Byggahus.se
Hej

Nedan ser ni en bild på en trappströmbrytare av nyproducerad äldre modell:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänker byta ut en annan brytare mot denna men blir lite osäker på terminologin.

Polerna har beteckningarna COMMON, 1WAY, 2WAY, LOOPING.

COMMON är fas och 1WAY, 2WAY är tändkabel såvitt jag förstår. Men vad är LOOPING?

Mvh

Magnus

tommib
Syns ingen bild, men en gissning är att LOOPING är en blindplint, som brukar vara märkt X på våra brytare. Den används i så fall för överkoppling. Detta är dock en gissning, så du måste kontrollera att det stämmer. Mät med multimeter i resistensmätningsläge och kolla om terminalen LOOPING har förbindelse med något annat i alla tänkbara lägen. Mät också upp de andra terminalerna.

Det är för övrigt kass (och mot reglerna) att materielen inte säljs med svensk bruksanvisning. Om du köpt den i Sverige tycker jag att du ska klaga till importören.

Ok tack. Den är köpt i Sverige. Jag kommer endast använda COMMON och 1WAY då den ska användas som en en-polig brytare. Har en jordkabel ner också men den läggs (som tidigare) endast isolerad bredvid.

tommib
Är brytaren i plast? Det förekommer utlänska brytare i metall, de ska ofta skyddsjordas. Då finns det en jordplint och det ska stå i instruktionen, som ska vara på svenska, att brytaren ska jordas.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Den är i duroplast. Inkopplad nu och LOOPING har ström oavsett läge så det är ingen blindplint. Jag ska kolla med säljaren och påtala svensk bruksanvisning.

tommib
Aha, ok. Hur ser anslutningsterminalerna ut? Går det att få in flera kablar i samma anslutning? Om inte, så kanske Looping är avsedd för vidarekoppling. Britterna har lite lustiga kopplingar för sig med ring mains och spurs samt belysningskopplingar där det är uppdelat per våningsplan. Jag hittade en del på det men det är inte möjligt att applicera det på din brytare utan att själv fingra på den...

Jag tror att de flesta belysningsinstallationerna i Storbritannien använder takdosor där allt kopplas (man måste ha olika grupper för uttag och belysning, uttag är mest pa 32 Ampere "ring" (två 2.5 mm2 kablar parallelkopplad) och belysning är en vanlig 6 A enfasgrupp med 1 mm2. En "spur" är en kort bit av enkel 2.5 mm2 kabel från en uttagsgrupp till ett dubbeluttag eller säkrad sladduttag (t.ex. för fläkt mm.).

tommib
Jo, men dessa brytare är gjorda för att efterlikna en utanpåliggande installation.

Sen är inte en ring main riktigt så enkel som två parallellkopplade 2,5kvmm, utan just en ring (en per våning, som belysningen). Det kan få tråkiga konsekvenser om man bryter ringen. Detta med ring mains är också anledningen till att den brittiska stickproppen är avsäkrad. Spurs kan vara både fused och unfused. Även här kan man drabbas av tråkigheter om man inte tänker sig för med belastningsförmågan osv.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
tommib skrev:
Aha, ok. Hur ser anslutningsterminalerna ut? Går det att få in flera kablar i samma anslutning? Om inte, så kanske Looping är avsedd för vidarekoppling. Britterna har lite lustiga kopplingar för sig med ring mains och spurs samt belysningskopplingar där det är uppdelat per våningsplan. Jag hittade en del på det men det är inte möjligt att applicera det på din brytare utan att själv fingra på den...
Det går nog att få in fler kablar i samma terminal men inte självklart. Det låter rimligt att det är för vidarekoppling. För mitt ändamål är jag ju dock bara intresserad av COMMON och 1WAY.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.