Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Energiklassade blandare under luppen

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 033 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. PNO
    Medlem · Roslagen · 1 636 inlägg

PNO

Medlem
    Det första att fråga sig är ju hur blandaren används. Jag hade en diskussion med fastighetsägaren till lokalerna där jag arbetade en gång om vattenbesparande/energibesparande blandare. Jag tyckte det var en jättebra idé att de bytte blandare i tvättrännan i omklädningsrummet - de står ju och rinner långa tider. Men när de bytte i städskrubben också så undrade jag hur de tänkte. Jo, det skulle ju sparas varmvatten. Men skurhinken rymmer ju 10 liter vatten oavsett. Det tog bara längre tid att fylla den... Fastighetsägaren var dock helt övertygad om att det skulle gå åt mindre vatten. Exakt vad som skulle ersätta vattnet i hinken fick jag aldrig något svar på.

3. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis · Dalarna · 3 176 inlägg

ChrissofswedenPremiumikon: Hand

Renoveringsnovis
    Största problemet med vår nya blandare var att få bort de båda fjädrarna. Eftersom vi handdiskar så var det lite segt att behöva stå och hålla i kranen hela tiden.

4. 1
    Medlem · Stockholm · 3 899 inlägg

123abcPremiumikon: Sverige

Medlem
    Jag bodde i en bostadsrätt för länge sedan där det satte vattenbegränsningar under silarna och detta även på badkaret.
    Det tog nästan en timme att fylla badkaret så jag demonterade bort skiten igen.

5. O
    Bannad · Stockholm · 7 871 inlägg

Odjuret

Bannad
    Det är en intressant fråga... Hur fungerar dessa "miljövänliga" kranar egentligen. Jag är som alltid skeptisk.... Jag har precis installerat VVC i mitt hus... Är det bra eller dåligt när det gäller varmvatten? Tja... Jag uppskattar varmt vatten när jag tvättar mina händer... Så lika mycket vatten rinner inte bort Men det är kallvatten...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.