Energiförbrukning Nibe-kompressor & elpatron

5k läst  8 svar

1. B
    Medlem Nivå 6
    Ventilationsfläkten jobbar antagligen inte på fullvarv. Den är ju injusterad till lämpligt ventilationsflöde för ditt hus. Cirkulationspumpen går kontinuerligt. I mitt hus med Comfortzone CE50 drar fläkt och cirkpump tillsammans ca 200 W.

Nibe anger inte värmeeffekten på 360P, men jag tror den ligger på 1,8-2,0 kW. Beroende på den framledningstemperatur och ventilationsföde du har i din värmeanläggning drar kompressorn olika mycket. COP ligger gissningsvis mellan 2 och 3,5 beroende på driftsförhållanden. Kompressorn drar uppskattningsvis mellan ca 2/3,5=570 W (vid låg framledningstemperatur) och 2/2=1000 W (vid varmvattenvärmning).

Enda sättet att ta reda på energiåtgången för värme och varmvatten är att montera en separat elmätare på frånluftsvärmepumpen.

2. E
    Medlem Nivå 3

Re: Energiförbrukning Nibe-kompressor & elpatron

Jag har också en Nibe Fighter 360P och jag gör exakt samma uträkning som dig. Om det sedan innebär att vi båda är helt dumma i huvudet eller normalbegåvade kan jag ju inte säga... men vi är i alla fall två! Alltid kul med sällskap.

3. C
    Medlem Nivå 4

Jag har också en 360. Som jag fattat det så går inte elpatronen alltid på max. Tror det är 1,5 : 4,5 eller 7,5 kWh. Det är väl olika symboler på displayen som visar hur mycket elpatronen använder. Tror det är svårt att "läsa av" hur mycket den dragit i efterhand.

4. M
    Medlem Nivå 1

Jag har pratat med nibe och enligt dom så skall beräkningen på elpatronen göras som ni beskriver det. Tidsfaktor * max effekt detta skall ge ett bra värde dock kan det inte ses som exakt beroende på eventuella spänings variationer men detta torde vara marginelt.

5. B
    Medlem Nivå 6

Har också en Nibe fighter, lite novis. Men min elpatron jobbar nästan i princip aldrig. (förutom när man tappar upp vatten till badet)

Rätt eller felaktigt, inställning ?

6. E
    Medlem Nivå 3

Tja det där med elpatronen... Jag brukar faktiskt inte ha på vinterläget. Vi klarar oss hyfsat bra med höst/vår-läget. När vi kommer hem från jobbet är det (vid kall väderlek) 18-19 grader inne (temp i värmepannan 35-37 grader) men då brassar vi på pelletskaminen upp till 21 grader, vrider ner ratten på värmepumpen till lägsta värdet. Innan vi går och lägger oss har värmepannan återhämtat sig och tuffat upp i 50-55 grader igen så vi har gott och varmt under natten.

När vi har folk på besök har vi dock på elpatronen för att säkra varmvattnet, och den elförbrukningen brukar jag räkna till ett snitt mellan de tre effektlägena - alltså 4,5 kW.

7. B
    Medlem Nivå 6
  8. B
    Medlem Nivå 6

Du behöver en trefasmätare till 360P. Han får in ett gäng ibland men dom brukar ta slut ganska fort. Det krävs behörighet för att koppla in den. Det tar en elektriker ca 1 timme att göra det.

9. B
    Medlem Nivå 6

Bor i södra sverige, småland. Välisolerat samt stenhus. Men är ändå lite förvånad. Grannen byggde med lösvirke och vår energiföbrukning skiljer sig radikalt (hans betydligt högre) och vi har ungefär samma yta.

Har inte siffrorna på förbrukningen exakt, men dags att kika lite nogrannare på detta. Men fick ringa till elleverantören och be dem sänka den beräknade enerigförbrukningen. (betalade fakturor för energi som jag inte hade förbrukat)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: