Byggahus.se

Energikraven följs inte upp

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 693 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Bristfälliga uppföljningar gör att det kan löna sig att fuska med energieffektiviteten.

Du kan läsa artikeln här: Energikraven följs inte upp

2. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: KnockOnWood

Jag har haft förmånen att få bygga ett nytt hus år 2010.
    I bygglovet, i protokollet från byggsamrådet, i slutbesiktningsprotokollet och på säkert tio andra ställen står det att "energiberäkning skall redovisas".
    Detta har ej gjorts ännu, efter fyra år :)

Men vad menas med att "de som sköter sig är de som får lida"?
    Om jag isolerar mitt hus och får ner energiförbrukningen är det väl jag som är vinnaren?
    Det behövs knappast några inspektörer för att tala om det för mig.

Till sist, Elina, det vanliga tjatet: En länk till det du refererar till, tack!
    Så här till exempel:http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&artikel=5835310

(För övrigt ett bedrövligt radioinslag med en uppläsare som i den heliga mångkulturens namn får framträda utan att ens kunna läsa svenska begripligt.)

3. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: falkn

Det de syftar på med "de som sköter sig är de som får lida" är antagligen utifrån perspektivet att man hade kunnat bygga billigare och komma undan med det. Det är väl också detta som är anledningen till att det behövs krav över huvud taget. D.v.s. att folk inte förstår vinsterna med att ha en låg energiförbrukning då de tänker mer på byggkostnaden än driftkostnaden.

4. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

"D.v.s. att folk inte förstår vinsterna med att ha en låg energiförbrukning då de tänker mer på byggkostnaden än driftkostnaden."

Jaså är det så vi tänker?
    Inte vi med egna hus i alla fall, som får de blodiga elräkningarna varje månad.

Men det är klart, att går man till hyreshusen, där det bara är att skyffla över uppvärmningskostnaderna på hyresgästerna, kanske det fungerar så.

Vad gör i så fall Hyresgästföreningen?

5. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Självklart vill ju alla ha en låg energikostnad, men alla är inte så insatta i hur ett hus fungerar som system och inser därmed inte vinsterna av att isolera extra/välja dyrare fönster att eller välja en bättre värmepump etc. Jag menar inte att inte Du förstår detta, det gör du uppenbarligen. Vad skulle det annars syftas på?

6. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

"Vad skulle det annars syftas på?"

Bra fråga.
    Kanske att skapa polemik helt enkelt.
    Att skylla på "kommunerna" för att vi inte bygger energieffektivt tycker jag faktiskt är att skjuta på fel fågel.

Vad gör de stora byggherrarna? De kan väl i alla fall inte skylla på okunskap.
    Och vad gör som sagt hyresgästföreningen?

7. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Jag tycker också såklart att det är dåligt, men det är ju ett faktum att det är kommunerna som har ansvaret för kontrollen. Dock borde ju regeringen ställa högre krav på kommunerna angående detta och självklart borde de få tillräckligt med ekonomiska medel för att kunna utföra detta arbete på ett erforderligt sätt.

De stora byggherrarna bygger så att de precis klarar energikraven (enligt beräkningen). Verkligheten blir sedan oftast någon helt annan. 50-100% mer i energianvändning än den beräknade är inget ovanligt. Detta beror ju i sin tur på konstruktörernas okunskap samt tendens till att alltid överskatta sina lösningar. Är själv civilingenjör med master inom området.

8. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Rafael Ospino

Vad det handlar om i hög grad är att vissa kommuner, som Stockholm, ställer egna krav som är strängare än BBR. I Stockholms fall 55 kWh/m2/år.
    Detta gör att många byggbolag är tveksamma till att bygga annat än bostadsrätter. Mindre nogräknade byggbolag kan dock lova runt i vetskap om att risken för att de skall få korten synade är minimal.
    Kommunerna har tillsynsansvaret, precis som de hade det för Energideklarationerna, men de brister i sitt ansvar.
    Staten ställer krav på kommunerna, men kommunpolitiker har ett starkt behov av att pinka revir och hävda sitt oberoende.
    Och Boverket kan ju inte gärna börja stämma 100-tals kommuner...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.