Byggahus.se

Energideklaration - värt ett försök eller ej?

1. F
    Medlem · 1 inlägg

Fafnir

Medlem
    Hej,

Funderar på om det kan vara värt att genomföra en energibesiktning för att kunna få grönt bolån vid belåning av en villa i Täby. Den är byggd i tre etapper - först på typ 20-30-talet, resterande under de kommande decennierna. Men den har inte isolerats direkt med moderna ingrepp,eller så, utan har i princip varit orörd i flera decennier. Yta på 185 kvm, har bergvärme (den enda "gröna" uppgraderingen - men lite kul, Nibe från typ 2014, håller temperaturen på runt 20 grader och har alltid på lägsta varmvattenberedningen), och total energiförbrukning på 1600-2000 kWh/mån på vintern (januari och februari 2019), 1100 kWh mars 2019 och t.ex. några hundra kWh i maj 2019. Så det blir nog under 14000 kWh under ett år, nog mindre. Tror att mina siffror är lite tilltagna eftersom det finns en mätare per våning, varav nedervåningen har betydligt mindre konsumtion från datorer osv. och jag nu för de flesta månaderna bara utgått från siffrorna för övervåningen och i princip dubblerat.

Som jag förstått så utgår inte klassificeringen enbart från konsumtion och yta, utan också hur många och vilka som bor där (det är i princip bara jag som håller till där), moderniteter och annat. Jag har inte hittat mycket till prejudikat på nätet, så om någon med erfarenhet skulle kunna ge en uppfattning av huruvida kåken ens är nära att nå ens C-klass?

Tack på förhand!

Redigerat 11 mar 22:49
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.