F
R Rk1998 skrev:
elförbrukning för en villa 110m2
Hmm vi har 130 kvadrat, byggt 2005, skåne med luftvatten. Använder ca 7500kwh per år. Nu under vintermånaderna används ca 500-700kwh per månad till uppvärmning.

Du borde ju haft en 1/3 förbrukning av tidigare om du nu hade direktel allt annat lika.

Redigerat:
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Hmm vi har 130 kvadrat, byggt 2005, skåne med luftvatten. Använder ca 7500kwh per år. Nu under vintermånaderna används ca 500-700kwh per månad till uppvärmning.

Du borde ju haft en 1/3 förbrukning av tidigare om du nu hade direktel allt annat lika.
1/3 av uppvärmningen. Inte 1/3 av total förbrukning.

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Som andra redan varit inne på, för att kunna säga något säkert måste trådskaparen montera separat elmätare för pumpen, annars blir det bara gissningar.

Att diskutera nedgång i total förbrukning när man inte vet enskilda förbrukarna blir meningslös.

När jag monterade LLVP som värmer huset för det mesta ensam, så sjönk totala förbrukningen med kanske 35%-40%, eftersom övriga saker tar en hel del och inte påverkas, precis som @pacman42 gett exempel på. Sommartid ökar förbrukningen då jag kör den som AC, vilket jag inte hade innan.

Redigerat:
F
pacman42 pacman42 skrev:
1/3 av uppvärmningen. Inte 1/3 av total förbrukning.
Ja absolut.

N Nixon90 skrev:
Stäng absolut inte av tillsatsen på en LVVP det är den absolut största orsaken till att maskinerna fryser sönder och måste skrotas långt i förtid. Jag har sett väldigt många värmepumpar som frusit sönder pga detta och flertalet försäkringsbolag har faktiskt till och med börjat ställa frågan och vägrat att ersätta skador då slutkunden själv faktiskt medvetet har stängt av tillsats och därmed är anledningen till att skadan uppstår. Räcker med att maskinen misslyckas med en avfrostning eller isar igen under en storm så kommer olyckan att vara framme och då är det en smärre katastrof kostnadsmässigt som väntar..
Om det du säger är korrekt så är ju bergvärme mycket bättre än som anges i specifikationerna.

MultiMan
Bergvärme är såklart helt överlägset på de flesta sätt utom installationskostnaderna.

Att ha stora komplicerade utedelar med stora roterande fläktar som ska fungera oavbrutet i svenska vintrar är en utmaning. Genomsnittliga effektiviteten kan aldrig bli i närheten så bra heller då luft innehåller mycket mindre värmeenergi än vatten/berg och när värmen behövs som bäst är effektiviteten som lägst eftersom COP blir sämre ju kallare det blir ute.

• Gilla
PFO och 5 till
  • Laddar…
I IconicMoose skrev:
Ingen aning om vad som är rimligt, men då har ju kompressorn gått i princip oavbrutet sen installationen. Det är orimligt om allt är som det ska. Snurrar alltid fläkten i utedelen?
Utgår ifrån att TS LVVP har inverter styrning på kompressorn samt att exp.ventilen mot gasen är automatisk ställbar ( ej on/off) som jag har på min NIBE S2125, då kan kompressorn gå "dygnet runt" fast med lägre frekvens/varvtal.
Det är mycket bättre för kompressorns livslängd att gå kontinuerligt med justerbar belastning än ha on/off reglering, då flertalet start och stopp sliter mer på kompressorn.

Jag tycker inte tot. drifttid på TS kompressor ser konstig ut, däremot hans elförbrukning verkar för hög.
Mitt energibehov har sjunkit drastiskt i mitt 111m2 boa och 111m2 bia/källare med min LVVP installerad, 2024-05. Hade pellets innan.

MultiMan MultiMan skrev:
Bergvärme är såklart helt överlägset på de flesta sätt utom installationskostnaderna.

Att ha stora komplicerade utedelar med stora roterande fläktar som ska fungera oavbrutet i svenska vintrar är en utmaning. Genomsnittliga effektiviteten kan aldrig bli i närheten så bra heller då luft innehåller mycket mindre värmeenergi än vatten/berg och när värmen behövs som bäst är effektiviteten som lägst eftersom COP blir sämre ju kallare det blir ute.
Det jag menade var att förutom att COP-värdet är bättre för bergvärme när det är som kallast, så är kostnaden för tillskottsvärme för att skydda luft/vatten-värmepumpen sällan med i kalkylerna vid luft/vatten-pumparnas beräkning.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Temperaturen mellan in och ut på varma sidan visar bara ca. 1,5 grader, det är onormalt lågt, antingen beror det på ovanligt högt flöde, eller låg effekt på värmepumpen. Hur ser påisningen på utedelen ut? blir det ett jämt frostlager som tinas bort ett antal gånger per dygn? eller blir bara halva ytan vit?

pacman42 pacman42 skrev:
-35% är en rejäl minskning av elförbrukningen. I mitt hus gör vi av med 1000 kWh även på sommaren, så när förbrukningen ligger på 2000 kWh i december så skulle en minskning med 50% innebära att vi inte behöver värma huset alls...

I ert fall så har ni gått ned till ungefär den förbrukning mitt hus från -89 har med en LLVP och en FLVP. Det är inte orimligt med era siffror om huset är lite dåligt isolerat.
Nu vet jag inte vem som räknade ut att det skulle vara en minskning med 35%. Det beror lite på hur man räknar, men det stämmer nog ganska bra med siffrorna. Men, med tanke på att detta varit en av de mildaste vintrarna på säkert 20år, så låter minskningen rimlig pga vädret bara. En LVVP tillsammans med det milda vädret, skulle fått TS förbrukning att minska till åtminstone 2000kWh i Januari, men troligtvis ännu mer.

• Gilla
Rk1998
  • Laddar…
Har du alla termostater fullt öppna och ett injusterat värmesystem, så litet delta på varma sidan tyder på stängda termostater.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Hej
Vill delge min erfarenhet av VP installationer. Det gäller ett hus i mellansverige på c:a 100 m2 + källare 100 m2
byggt på 70-talet.
VP1 är en luft-vattenpump och VP2 är en Nibe bergvärmepump.
Flyttade in 2001 och konverterade elradiatorer till värmevattenradiatorer.
Bytte VP1 hösten 2010 till VP2 . Det var mycket problem med VP1.
Röda siffror är VP1 och blåa siffror VP2.

• Gilla
PFO och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Tranås skrev:
Har du alla termostater fullt öppna och ett injusterat värmesystem, så litet delta på varma sidan tyder på stängda termostater.
Vi har slottsventiler som är halvt öppnade i vissa av radiatorerna pga oanvända utrymmen

A AG A skrev:
Om det inte är något fel på TS pump, så måste LVVP vara det sämsta skit som finns. Det skulle vara rent kriminellt att förespråka och sälja sånt om det här är skillnaden.
Jag bor visserligen i Värmland, men de som skaffat LVVP här i närheten säger att de har en total förbrukning på ca. 12.000kWh/år totalt sett för ca 120m2 villa. TS kommer ju sannolikt ligga kring 18-20kkWh/år som det ser ut. Det har ju dessutom varit den varmaste vintern på årtionden. Det kan bara inte vara rätt.
Beroende på var Du bor i Sverige kan LVVP vara en lönsam investering. För min egen del är "COP" för totalförbrukning på ett år 2.3. Räknar jag bort min hushållsel så är COP för värme och varmvatten 3.2 på årsbasis. Dessutom har jag en stor avloppstunnel 35m rakt under huset som går till Göteborg så ingen möjlighet till Bergvärme. Min dotters hus på 6km avstånd har bergvärme så vi kan jämföra med. När temperaturen går under -10 fungerar hennes system mycket bättre.

P poba53 skrev:
Beroende på var Du bor i Sverige kan LVVP vara en lönsam investering. För min egen del är "COP" för totalförbrukning på ett år 2.3. Räknar jag bort min hushållsel så är COP för värme och varmvatten 3.2 på årsbasis. Dessutom har jag en stor avloppstunnel 35m rakt under huset som går till Göteborg så ingen möjlighet till Bergvärme. Min dotters hus på 6km avstånd har bergvärme så vi kan jämföra med. När temperaturen går under -10 fungerar hennes system mycket bättre.
Det här är verkligen komiskt. Många hävdar ju att Luftvärmepumparna idag är så effektiva att de har COP 3, ända ner till -30grader. Att det inte är någon större skillnad på berg-/jordvärme och luftvärme idag.
Men å andra sidan så är ju antalet dygn/timmar med en temperatur under -10grader lätträknade. Det är framförallt det som gör mig övertygad om att det är något fel på TS pump.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.