Byggahus.se

enkel arkitekthjälp

1. L
    Medlem · 175 inlägg

lassemajja

Medlem
    Hej.

Skulle behöva lite hjälp att ändra lite på våra fasadritningar.

I och med att vår tidigare arkitekt är fullbokad så behöver jag hjälp av någon annan kunnig person.

Vi har alla ritningar klara men måste ändra lite saker för att få igenom vårat bygglov.

Någon som kan hjälpa oss att färdigställa våra ritningar snarast? Självklart mot betalning....

2. F
    Medlem · 16 inlägg

flakaeric

Medlem

Re: enkel arkitekthjälp

Du behöver inte gå till en arkitekt för att göra om en ritning, detta då det finns byggkonsulter, som utför ritningsarbeten av detta slag. Om du väljer en sådan blir priset betydligt lägre och ofta bättre, eftersom ariktekter är mest lämpade att designa ett hus, medan
    en byggkonsult är bra på att utföra ritningar till ansökan om byggnadslov och rena konstruktions- och arbetsritningar, vilka utgör underlag för de arbeten, som sedan skall utföras.
    En byggkonsult tar 400-600 kr/tim +moms. Timpriset för en arkitekt är högre.
    Mvh
    flakaeric

3. Hemmakatten
    Medlem · 11 629 inlägg

Flakaeric´s råd är mycket bra. Vet ni precis hur ni vill ha det, så är en byggkonsult ett bra och prisvärt alternativ.

Dock tycker jag att det är märkligt att "er" arkitekt inte har tid med er. Hon/han borde vara mån om att fullfölja projektet och se till att kunden (ni) är nöjda.

4. F
    Medlem · 335 inlägg

fiddeli

Medlem

Hej!
    Håller med hemmakatten OM ni vet precis hur det ska bli vara, kan en byggkonsult vara ett bra alternativ. Annars kostar inte en arkitekt (beroende på vem man anlitar ...) alltid särskilt mycket mer än byggkonsult. MVH Fiddeli

5. B
    Medlem · 6 inlägg

Byggteknikern

Medlem
  6. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Som kul kuriosa hörde jag av en gammal konstruktör att svensk arkitektutbildning inte höll hög klass internationellt medan polska arkitekter visst var mycket bra.
    Enligt honom så fick svenska arkitekter inte lära sig tillräckligt om konstruktion med mera utan mer fungerade som smakrådgivare. Det stämmer iofs med min ringa erfarenhet av svenska arkitekter.

mvh
    David

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.