Byggahus.se
Jag har en ca 35 cm tjock betongvägg som separerar två källarrum. Eluttag finns bara i det rum där det inte behövs eller används. Skulle på ett väldigt enkelt sätt vilja få ett grenuttag till rummet utan el. Det finns en liten rund kanal mellan rummen som är ca 30mm men det ryms inte en vanlig skarvsladd och det känns onödigt dyrt och komplicerat att borra upp ett större hål när jag inte har några SDS-borrar eller hålborrar i den storleken.

Kan man t.ex. använda sig av en C14- till schukoadapter eller någon liknade variant som skulle få plats genom kanalen? Har sett att det finns såna grenuttag för bl.a. UPS:er men jag misstänker att dessa inte fungerar fristående, eller?

Eller ska jag bara ringa en elektriker och fixa en mer permanent lösning?

• C14-till-schuko-strömadapter som används för att ansluta apparater till olika eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grenuttag med fyra uttag och en strömbrytare, C14-anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har "nödvändiga kunskaper" varför inte köpa en jordad kontakt som du monterar på skarvsladden efter att kabeln stuckits genom hålet? Det får då inte finnas ojordad el innan dit kabeln dras.
En permanent lösning är kanske ändå vad du vill ha så det kan vara bra att ta dit elektrikern istället.

Har du ett hål så är det ju bättre på alla sätt att göra en fast installation

T toolman77 skrev:
Har du ett hål så är det ju bättre på alla sätt att göra en fast installation
Hålet kanske sitter olämpligt för fast installation men elektrikern har väl egen Hiilti.

Och skulle elektrikern inte ha en riktig slagborrmaskin så byt ut "elektrikern" till en riktig elektriker.;)

Tack för svaren. Undviker gärna att mecka själv med fasta installationer så låter som att jag ska ringa en elektriker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.