Byggahus.se

Enkel gäststuga (typ stor friggebod) - utan reglar?

1. Halmhus
    Medlem · Uppsala · 2 inlägg

Halmhus

Medlem
    Hej! Första inlägget på byggahus.

Jag: naiv förstagångsbyggare som tids nog ska bygga halmbalssommarstuga.
    Först, dock: kombinerad gäststuga och förråd, med mycket låga krav.

Bakgrund: vill bygga billigt, enkelt och miljövänligt. Gäststugan kommer användas några få gånger per år under sommarmånader. Så isolering har jag tänkt skippa.

Har testat lite olika varianter av enkla byggen på byggbeskrivningar.se, men vill helst bygga typ knuttimrat i spontat virke (så som många friggebodar är konstruerade). Storlek cirka 3x7 m, d.v.s. ungefär som en lång friggebod. Två gästrum med förråd mellan.

Så, frågan/frågorna: hur motiveras att det inte behövs några reglar i de enkla friggebodar som finns att köpa på vissa ställen - är det korsvirket som håller ihop så bra att väggarna funkar som bärande ändå? Vad bör jag tänka på - maxlängder, virkestjocklek, etc? Vill förstås bygga lagligt och inte riskera att taket ramlar in, eller dylikt.

(Den är alltså tänkt att bli så här ungefär, fast med tak-v:et (eller vad det kallas), på kortsidan:[​IMG]
    Större bild: https://cdn3.hemfint.se/img/fc/18/06/89/1000x667/fc1806899447f078cf73000bfc7ef8679b.jpg)

När du svarar: utgå ifrån att jag är okunnig, men minst normalbegåvad. :)

Redigerat 13 sep 2017 00:54
  2. fahlis
    Medlem · Västra Götaland · 1 717 inlägg

fahlis

Medlem
    Det här har väl inget med korsvirke att göra? På bilden ser det ut som knuttimrade plankor …

3. Halmhus
    Medlem · Uppsala · 2 inlägg

Halmhus

Medlem
    Du har förstås helt rätt. Jag som blandat ihop begreppen. Menade givetvis knuttimrade plankor. Redigerar inlägget. (Missade andra, och nu får jag inte redigera längre. Men det är alltså knuttimring jag menade, inte korsvirke.)

Redigerat 13 sep 2017 01:12
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.