Byggahus.se

Enkelpolig strömbrytare för utvändigt vägguttag.

1. K
    Medlem Nivå 4
    Hej.
    Har en liten fundering om följande koppling är ok.
    Tanken är att från en takdosa (uttagsgrupp) dra ner trådar till ett invändigt vägguttag och därifrån dra fasen vidare till en strömbrytare. På andra sidan strömbrytaren sen dra upp en tändtråd och sedan skicka denna tillsammans med nollan och jorden vidare till en kulodosa där en EKK kabel skarvas på. Denna går sen genom väggen och terminerar i ett IP44 vägguttag.

Tanken här är att jag vill sätta en stickkontaktskopplad nattvakt/rörelsedetektor, men jag vill ha möjligheten att kunna ha den avstängd när jag så vill.

Så frågan är om det räcker med en enpolig brytare eller om man måste bryta både fas och nolla.

2. M
    Medlem Nivå 1
    Du behöver inte ha 2-polig brytare men du måste ha jordfelsbrytare på gruppen.

3. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Varför kommer fasen från uttaget och inte direkt från dosan? är det bara lite tokigt ritat?
    Vad gör kulodosan? varför inte gå med EKK direkt från dosan? (använd EKLK så blir det snyggare)
    Varför inte ansluta rörelsevakten fast, svårare att knycka.

Protte

4. K
    Medlem Nivå 4
    Protte:
    Tänk dig två apparatdosor på höjd. I den passerar fas/jord/nolla orört sen på "utsidan" av kontakten så plockas fasen och går upp i den övre apparatdosan där den är inkopplad i en strömbrytare som sen skickar fasen vidare i tändtråd till kulo:n
    Kulon är där främst för att jag tänkte som så att det är billigare att gå med FK kabel de metrarna än med EKK eller EKLK.

5. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Hävdar fortfarande att rörelsevakten borde vara fast ansluten.
    Vad kommer att kopplas till rörelsevakten? skarvsladd och lampa.

6. K
    Medlem Nivå 4
    Innan detta spinner iväg till något helt annat då jag inser att jag måste ha varit luddig i min frågeställning.

Frågan är som sagt om man behöver bryta både fas och nolla (två polig brytare) om man drar det vidare till ett utanpåliggande eluttag eller om det räcker med att gå upp med en "tändtråd" och således endast bryta fasen (en polig brytare) - motsv som brytare till lampor brukar kopplas.

Sen om jag vill välja att ha en lampa, rörelsedetektor eller en eldriven gräsklippare det spelar mindre roll. Men jag vill kunna bryta strömmen till vägguttaget på utsidan.

Bilden jag bifogade är schematisk, naturligtvis är det rör mellan takdosa, dosa för vägguttag, dosa för strömbrytaren och även rör bort till där den tilltänkta kulodosan eller annan typ ska sitta. I rören läggs nämnda FK kabel.
    Anledning till kulodosa på insidan är för att det finns ett behov att transportera en utanpliggande kabel längst med väggen på utsidan och då kan man inte gärna ha FK kabel utan en kabel som är klassad för utomhusbruk. Sen skulle man säkert kunna dra EKK eller EKLK ända bort till takdosan om man vill det, men jag vill inte ha en utanpåliggande kabel i taket. :)

7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det går bra att bryta enpoligt. Men som redan nämnts så måste du ha JFB, antingen på endast denna gruppen eller hela centralen (valfritt). Har du nyare installation så har du kanske redan JFB.

Om det inte är så väldigt lång sträcka som det ska dras FK i rör innan det byter till en utanpåliggande dosa så kan du som alternativ ta en EKLK/EKK hela vägen, men skala upp den en längre sträcka i ena änden och dra dessa avskalade ledare i rör. Bara EKLK/EKKn går in snyggt på något vis, till exempel via ett doslock med kabeluttag.

8. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    JA du behöver bara bryta fasen till uttaget!

Om du nu inte ska ha synlig kabel i taket, ska du då peta in ett rör i befintligt tak?
    Låt det röret gå genom väggen och dra i EKK / EKLK hela vägen. Alternativt mantla av kabeln i röret om det är långt och krokigt så slipper du en ful kulodosa i taket.

Protte

Edit: Läste inte Mikaels inlägg så noga, men nu är vi två som "tycker"