Jag söker en så enkel och billig lösning som möjligt för att pumpa vatten från havet upp till stugan för att då och då fylla en enklare badtunna och en rampool. Är tyvärr helt okunnig på området.

Höjdskillanden från havet upp till stugan är inte hög utan bara kanske 4-5 meter. Dock är avståndet rätt lång, särskilt vid lågvatten då det blir nästan 50 meter längre ner till tillräckligt djup för att pumpa vatten och totala sträckan blir en bit över 100 meter.

Vad kan vara en lämplig lösning, bensindriven pump som ställs alldeles därifrån det ska pumpas och sedan lång tryckslang? Att det vid en sådan lösningen finns behov av olika lång slang känns dock som det försvårar att använda en rejälare slang. Funkar det med att använda en trädgårdsslang istället eller tappar det för mycket tryck då?

Finns det någon annan lämplig lösning?

Har du el nere vid havet? Isåfall kanske en dränkbar pump kan var vettig. De är billigare och du slipper pumpbuller om pumpen är under vattnet. Annars så klarar en vanlig bevattningspump ofta 7-8 meter sughöjd. Jag tror inte längden är ett problem även om jag inte är säker.

Se till att pumpen har lite kapacitet så att du inte behöver vänta ett halvår på att bada.

Det är viktigt att pumpen klarar saltvatten.

Det finns pumpar på biltema, jula, clas ohlson etc.

Det funkar säkert med trådgårdsslang men flödet kommer troligtvis bli lågt jag skulle satsa på en lite grövre pem slang. Jag kör med elverk och liten pump i stugan med det är kanske 25 meter vi pumpar vattnet där. Finns en tråd om en pump som bortskänkes på forumet kanske nått för dig om du bor i närheten.

Har tyvärr inte el nere vid havet

Om du eller någon granne inte störs av buller är det nog enklast med en bensindriven pump så nära vattnet som det går.

Den lösningen borde ge bäst flöde eftersom du slipper en lång sugledning.

• Gilla
PS77
  • Laddar…
Jockeastrom skrev:
Går säkert att suga vattnet 100 meter men är lite krångligare vid uppstart.

Tänk sedan på att inte bara släppa ut havsvatten på tomten utifrån att det är saltvatten vilket trädgård och natur inte mår bra av.

Lutar mot en bensinpump då jag inte kommer köra den dagligdags utan några gånger per sommar.

Tolkar jag denna tabell rätt om jag läser det så att max vattenflöde med en 20mm slang som är 100 meter är 20 liter/min och att trycket minskar med 2 kg vilket innebär att trycket i pumpen måste vara över 2 kg. Och har jag en 25 mm slang kan jag ställa flödet på pumpen en bit över 40 liter/min om pumpen har ca 2,5 kg tryck.

Alternativt då en dränkpump och ett litet elverk istället...

anders07 skrev:
Alternativt då en dränkpump och ett litet elverk istället...
Vad skulle fördelen vara jmf med en bensindriven pump?

L
Jockeastrom skrev:
Vad ska du vid havet att göra? Du kan dra vatten 100 meter direkt från ditt hus, även om pumpen måste lyfta vattnet 9 meter. Inga problem om du köper rätt pump.

De pumpar som biltema, jula osv har rena skräpet. Det funkar helt enkelt inte. Jula har iofs en riktig pump i metall, som funkar mycket bra. Men de billigare pumpautomaterna vill jag inte ens har som sänke till båten, så förbannad är jag på dem.

Redigerat:
O vad är rätt pump? Har fått uppfattningen att det är betydligt besvärligare med lång sugslang jmf med tryckslang

L
Jockeastrom skrev:
O vad är rätt pump? Har fått uppfattningen att det är betydligt besvärligare med lång sugslang jmf med tryckslang
http://www.rinkabyror.se/artikel/pumpautomat-10-20/ Du ser att det är ett pumphus i metall som är något vformat. Tror de kallas ringpumpar eller liknande. Används av bönder och i fasta installationer. Har själv haft en sådan till min brunn och den klarade lyfta vattnet några meter utan problem. De som lösa och som automater.

Jockeastrom skrev:
Vad skulle fördelen vara jmf med en bensindriven pump?
Ett elverk kan du ju använda till annat också...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.