Byggahus.se

Energiförbrukning realtid modul?

1. Hällvetet
    Husägare · 2018 · 507 inlägg

Hällvetet

Husägare
    Godmorgon!

går det att på något sätt få reda på kostnaderna i realtid?

tex, jag har bergvärmen inställd på 22 grader och höjer till 23 grader, vad blir kostnaden för höjningen?

tänker mig en display av något slag där förbrukningen syns...

Finn sånt?

2. S
    Medlem · 218 inlägg
    Jag har 16A säkring o länge kört med eliq mätare o display, varit mycket till hjälp. Den har del för del gått sönder, är 10 år eller så, och tyvärr har jag inte fått någon bra kontakt med eliq, de verkar av hemsidan o döma gett upp konsumentprodukter.

Jag köpte då en sparsnäs på IKEA, som vad jag förstått är utvecklad av eliq. Den fungerar på samma sätt , men mycket mer bantad med mindre finesser och sämre gränssnitt. Men OK för grundfunktionerna.

Sparnäs dyker då o då upp , en vän köpte nyligen i augusti på IKEA Borlänge. Men annars är den produkten nedlagd på IKEA, så då får man leta på Tradera o liknande.

Båda dessa lösningar läser bara av lysdioden på din elmätare, så du ser den totala förbrukningen momentant samt under tid, för hela anläggningen.

För mig har det inte varit något strul , man lär sig snabbt grundförbrukningen när bergvärmen vilar, samt vilka förbrukningar som är diskmaskin, tvättmaskin , spis osv.

Bergvärmen blir dock lite lurigare , där vet jag precis förbrukning men vill du köra varmare så är det i min variant så att den kör lite längre i tid. Kan för mig bara röra sig om några minuter extra , så svårt o se exakt.

(men en hel del kan man läsa ut ifrån dygnsförbrukning)

Nyare bergvärme har ju koppling mot dator eller smartphone för ägare , där man kan se fakta mycket bättre. Andra som har det får kommentera.

Jag skulle gärna se någon nyare eliqliknande produkt komma ut på marknaden, utan att man behöver skaffa de lösningar som kräver att du sätter mätare på kablage till varje stor förbrukare. Det finns trådar om sådana mer avancerade lösningar i andra trådar.

(Jag är f o medveten om att eliq arbetet ut mot elföretag osv, de verkar sedan länge helt släppt att ha egen konsumentprodukt som de själva driver)

Redigerat 28 sep 2020 08:37
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.