eller någon med bra kvalitet, tex Claessons trätjära eller Kulturhantverkarna.

Kokt linolja kan ha tillsatser av giftigt additiv, torkmedel, så den ska inte användas till skärbrädor och liknande.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · Stockholm · 1 170 inlägg

Matstj

Medlem
    • Laddar…
  4. Amatörsnickaren
    Medlem · Stockholm · 549 inlägg

Amatörsnickaren

Medlem
    Ser ut som om du har samma bord som jag (eller i vart fall exakt samma typ av limträ). Ser fint ut.

• Laddar…
  5. M
    Medlem · Stockholm · 1 170 inlägg

Matstj

Medlem
    • Laddar…
  6. D
    Medlem · Skåne · 95 inlägg

Denar

Medlem
    Detta behöver inte vara så komplicerat.
    Om bordet är relativt nytt och syftet är att underhållsolja behöver du inte slipa. (Om du ändå ska slipa rekommenderar jag stålull, utan tvål :p) Ta sedan linolja (jag använder rå) och stryk på ganska flödigt med en trasa. Låt stå över natten och torka sedan bort överflödet med en ren trasa. Då har du en fin yta som håller ett bra tag innan det är dags att göra om proceduren. '

Linolja kan du t.ex. köpa på www.ottossonfarg.com.

Ibland använder jag ett linoljevax, linolja blandat med bivax. Då gör jag likadant, men det blir mer yta på träet. Linoljevax kan antingen köpas t.ex. hos www.grunne.com som säljer det under rubriken "trävax". Det vaxet är bra, men lite dyrt. Innehåller inga konstigheter utan endast linolja och bivax. P.g.a. priset har jag övergått till att blanda själv. Det är bara att smälta lite bivax i en glasburk i micron och sedan hälla i rå linolja tills konsistensen blir tillräckligt len så att den går att stryka ut på träet.

Lycka till!

• Laddar…
  7. Amatörsnickaren

Amatörsnickaren

Medlem
  8. W
    Medlem · 4 inlägg

wallewahl

Medlem
    Passande tråd att plocka upp. ”Ska” man bara slipa och olja ytan? Hur gör man med kanterna?

9. Amatörsnickaren

Amatörsnickaren

Medlem
    Jag oljade även kanterna och slipade lite när man känner att träet reser sig.

10. Amatörsnickaren

Amatörsnickaren

Medlem
    Kan också säga att jag inte förnyat behandlingen sedan dess och ytan är fortfarande lika fin och motståndskraftig mot spill etc. så rekommenderar verkligen denna olja!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.