F
A AG A skrev:
Luftvärmepumparna idag är så effektiva att de har COP 3, ända ner till -30grader.
Har jag aldrig sett. Mer att fungerar ner till -30 vilket ju är ganska hyfsat ändå men såklart blir COP 1 tillslut. Mer att det är COP 3 i genomsnitt årsvis i den sydliga halvan av landet är väl vad man kan räkna med på ett ungefär. Vad jag mätt på vår luftvatten ligger vi på COP 3 runt nollan och ca 2 vid -10. Helt ok.

Här i skåne har vi ju haft plusgrader hela "vintern" förutom senaste veckan. Och då har jag bara eldat lite grann men troligtvis till förlust med tanke på vad veden kostade.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
För min del känns det om att även om det är ca 1/3 minskning så är det lite lite. (för att använda min Norrlänska 😁 )

Har ett hus på 90kvm med 90kvm källare.
Bostadsdelen 22,5C och 17.5C i källare -> ca 160kvm a 22.5C
har en LVVP kopplat till en 500L Acktank (för att kunna via acktanken och separat värmeslinga värma pool på sommaren)
LVVP kör 45C fast kondensering mot acktanken.
sen ligger elementen på egen slinga mot Acktanken med automatisk innetemp styrd shunt

Har energiräknat ut vad huset borde dra med tanke på innetemperaturer och ute temp, då med hänsyn till isolering i väggar, källare, tak etc , vetilation(ftx), solinstrålining etc etc.
Har även elmätare för värmepumpen.
Värmepumpens anger visst antal producerade kWh värme vilket stämmer inom 5% från beräknad energiåtgång samt att förbrukade kWh VP anger stämmer med den separata elmätaren för VPn.
Så siffrorna stämmer.

Total förbruking 2024: 14650 kWh (inkl uppvärming av pool)
LVVPn förbrukning: 7550 kWh (inkl uppvärming av pool)
LVVPn producerat: 39000kWh
COP på året (inkl pool): 39000/7550 = ca 5.1

Tittar vi bara vintermånader (nov23 -> mars24 och då ingen pool)
total förbrukning: 7450kWh
LVVP förbruking: 5050kWh
LVVP producerat: 21850kWh
COP för den vintern: ca 4.2

Kollar vi bara på dec 24 och Jan 25
så har min kåk dragit
dec24: 1430kWh varav VPn 750kWh med COP: 5.0
jan25: 1600kWh varav VPn 1150kWh med COP: 4.7

Så om inte TS har två tonåringar som badar/duchar mycket med en separat varmvattenberedare ... då känns det enl mitt tycke som att TS VP inte leverar riktigt som den borde.
Är det separat VVB och tonnåringar som använder mycket varmvatten ... då kanske det tom så att TS VP levererar extremt bra.
(PS skaffa barn men inte tonnåringar som duschar 🤣 )

• Gilla
Rk1998
  • Laddar…
Låter för bra för att vara sant med ett COP på 5.0 i December, hur mäter du avgiven energi, är det med flödesmätare, eller vad värmepumpen säger?

Hur producerar du varmvatten, är det med växelventil och en annan tank för varmvatten?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A Anders_Tranås skrev:
Låter för bra för att vara sant med ett COP på 5.0 i December, hur mäter du avgiven energi, är det med flödesmätare, eller vad värmepumpen säger?

Hur producerar du varmvatten, är det med växelventil och en annan tank för varmvatten?
Som du läste så beräknar jag vet jag hur mycket värme som går ut ut huset vid given utetemperatur.
(då baserat på innetemperatur, utetemperatur, hur väggar, tak, fönster etc etc är uppbygdda med material och isolering, hur ventilationen påverkar värmeförlusten , hur solinstrålingen ger tillskott etc etc)
Detta beräknade förlustvärmevärde stämmer inom 5% från den mängd producerad värme VP anger att den producerat.
Detta nu över en tid på 2-3 år.
Så mätningen sker via VP, men verifieras mot den beräknade värmeförlusten.
Visst det är inte exakt, men nära nog för att jag ska lita på siffrorna från VP.

Mitt varmvatten är via separat VVB med egen elmätning och styrning.
(därvid jag inte tog upp det då de siffrorna inte har med VP att göra i mitt fall)

PS Snitt utetemperaturen där jag bor var i Dec 24, 2.4C på månaden, så det var inte en kall månad. Samt att kallaste dygnsmedeltemperatur ute var -1.3C

886 kWh gjorde vi av med under januari för våra llvp och 120 kWh fulel i varmvatten. 2vuxna + 1 vuxen halva januari.
22 grader i 148 m2 och 14 grader i60 m2 garage förråd.

Bara som en jämförelse.

• Gilla
Rk1998
  • Laddar…
Dum fråga kanske, har du bytt ut dina radiatorer mot lågtempare?
Annars kanske pumpen strävar efter att göra för varmt vatten, det blir sådana siffror då.

• Gilla
Rk1998
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
För min del känns det om att även om det är ca 1/3 minskning så är det lite lite. (för att använda min Norrlänska 😁 )

Har ett hus på 90kvm med 90kvm källare.
Bostadsdelen 22,5C och 17.5C i källare -> ca 160kvm a 22.5C
har en LVVP kopplat till en 500L Acktank (för att kunna via acktanken och separat värmeslinga värma pool på sommaren)
LVVP kör 45C fast kondensering mot acktanken.
sen ligger elementen på egen slinga mot Acktanken med automatisk innetemp styrd shunt

Har energiräknat ut vad huset borde dra med tanke på innetemperaturer och ute temp, då med hänsyn till isolering i väggar, källare, tak etc , vetilation(ftx), solinstrålining etc etc.
Har även elmätare för värmepumpen.
Värmepumpens anger visst antal producerade kWh värme vilket stämmer inom 5% från beräknad energiåtgång samt att förbrukade kWh VP anger stämmer med den separata elmätaren för VPn.
Så siffrorna stämmer.

Total förbruking 2024: 14650 kWh (inkl uppvärming av pool)
LVVPn förbrukning: 7550 kWh (inkl uppvärming av pool)
LVVPn producerat: 39000kWh
COP på året (inkl pool): 39000/7550 = ca 5.1

Tittar vi bara vintermånader (nov23 -> mars24 och då ingen pool)
total förbrukning: 7450kWh
LVVP förbruking: 5050kWh
LVVP producerat: 21850kWh
COP för den vintern: ca 4.2

Kollar vi bara på dec 24 och Jan 25
så har min kåk dragit
dec24: 1430kWh varav VPn 750kWh med COP: 5.0
jan25: 1600kWh varav VPn 1150kWh med COP: 4.7

Så om inte TS har två tonåringar som badar/duchar mycket med en separat varmvattenberedare ... då känns det enl mitt tycke som att TS VP inte leverar riktigt som den borde.
Är det separat VVB och tonnåringar som använder mycket varmvatten ... då kanske det tom så att TS VP levererar extremt bra.
(PS skaffa barn men inte tonnåringar som duschar 🤣 )
Vi är tot 3 vuxna som bor i huset, inga tonåringar längre alltså 😆 ja nåt är tokigt, har tagit med några exempel av er som svarat och skickat iväg ett mejl till installatören som skulle undersöka detta vidare:)

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
P Peitursnur skrev:
Dum fråga kanske, har du bytt ut dina radiatorer mot lågtempare?
Annars kanske pumpen strävar efter att göra för varmt vatten, det blir sådana siffror då.
Radiatorerna och allt annat är detsamma…

Du har INTE orimligt högt ställd värmekurva iaf, 44 grader vid -8 är riktigt bra när man har radiatorer. Men att värmepumpen bara värmer upp vattnet 2 grader, 42,8 till 44,8 är oroväckande. Ska ligga på iaf runt 5 vid minusgrader. Testa att sänka hastigheten på cirkulationspumpen ut till värmepumpen. (Du borde ha 2 cirkulationspumpar, en till radiatorerna och 1 ut till värmepumpen) eller så ger pumpen dåligt med effekt. Men sen tycker jag inte att det är orimligt hög förbrukning heller. Kommer du ner till 2000kwh på vintermånaderna så ska du vara nöjd.
Vad ligger eran förbrukning på i juni, juli tex?
Har du läst på hur du ändrar gradminuterna för tillsatsen än? Tror du ska hålla in vänsterpilen i ca 5 sek för att komma in i servicemenyn.

Redigerat:
Rk1988,
Matthias M, frågade i Inlägg Nr 28 när huset är byggt.
Det tror jag inte har nämnts ännu.
Ditt energislukande hus ligger i Dalsland, har du nämnt.

Vattenradiatorerna kan vara mycket gamla. Kanske är det 1-rörs-system?
Vattenradiatorerna är förmodligen dimensionerade i storlek för hög framledningstemperatur(ca 75 oC) till vattenradiatorerna för att klara att hålla värmen i huset årets kallaste dag. Det är inget problem för en elpanna.
Byter man då till luftvatten-värmepump, som man ska ha låg framledningstemperatur för att få låg energiförbrukning, då blir de befintliga gamla vattenradiatorena för små. De har helt enkelt för liten värmeavgivande yta, och tvingar kompressorn att öka framledningstemperaturen och därmed försämrar värmeekonomin.

När en elpanna byts ut med en luftvattenvärmpump kan därför vissa av de befintliga vattenradiatorena behöva bytas ut mot sådana med större värmeavgivande yta, eller alla. Vattenburen golvvärme är det bästa för luftvattenvärmepump, då ofta neråt 26 oC kan räcka som framledningstemperatur och då fås bra värmeekonomi. Men detta ska rörfiman som offererat luftvärmepumpen för just ditt hus beräkna och se vad som är lämpligt att göra.

Redigerat:
  • Gilla
Peitursnur och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
120 timmar av 1500 (~8%) är väl inte mycket under en vinter?
Men varför inte stänga av tillsatsvärme helt, många (som jag) har det så.

Det verkar som att du helt enkelt har ett hus som läcker värme..
Det blir inget kondensvatten. Vintertid. Luften är ju snustorr ( rf ).

E ekmariek skrev:
Jag har väl inte nämnt någon kondens ä
Överhuvudtaget?

F
E ekmariek skrev:
Låt mig presentera: skånsk vinter.

• Diagram över variationer i temperatur eller luftfuktighet från 1 januari till 22 februari, som beskriver skånsk vinter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Västernorrländsk vinter:

Graf över luftfuktighet inomhus och utomhus i Västernorrland vintern 2024-2025; hög fuktighet utomhus, låg inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Dilato skrev:
Jag har väl inte nämnt någon kondens ä
Överhuvudtaget?
Oki. Missuppfattat då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.