Byggahus.se

Energiförbrukning värmepump/elpanna

1. C
    Medlem Nivå 7
    Hej,
    Jag har läst att om man "stoppar in" 1kw i en värmepump får man tillbaka ungefär 5 Kw.
    Det skulle innebära att eftersom jag förbrukar c:a. 25 Kw / år i dag till att värma vårt hus, skulle det då sjunka till 5Kw/år??
    Är det verkligen så?
    Verkar helt otroligt!
    (Jag glömmer då investeringen och tänker enbart på kostnaden för att värma huset.)

2. C
    Medlem Nivå 14
    vilken sort värmepump pratar vi om?
    en jord eller bergvärme anläggning kan du få ut 4kW på varja 1 kW du stoppar in, men det förutsätter att den dimensionerar rätt /inte snålar med borrdjup o pump. OCH framförallt att ditt radiatorsystem trimmas in o är av lågtem sort !!!

en frånluftsvärmepump ger i snitt 2 kW / varja 1 kW du stoppar in

en luft vatten eller luft luft ligger nånstans imellan dessa 2, var man hamnar beror till stor del på var i landet man bor.

att säga att en pump ger 5kW på varje 1 kW du stoppar in är att ljuga. viserligen ge den det, men bara under vissa driftsförhålanden, så snitter är ju det man vill veta (man vill ju veta vad just en egen förbrukning hamnar på, på hela åter, inte vad den var i 10 mnuter den 3:e oktober klockan 15:30 en freda när solen lyste)

3. sandhall
    Medlem Nivå 9
    En frånluftsvärmepump borde ju inte variera speciellt mycket i COP? Temperaturen på inluften varierar ju inte speciellt mycket menar jag. Till skillnad från pumpar där man tar energin utifrån.

Enligt energimyndighetens siffror ligger jorvärme-/bergvärmepumpar snarare strax över 3. Och frånluftsvärmepumpar strax under 3. Vem man väljer att tro på är upp till envar.