Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Energimyndigheten testar vedpannor

1. D09
    Medlem · västra götaland · 9 394 inlägg

D09Premiumikon: Hand

Medlem
    Ja, men det går ju att ändra på.

Patent håller ju inte i all evighet och dom kan kanske snart plocka hem många fördelar.

Om man lär sig läxan :)

Nog att jag gillar Hargassner men hade varit kul med en eller två vassa svenska pannor också :)

• Laddar…
  2. S
    Medlem · Gävleborg · 153 inlägg

spaedgris

Medlem
    Jag har inte 100% förtroende för det där testet.
    Jag hittar en konstighet redan när jag skummade igenom det. Det står att Mollepannan har rökgasfläkt, vilket den inte har. Å andra sidan står det att den kostar 35 000:- fast priset på deras hemsida är 26 000:-
    Så de kanske har utfört testet med en rökgasfläkt monterad på skorstenen. Därav prisökningen. I så fall är det väldigt dåligt att inte ange det i informationen om testet. Man kanske har en snygg nyrenoverad skorsten, och spelar det nog stor roll om den nya pannan har inbyggd fläkt eller om man måste montera en låda uppe på skorstenen.

Dessutom är det ju lite orättvist mot den andra självdragspannan i testet att inte testa den med rökgasfläkt också.

3. J
    Medlem · y · 596 inlägg

Jannez69

Medlem
    De var väl tvungna att sätta in en rökgasfläkt på Mollepannan. De höll väl på bli rökgasförgiftade när de skulle fylla på mera ved.. ;)

• Laddar…
  4. Kalle Johanson
    Medlem · Östergötland · 90 inlägg

Kalle Johanson

Medlem
    "Många fördelar med ackumulatortank"
    Den meningen känns 34 år gammal. Det är ett tydligt tecken på att testutövarna har fjärrvärme. Jag ids inte ens läsa skräpet.

• Laddar…
  5. S
    Medlem · Skåne · 63 inlägg

Sture Castor

Medlem

Prövningsrapporter Hargassner HV-pannor

Hargassners pannor är testade i Österrike - se följande länk:

http://www.josephinum.at/blt/pruefung/pruefberichte/feuerungen/stueckholzfeuerungen.html

Bengt-Erik Löfgren vid Äfab i Lidköping har kommenterat Energimyndighetens test av vedpannor och pekar på att CO-halten i rökgaserna är en mycket god indikator på en (ved-) pannas effektivitet. Kolla därför gärna värdena för Hargassners pannor i BLT-prövningarna med värdena för pannorna i Energimyndighetens test. De står sig mycket väl.

Sture Castor

6. Matarese
    Medlem · Västmanland · 315 inlägg

Matarese

Medlem
    Detta är lite lustigt (utdrag från rapporten);

En rökgasfläkt hjälper till att skapa undertryck i skorstenen och underlättar därmed för rökgaserna att passera. Åtta av de nio vedpannorna har rökgasfläkt...

Hur kan man skapa undertryck i skorstenen om fläkten sitter i pannan?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.