Byggahus.se
Hej, jag har två st 12 volt lerduvekastare som behöver en varsin slutande signal för att kasta duvan. Så långt inget konstigt när jag har 2 st tryckdosor.

Men jag vill kunna välja att kasta båda duvorna (k1+k2) samtidigt med antingen 1 eller 2 genom att välja A eller B läge på en annan brytare.

Hur får jag till detta? Relä och tvåpolig brytare eller ?? Jag är rätt kass på elscheman... :(
20160815_205206.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med det reläet som jag länkade till får du tre brytare
1. För att skjuta bara kastare 1
2. För att skjuta bara kastare 2
3. För att skjuta både kastare 1 och 2

Eftersom det finns två utgångar på reläet så kan man koppla det med ena ingången parallellt med kastar 1 brytare och andra ingången parallellt med kastare 2 brytare och sen montera en brytare som drar reläet genom att man kopplar 12 V till den nya brytaren/"spolen"

Hmm.... vad är det exakt för grejer? Om det blir knas på det sättet måste själva ingångarna trigga varandra. Är de potentialfria? Vad är det för tryckknappar?

Enklaste sättet att isolera ingångarna från varandra är att använda två reläer, som dras av tryckknapparna. Då borde du kunna koppla relästyrningen parallellt med en brytare, där ska inte finnas något som ger såna symptom.

Respektive original brytare ligger ju på olika reläutgångar så dom är ju oberoende av varandra.
Reläutgången kopplas ju också slutande för respektive originalbrytare och om inte den nya kontakten slås till händer inget och om den slås till får båda originalbrytarna eller rättare sagt kretsen för varje brytare en individuell slutning via reläet.

Jag vet inte hur jag enkelt skall förklara för det hela är så enkelt att det inte går att göra mer enkelt......