Byggahus.se

Enklast tänkbara trådbundna larm - dörrvakt

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej,

är på jakt efter enklast tänkbara dörrvakt. Ingen app, trådlöst, larmbricka, larmcentral, nätuppkoppling, sms-notifikation etc utan bara en opåverkbar central och en dörrvakt som funkar som "tampering evidence" om exet som inte lämnat tillbaka sin nyckel skulle gå in och rota när jag inte är hemma. Lägsta tänkbara budget så länge det fungerar och inte går att påverka/stänga av utan att klippa/slå sönder om man inte känner till koden.

Är total novis på elområden, så jättetacksam för förslag!

2. M
    Medlem Nivå 6
    Redigerat 18 sep 17:20
  3. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
    Om nu nyckel är ute på vift så är det säkraste att byta låscylindrar, alternativt lägga om dom.

• Laddar…
  4. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
    Vilken/vilka av följande vill du?

- Vill du bli informerad (lokalt hemma) när du kommer hem att någon varit inne?

- Vill du att något tjuter lokalt när ingen är hemma och någon går in?

- Vill du få något meddelande (sms, pushnotis mm) när någon går in?

Vad är det för boende? Hyreslägenhet, bostadsrätt, egen villa, etc?

Hur många dörrar (med låscylinder)?

5. G
    Medlem Nivå 6
    Ett alternativ är att skaffa en enkel övervakningskamera för inomhusbruk som tar bilder vid rörelse. Går att hitta för några hundralappar.

6. S
    Medlem Nivå 1
    Demmpa, jag vill bli informerad lokalt hemma, någon siren kanske. Sms känns inte viktigt. Det viktiga är att det är ett enkelt system, med enkel teknik som inte kan slås ut utan "tampering evidence" tex avklippt sladd eller krossad låda.

gbgustaf, har tänkt på övervakningskamera som alternativ eller komplement. Vill ha något som är enkelt men tillförlitligt.

7. G
    Medlem Nivå 6
    Som jag förstår det vill du mest ha bevis om någon har gått in med nyckel hos dig?
    Det bästa bevis du kan ha borde vara en kamerabild.

Det finns många olika, men som exempel: En kamera som tex D-link DCS-8000LH är så liten så att den kan placeras där man inte lägger märke till den.
    Den ansluter till ditt wifi och skickar bilderna direkt till "molnet", så även om "tjuven" ser kameran och tar med sig den, så har du bilderna kvar. Du kan få en notis i mobilen om någon rör sig framför kameran.

8. I
    Medlem · Nivå 8
    På en förrådsdörr har jag satt en vanlig magnetkontakt från Kjell, när den dörren öppnas så ger den ström till en siren, Ena fasen på 12v kabeln har jag dragit till en vanlig utanpåliggande kapslad strömbrytare som sitter i takfoten, sedan givetvis vidare till en 12v trafo som sitter inne i förrådet som matas med 230 från uttag.

Nackdelen är väl att om man inte är hemma så går sirenen tills det att en snäll granne stänger dörren. Lämnar numera förrådet olåst då jag inte tror på att någon tjyv står kvar någon längre stund med 110 db rakt i örat.

9. Lucky2015
    Medlem Nivå 6
    Alltså. Är det inte enklare att byta lås så att ditt ex inte kommer in i din bostad istället för att skaffa ett larm? Även om du får tillbaka din nyckel så kan ju ditt ex varit på hugget och kopierat din nyckel.

10. Lucky2015
    Medlem Nivå 6
    ...Lite off topic men dessutom är det ditt ansvar att tillse att obehöriga inte tar sig in i bostaden. Med det sagt menar jag att exempelvis ditt försäkringsbolag knappast aldrig skulle godkänna ett försäkringsärende (stöld etc) om det är så att du vet att du har nycklar ute på vift och inte gjort vad du kunnat för att få tillbaka nyckeln / byta lås.

11. C
    Medlem · Nivå 15
    Keep it simple! Hårstrå över dörrspringan! :geek:

• Laddar…
  12. Lucky2015
    Medlem Nivå 6
    Hahaha klockrent!