Min energimätare Gari GM 3D visar just nu elförbrukning 2.15 kW vilket är rimligt med värmepump och tvättmaskin igång. Slår jag sedan på induktionshällen på fullt läge visar den fortsatt 2.15 kW. Är det för att den bara visar en fas (dvs bara värmepumpen och golvvärmefördelaren)?
Om jag visar aktuell ström visar den ju A1 A2 A3 vilket borde vara för varje fas, och ingen av dessa värden förändras tydligt av att induktionshällen slås på.
Induktionshällens 3 säkringar ligger på andra raden av tre i elskåpet.
Kan någon förklara?
Om jag visar aktuell ström visar den ju A1 A2 A3 vilket borde vara för varje fas, och ingen av dessa värden förändras tydligt av att induktionshällen slås på.
Kan någon förklara?
Kolla om det är någon skillnad när du tvättat klart och värmepumpen är igång.H hakaninorr skrev:Min energimätare Gari GM 3D visar just nu elförbrukning 2.15 kW vilket är rimligt med värmepump och tvättmaskin igång. Slår jag sedan på induktionshällen på fullt läge visar den fortsatt 2.15 kW. Är det för att den bara visar en fas (dvs bara värmepumpen och golvvärmefördelaren)?
Kan någon förklara?
Förmodligen är det den Logad skriver att den bara visar värmepumpens förbrukning.
Är huset någorlunda nytt så sitter det en el,mätare som ska visa huset energiförbrukning för värmen och varmvattnet och inget mer. Jag TROR att det infördes runt 2010talet.
Vill man veta totalen får man gå till nätägarens mätare och titta på den.
Vill man veta totalen får man gå till nätägarens mätare och titta på den.
Jo nu ska alla villaägare ha fått en ny smart elmätare. Ska vara klart före den 31/12.E elmont skrev:
https://ei.se/konsument/el/elmatare-och-matning-av-din-elanvandning
Utmaningen är att man inte fick ihop en bra standard för HAN-porten utan man måste veta elnätsägare samt elmätare.
Den elmätare som sitter i elcentralen och mäter energiförbrukningen har inget att göra med nätägarnas mätare. Så det handlar INTE om någon ny elmätare för debiteringen utan enbart för abonnenten ska kunna följa sin energiförbrukning.
Jo men upptäckte bland bekanta att det är dålig koll på vad en smart elmätare klarar via HAN-porten.E elmont skrev:
Alla villaägare ska ju ha en smart elmätare numera så man måste tänka i nya banor. (har en elätsägare inte hunnit montera så ligger de risigt till).
Men nätägarens "smarta" elmätare klarar ju inte av att skilja på energiförbrukningen för värme och annan energiförbrukning. Därför ska det vara en separat mätare i husets central, vilken man kan se i trådstarten.
Dessutom är jag övertygad om att en mycket stor majoritet av "elkunder" är helt ointresserad av om och hur dom kan läsa av nätägarens elmätare. Däremot tror jag att, om inte alla, så i många fall är man intresserade av att se hur mycket energi värmen förbrukar.
Du skriver om en helt annan sak.
Dessutom är jag övertygad om att en mycket stor majoritet av "elkunder" är helt ointresserad av om och hur dom kan läsa av nätägarens elmätare. Däremot tror jag att, om inte alla, så i många fall är man intresserade av att se hur mycket energi värmen förbrukar.
Jo jag mäter själv med tre mätare, en till den smarta elmätaren, en till fjärrvärmemätaren och sedan ett par månader även den digitala vattenmätaren. Sen tror jag en överväldigande majoritet villaägare skulle vara nöjda med det. Man måste se nya möjligheter i det smarta hemmet.E elmont skrev:Men nätägarens "smarta" elmätare klarar ju inte av att skilja på energiförbrukningen för värme och annan energiförbrukning. Därför ska det vara en separat mätare i husets central, vilken man kan se i trådstarten.
Själv har jag lite svårt att se någon verklig nytta med fjärravläsning av min elmätare. Jag förbrukar min el när jag har behovet och inrättar mig inte efter det aktuella priset.
Och trots att jag har installerat ett antal "smarta hus" går jag inte igång på dom möjligheter som finns. Har en svåger som stolt visar hur han kan tända belysningen köket mm mm när vi sitter på Mallis, visst blir han lycklig så är det ju bra men tyvärr är det inget jag saknar.
Och trots att jag har installerat ett antal "smarta hus" går jag inte igång på dom möjligheter som finns. Har en svåger som stolt visar hur han kan tända belysningen köket mm mm när vi sitter på Mallis, visst blir han lycklig så är det ju bra men tyvärr är det inget jag saknar.
Jo man har stor nytta av att se förbrukningar per fas och totalt och både i strömförukning samt effekt.E elmont skrev:Själv har jag lite svårt att se någon verklig nytta med fjärravläsning av min elmätare. Jag förbrukar min el när jag har behovet och inrättar mig inte efter det aktuella priset.
Än mer nytta när nu effektavgiften införs av alla elnätsbolag. Mycket enkelt att se vad olika förbrukare drar.
Sen behöver man ju inte köpa sig ett komplett smartahem system utan ett för enbart elmätaren.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
3 eluttag som visar ström i ena men inte andra ”hålet” med penna?
El -
De lovade oss fiber innan vi skrev på kontraktet, men nu visar det sig inte möjligt att få det
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Rumsgivare ecodan visar inte temp
Värmepumpar -
NIBE F1255 visar inte inomhustemp
Värmepumpar -
Siemens häll F2 fel och visar inte om plattorna är varma
Vitvaror