Byggahus.se

Enklaste alternativet till tätskikt i ”badrum”?

1. K
    Medlem Nivå 2
    Funderar på att göra om en hall i vår lilla sommarstuga till toa, men är osäker på hur stor procedur det handlar om. Vi har inget avlopp utan det blir förbränningstoa, men vi behöver ju handfat ändå. Rummet idag har pärlspont på alla väggar, och jag skulle helst behålla så mycket som möjligt av den, men det går ju inte om hela rummet behöver tätskikt.
    Och om vi skulle ställa in en duschkabin dessutom, även en tät sådan med golvkar, är riva ner pärlsponten och sätta tätskikt i hela rummet det enda alternativet då, eller finns det någon enklare lösning?

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Du behöver inte röra väggarna om där inte finns någon golvbrunn.
    Men en löslagd plastmatta på golvet, med lite uppvik mot väggarna rekommenderas,
    för lite spill från handfatet blir det alltid.

• Laddar…
  3. M
    Hobbysnickare Nivå 4
    Om sommarstugan bara används på sommaren... Överväg en utedusch. Går att snickra till rätt snyggt och det blir en ganska mysig sommarstugekänsla :). Dessutom mycket billigare. Testa att googla på det.
    I vår sommarstuga har vi mulltoa, trä på väggarna och plastmatta på golvet. Ett handfat med avlopp finns. Blir som sagt alltid lite spill på golvet...

• Laddar…
  4. S
    Medlem · Nivå 14
    Du får göra precis som du vill..........enda gången sånt här kommer upp i dager och det krävs något är om du yrkar ersättning för vattenskada av ditt försäkringsbolag.
    Kör du på duschkabin och i övrigt bara har ett handfat så lär det nog duga med enklast möjliga plastmatta som sagt.

• Laddar…
  5. K
    Medlem Nivå 2
    Har funderat på det. Plastmatta under handfat låter klokt, men den kan man lägga direkt ovanpå befintligt golv va?

OM man sätter in en duschkabin, då är tätskikt i hela rummet det enda alternativet eller?

6. B
    Medlem · Nivå 22
    Om du vill få ersättning från försäkringsbolaget. Men du får väga kostnaden för en vattenskada mot kostnaden för att tätskikta hela rummet med risken för att en vattenskada inträffar. Om det är en enkel sommarstuga kanske kostnaden för att åtgärda en vattenskada är låg?

7. Kalle Ljusmask
    Medlem Nivå 1
    Enklaste godkända tätskikt som även går att laga om man skadar det är helplast-plastmatta (ingen skumbaksida) med uppvik på golvet, som sagts, och sen helt vanlig glasfiberväv uppsatt med riklig våtrumslim, och målat med våtrumsfärg.
    Billigare än helsvetsad plastmatta och bara att trycka i lite spackel i ev. skruvhål och måla med samma färg.

8. B
    Medlem · Nivå 22
    Ska det bli godkänt måste man hålla sig till något av de målade system som är godkända och följa deras anvisningar fullt ut: https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/

Välkommen till forumet!

9. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Men, funderar lite, i en enkel sommarstuga behöver man väl inte göra/installera ett komplett våtrum? Det skulle inte jag göra. En duschkabin och nån plastmatta på golvet låter utmärkt.

10. K
    Medlem Nivå 2
    Det var precis det svaret jag hoppades på, och om jag förstått det rätt på svaren ovan så kan jag glömma försäkring vid ev skada, men kostnaden och tiden jag sparar gör att det nog är värt den chansningen. Så det lutar starkt åt den lösningen :)

11. S
    Medlem · Nivå 14
    Att man inte måste göra ett korrekt våtrum framgår ju ganska tidigt i tråden så varför BirgitS tycker att man måste måla med ett godkänt system vet jag inte.

12. B
    Medlem · Nivå 22
    Det jag skrev var ett svar till Kalle Ljusmask som skrev: "Enklaste godkända tätskikt"
    Om han inte hade haft ordet "godkända" i sin mening hade jag inte skrivit mitt inlägg.

13. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Inte riktigt sant. Om en skada beror på att det saknas tätskikt där ett sånt ska finnas så får du nedsatt ersättning. I ett rum där det saknas golvbrunn och/eller man inte spolar vatten behövs normalt sett inget tätskikt på väggarna.

• Laddar…
  14. Bästa svaret

Staffan2000
    Medlem · Nivå 16
    Har du ett tvättställ och eventuellt en duschkabin, behöver du inget speciellt golv överhuvudtaget. Några droppar här och där, orsakar inga vattenskador. Kolla in engelsmännen! De säkrar sina golv med heltäckningsmatta:D? För inte så länge sedan var enda tvagningsmöjligheten en diskbänk i köket, och inte tusan blev plankgolven vattenskadade för det.
    Så TS. Använd ditt sunda förnuft istället för att flumma in i försäkringsbolagstillåtelsepsykosen. Det är en sommarstuga och inget tvätteri.

15. H
    Medlem Nivå 5
    Ska du dra in avlopp för dusch och vask eller har du redan avlopp i hallen?