1 355 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Energiklass B, onödigt med bergvärme altn solceller?
Hej
Ska bygga nytt enplanshus 160kvm i Mälardalen och har av hustillverkare fått energideklaration som visar att med NIBE f730 så har vi energiklass B.
Jag hade tidigare funderingar kring om vi skulle ha bergvärme eller koppla på solceller, men nu tvekar jag eftersom vi ändå verkar få en riktigt bra (låg) förbrukning av el i huset.
Hur skulle ni resonera i frågan?
Ska bygga nytt enplanshus 160kvm i Mälardalen och har av hustillverkare fått energideklaration som visar att med NIBE f730 så har vi energiklass B.
Jag hade tidigare funderingar kring om vi skulle ha bergvärme eller koppla på solceller, men nu tvekar jag eftersom vi ändå verkar få en riktigt bra (låg) förbrukning av el i huset.
Hur skulle ni resonera i frågan?
Det är först om det är över 200 kvm eller man också bygger t.ex. varmgarage som NIBE rekommenderar bergvärme. Då räcker inte frånluftsvärmepumparna riktigt till för att nå hög energibesparing. Är det godkänd energiklass så är det ok. Solceller har lång återbetalningstid så man måste se efter var ens egen tidshorisont ligger i huset.
Tack för svar.J Josth skrev:Det är först om det är över 200 kvm eller man också bygger t.ex. varmgarage som NIBE rekommenderar bergvärme. Då räcker inte frånluftsvärmepumparna riktigt till för att nå hög energibesparing. Är det godkänd energiklass så är det ok. Solceller har lång återbetalningstid så man måste se efter var ens egen tidshorisont ligger i huset.
Vi har ännu inte satt ner foten om uppvärmt garage så jag ska ha det i åtanke.
Liknande trådar
-
Slippa gräva onödigt stort hål i längd och bredd men ändå metern djupt
Trädgård allmänt -
Energiklass A eller B
El -
Vilken betydelse har energiklass för diskmaskin i praktiken?
Vitvaror -
Kamin ska installeras, FTX redan befintligt. Onödigt med kaminfläkt?
Ventilation -
Onödigt med extra bärlina?
Altan & Uteplats