Gomorron gott folk!

Har en kåk byggd tidigt 80-tal där det sitter ett värmeåtervinningsgrej på vinden. Jag blev varse om denna först nu när jag skulle byta köksfläkt, och märkte att det var en separat kabel för "styrning av centralfläkt" tror jag det stod. Nu börjar jag fundera på kostnaden för att driva en sådan. Som jag förstått så sitter det en elpatron i denna värmeåtervinningspryl, som ska gå in och stötta ibland. Nu mätte jag upp strömförbrukningen under ett dygn (när det snittade 4-5 plusgrader ute) och den hade då hunnit dragit 14KWH på 24 timmar! Blir givetvis brydd då hur mycket den ska dra när det är kallt ute. Är det billigare att helt koppla ifrån elpatronen till denna? kör med bergvärme annars, så kan inte tänka mig att det skulle kosta mer för bergvärmen att "täcka" denna värme som annars elpatronen i värmeåtervinningssystemet skulle ge.

Tacksam för råd!

Det beror på vad det är för aggragat, är det en förvärmare så behävs den för att inte aggregatet inte ska ska frysa ihop. Är det en eftervärmare så är det för att det inte ska bli för mycket kallras ifrån donen. det kan också vara så att termostaten är trasig så att den värmer konstant.

Är det en FTX du har? I de temperaturer du beskriver så skall den inte dra el till annat än fläktarna. En FTX kräver en del underhåll. På din beskrivning så låter det som en överraskning att det finns en sån grunka i huset, så bristande underhåll kan vara orsak till att den inte fungerar som den ska. Den behöver framförallt filterbyten och rengöring. Lite kärlek helt enkelt.

En 80-talsmaskin kan dock ha problem med reservdelar. Jag bytte ut min gamla Bacho mot en ny RDKR från Fläktwoods. RDKR:n drar 50 Watt året runt. Inte ens i minus 20C så går den elektriska eftervärmaren in. Verkningsgraden på värmeåtervinning är 80-85%

I ditt fall skall du inte byta köksläkt utan att ta hänsyn till resten av ventilationssystemet, det är väl det du blivit varse om nu? Du kan tex inte montera in en tryckande köksfläkt i ett system med en centralt sugande anläggning. Då riskerar du att trycka ut matoset genom husets frånluftsdon.

Bygger du däremot om så att spiskåpan ges en egen imkanal ut i det fria, med kallrasskydd, ja - då kan du göra i princip hur du vill.

Redigerat:
Jo jag är ju inne på att dra ett hål i väggen och låta spiskåpan blåsa ut luften där, men då måste jag tydligen ändå införskaffa en separat styrning till burken på vinden, för den går tydligen inte alls utan att vara inkopplad till något som styr den, som i nuläget är den gamla spisfläkten.

Nu slängde jag ut det gamla aggregatet & kopplade in ett Heru istället. Har slagit av el-extra-värmen på Heru´n, så nu ligger energiförbrukningen på 0,9kwh per dygn, och det är definitivt varmare luft som blåses in än tidigare.

Lite skillnad :)

trevligt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.