Byggahus.se
Hej, jag har ett badrum som jag känner behöver lite kärlek. Det är otroligt gammalt med plastmatta på golv och väggar och ett nedsänkt gipstak. Bostadsrätten ska inom något år (2-5 år) göra ett stambyte/renovering så vill inte lägga ner stor resurer innan dess.

Jag hade tänkt lägga microcemet på golv och väggar som en tillfällig, och enligt mig en snygg lösning.

Min fråga är ganska kort, hur fungerar det utan hantverkare? Jag hade inte tänkt bryta något lager utan endast lägga på befintligt ytskikt. Är detta möjligt och får man göra så? Med tanke på fall mot brunn osv osv.

Behöver OK från föreningen för sånna grejer, vi har anmälningsplikt vid renovering och godkänd firma måste användas. Så min funderingen är om detta är som ommålning eller om det klassas som en klassisk renovering.

Tips och erfarenhet mottas gärna :)

Redigerat:
  • Gilla
Puran
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Basekson skrev:
Behöver OK från föreningen för sånna grejer, vi har anmälningsplikt vid renovering och godkänd firma måste användas. Så min funderingen är om detta är som ommålning eller om det klassas som en klassisk renovering.
Det säkraste är nog att fråga din förening.

Den risk jag ser med microcement är att du får ett kapillärsugande lager på det gamla tätskiktet. Det kan i värsta fall suga fukt till någon springa i tätskiktet och sen in i väggen.

Den andra risken är att det blir fult och amatörmässigt utfört. Då bryter du troligen mot föreningens stadgar, det brukar finnas en paragraf om att hålla lägenhetens ytskikt i vårdat och fackmannamässigt skick.

B Basekson skrev:
Hej, jag har ett badrum som jag känner behöver lite kärlek. Det är otroligt gammalt med plastmatta på golv och väggar och ett nedsänkt gipstak. Bostadsrätten ska inom något år (2-5 år) göra ett stambyte/renovering så vill inte lägga ner stor resurer innan dess.

Jag hade tänkt lägga microcemet på golv och väggar som en tillfällig, och enligt mig en snygg lösning.

Min fråga är ganska kort, hur fungerar det utan hantverkare? Jag hade inte tänkt bryta något lager utan endast lägga på befintligt ytskikt. Är detta möjligt och får man göra så? Med tanke på fall mot brunn osv osv.

Tips och erfarenhet mottas gärna :)
Jag tycker också microcement kan vara så snyggt; men anpassat så man får den sidenmjuka polerade ytan.. inte glansigt lackat lager över, som jag sett förekomma.
Utöver vissa tekniska aspekter, som redan nämnda risker, så finns också frågan om ekonomi. Det är inte en alldeles billig lösning, kanske inte så tillfällig lösning då..
Och en annan sak är sedan.. att det verkligen inte är så lätt att få till det om man inte gjort det förr. Å andra sidan.. nån gång ska vara den första; så ett litet utrymme är klart bra att börja med.. eller annars att man kan introduceras av någon som gjort det förr.
Jag skulle kanske väga en gång till, tror jag nog skulle landa i viss tveksamhet.. hade gärna själv haft det på ett särskilt uttänkt ställe, jag med, men då gör jag definitivt inte jobbet själv.

Det är ett litet badrum på ca 4-5 kvm, så runt 10-15.000 känns ju rimligt och ett otroligt lyft från nu.

• Gilla
Method Man
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.