Byggahus.se

Enkelt ventilfäste för sommarvatten

1. A
    Medlem · Nivå 6
    Jag behöver en utkastare för vattenslangen på landet. Huset har sommarvatten och jag ska ansluta den till befintligt system genom en T-koppling på inkommande PEM-slang under huset.

Vattnet stängs av i god tid innan kylan kommer och en frysskyddad utkastare är onödigt dyrt. Eftersom jag kommer från insidan av husgrunden skulle jag vilja ha ett enkelt ventilfäste med anslutning bakifrån - finns det? Alla ventilfästen jag sett har anslutning underifrån på utsidan och då måste jag gå ut genom väggen under utkastaren.

Finns det någon lösning så att jag kan ansluta till ett enkelt ventilfäste från baksidan?

2. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Sätt fast ett 15mm kopparrör i tak/vägg på insidan, anslut din PEM på detta. Stick ut kopparröret genom väggen och montera en lämplig kulventil på utsidan.

Enkelt och kostnadseffektivt utan onödigt dyra delar.

Ventilfäste med anslutning "bakåt" finns nog ingen bra variant, då den kopplingen blir i väggen. Då får du köpa dig en vattenutkastare!

3. kulle
    Medlem · Nivå 10
  4. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    • Laddar…
  5. K
    Medlem Nivå 2
  6. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Men den tappventilen har plan ända vid gängan. Och täckbrickan ska det sitta en klämrings-ände för att klämringen ska kunna täta ordentligt!

Då skulle en vatette tappventil Dy 15 passa bättre (klämringsände i bakkant), men bäst passar denna tappventil på vatettes egna täckbrickor. Då blir dessutom installationen godkänd.