Hej!

Vi har skaffat oss ett hus byggt 1976 och jag har lite planer på att "modernisera" energiåtgången men vet inte riktigt vilken ände jag ska börja i.

Förutsättningarna är:

Direktverkande elvärme (mestadels nya oljeradiatorer med elektroniska termostater)
Luft/luftvärmepump (15 år gammal, men funkar ok)
2-glasfönster
Ingen tilläggsisolering (vindsbjälklag 200mm original)
Mekanisk frånluftsventilation (utan återvinning)
Huset finns i Blekinge.

Vilka åtgärder bör man göra först i en sån här kåk? Jag är inte bara ute efter att spara slantar utan även åtgärder som höjer värdet på huset och ger ett gött inomhusklimat.

Alla idéer och tankar tas emot tacksamt! :D

Fönstrena!

Vindsjälklaget skulle jag vara försiktig med med tanke på de mögelproblem som lätt uppstår i en kallvind, speciellt efter tilläggsisolering. Ytterligare isolering i taket skall i sånt fall läggas utanpå undertaket så att du flyttar ut daggpunkten från vinden.

FTX istället för mek frånluft gör ju att du återvinner en del av den energi som bara blåser ut ur huset.

Hm, jaså? Jag tycker annars att tilläggsisolering brukar vara det som rekommenderas som första åtgärd just för att det gör så pass stor skillnad. Fönstrena brukar sällan komma så högt för att det ofta kostar mer än det smakar. Jag är dock sugen på att byta fönstrena ändå.

Visst, att tilläggsisolera vindbjälklaget sparar massor med energi och pengar som du betalar till energibolaget. I gengäld kan du få mögelsanera vinden och betala el för en avfuktare som tuffar och går där uppe.

Jag menar inte att man inte ska tilläggsisolera vinden, utan om man gör det så ska man göra det på rätt sätt. Gå inte på lösullsföretagens reklam. De skiter i om du rubbar den känsliga balansen där uppe och får fukt- och/eller mögelproblem. Ska du isolera mer så passa på att isolera där det samtidigt eliminerar problemen med en kallvind. Det är INTE att lägga mer isolering på vindsbjälklaget.

Consensus:

Förklara vad som kan bli fel? är det om man täpper till ventilationen? Ska man ta bort vindpappen? Du måste utveckla ditt resonemang?

Protte

Ja, en förklaring om vad som kan bli fel skulle jag uppskatta eftersom jag precis håller på att ta in offerter på lösullsisolering av en kallvind. Expertisen säger ju att bara man säkerställer takfotsventilationen så är det inget problem och att man inte inte har fuktspärrar ovanpå den gamla isoleringen.

15år gammal L/L..jäklar, grattis till kvalite' :)

Ja den verkar vara av ohyggligt bra kvalité, fast jag vet ju iofs inte om dom har reparerat den en massa. Den är nog ljusår från en modern pump i effektivitet iallafall.

mexi: det jag hört om tilläggsisolering av kallvind är att det blir kallare där uppe (och därmed fuktigare), men det borde det ju bli oavsett vilken sida man isolerar på.

Precis som benox säger så är problemet med att tillägss isolera vinden (kallvind) att man minskar värmen som kommer upp på vinden och därmed skapar kallar luft och kallar luft bär mindre fukt och det ger fukt avfällningar på insidan av ditt tak!

Mer luft in är inte bara av godo, det kommer även att kyla ner din vind ännu mer när det är kallar ute. Desutom så riskare du problem men kalla nätter och varma dagar på hösten/våren om du tar in för mycket luft till din kallvind. Det senaste rekommendationerna man hör är att lägga isoleringen utanför taket under dina takpannor för att därmed hålla vinden varmare...

- M

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.