Byggahus.se

Energieffektivisera hemmet med smart teknik

1. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 911 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Man behöver ett snabbt värmesystem för att det ska bli riktigt bra. T.ex. luftvärme eller typ fläktkonvektorer/luft-luft värmepump i varje rum. Såfort det blir lite övervärme stängs tillförseln av.

2. A
    Medlem · Skåne · 440 inlägg

Alfons3301

Medlem
    Ok, hade önskat det fanns ett lättare sätt... att bara behöva byta ut befintligt reglage.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    D8181A00-BDD3-45CF-A863-032C3A190045.jpeg

3. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 8 169 inlägg

pacman42

Medlem
    Hare du öppnat och tittat hur den är kopplad? Det känns ju som att det skulle kunna fungera. Eller inte.

4. F
    Medlem · Sisaket · 202 inlägg

Fakathong

Medlem
    I stället för att lägga en massa pengar och tid på energibesparande åtgärder, så satte jag upp fler solceller än jag behövde.
    Så nu har jag så varmt jag vill i huset och duschar så länge jag vill utan att komma upp i den energiförbrukning jag tillverkar.

5. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 8 169 inlägg

pacman42

Medlem
    Jag fixar elgolvvärmen i badrummen just nu, jag bytter ut termostaterna och tempgivarna och använder istället en Sonoff-mini som bas för att styra värmen. Jag kommer nu att från hemautomatiseringen (Domoticz) kunna styra vilken temperatur jag skall ha på badrumsgolvet och när på dygnet det skall vara varmt. Semesterfunktion mm får man ju också på köpet...

Edit: Vanliga termostater för elgolvvärme måste vara den mest överprisade skit som finns. De kostar stora pengar och håller dåligt. De har dåliga användarinterface och I slutänden slutar man använda dem...

Redigerat 22 okt 2020 13:50
  6. K_arlstrom
    Verktygstokig · Norrbotten · 668 inlägg

K_arlstrom

Verktygstokig
    Exakt samma erfarenhet, kan spara 25-45% av kostnaden genom att stänga av huvudströmbrytaren (fjärrvärme) men de små förbrukarna gör så lite sett till hur bekvämt det är att ha de på.

Skulle säkert spara på att använda strömbrytaren istället för rörelsesensor för t.ex lampan i bodan, men...
    0,1W*24*365/1000 = 0,876 kWh per år, dvs runt 60 öre inkl moms och energiskatt!
    Sen behöver lampan ha varit släkt i ca 2 års tid för att ens få någon återbetalning på rörelsedetektorn, eller 5 år om vi räknar in priset för strömbrytaren med (10W LED).

Vill bara visa hur absurt billigt det är att "slösa" med energi, skippar jag en pizza per år går jag ±0 jämfört med 150 grejer på standby :thinking:

7. T
    Självbyggare · Skåne · 2 755 inlägg

tompaah7503

Självbyggare
    Du har så klart helt rätt.
    När det gäller automatisering av småförbrukare kan man istället se andra vinster.
    Utebelysning som bara är på när den behövs för att man ska se, för att inte störa insekts-, fladdermus- och fågelliv i onödan. Innebelysning som kan automatiskt ställas in i olika lägen/scener som passar olika tillfällen (fest, vardags, mys, städ-belysning). Avstängd vattenpump när man inte är hemma, så den inte står och trycker vatten vid en eventuell läcka.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.