Energideklaration - vad krävs för att gå upp en klass?

5k läst  41 svar

Nästa tråd i Värme allmänt
  1. J
    Medlem Nivå 4
    Vi har en villa byggd 1986 på västkusten med luft/luftvärmepump som när vi köpte huset 2012 var i Energiklass D. Sedan dess har vi gjort mindre åtgärder som till exempel:
    - Sänkt värmen i huset generellt och inte kylt med AC varma sommardagar
    - Bytt en värmeläckande ytterdörr och ett fönster
    - Bytt viss utrustning (spis, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare) mot betydligt nyare med lägre energiklass
    - Snålare dusch/kranar för mindre varmvattenåtgång

Det har gjort att vår energiåtgång i huset i stort gått från deras ca 21.000 kWh/år till 17.000 kWh/år.

Är det någon som vet ifall dessa mindre åtgärder skulle räcka för att nå energiklass C, B eller A om vi beställer en ny energideklaration/genomgång eller krävs större åtgärder för detta?

Anledningen varför just energiklassen är viktigt (förutom att vi sänkt våra elkostnader) är att vi i sådana fall får bättre villkor på vårt bolån.

2. useless
    Självbyggare · Nivå 17
    Inget svar på frågan, men att man sänker elförbrukningen genom sitt beteende borde väl inte påverka energiklassen?

Det finns information här:
    https://www.boverket.se/sv/byggande...ngen-med-energiklasser/energiklasser-fran-ag/

Klass C motsvarar dagens krav i BBR. Exakt vad som gäller finns i avsnitt 9 i BBR:
    https://www.boverket.se/contentassets/a9a584aa0e564c8998d079d752f6b76d/konsoliderad_bbr_2011-6.pdf

3. J
    Medlem Nivå 4
    Det var det jag tänkt, att ens elförbrukning/beteende inte direkt har något med energiklass att göra utan snarare större åtgärder som att byta värmesystem, solceller, tilläggsisolering mm - byte av en liten ytterdörr räcker kanske inte. Kanske har vi någon energiexpert här som kanske kan bekräfta detta? I sådana fall ligger nog solceller närmast till hands för oss.

• Laddar…
  4. S
    Medlem Nivå 5
  5. M
    Medlem Nivå 10
    Sätt upp lite solceller på taket så sänker ni ju årsbehovet av el till fastigheten rejält samt får en högre ranking i energideklarationen.

Solceller är dessutom en lönsam investering i dagsläget är de lönsamma redan 1a året!

Vi satte upp våra första 2013 och i år har vi satt upp ännu mera så nu har vårt 100 år gamla timmerhus plötsligt blivit ett A klassat plusenrgihus enligt energideklarationen :)

Redigerat 28 jun 14:18
  6. C
    Medlem Nivå 5
    Wow! Det låter ju otroligt. (y)

7. T
    Medlem · Nivå 5
    De är väll just det som påverkar energi klassen mest och har undergrävt nytta med energi deklaration av privat hus. Ett sparsamt pensionärs par eller en småbarns familj gör stor skillnad.

8. D
    Medlem · Nivå 15
    Rent skitsnack. Det tar bra mångs pr ur man än täknar på det. Skulle budragen bli sämre så är det inte säkert att det hpr ihop alls.

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Att det kan vara lönsamt köper jag, men att det skulle betala sig redan första året tror jag inte på.

• Laddar…
  10. M
    Medlem Nivå 10
    Återbetalningstid är en annan sak än lönsamhet, men redan år1 får man tillbaka mer pengar än vad ränta och avskrivningar kostar=lönsamt

• Laddar…
  11. T
    Medlem Nivå 3
    Det tar 5-8 år innan man ”tjänat” in vad kostnaden är för solcellerna.

• Laddar…
  12. useless
    Självbyggare · Nivå 17
    Fast det beror väl egentligen på att den som gör energideklarationen inte klarar av/orkar att räkna på den riktiga energiförlusten utan gör schablonberäkningar baserat på tidigare elförbrukning?
    Det man ska mäta/ange är ju husets energiprestanda, inte hur bra eller dåliga de som bor där för tillfället är på att spara på energi.

13. J
    Renoverare · Nivå 14
    Det där kan omöjligt stämma. Totalkostnaden för en solcellsanläggning är högre än tex för berg/luftvatten och de möter +-0 vid den punkten Du uppger :)

14. T
    Medlem Nivå 3
    Nähä, hur lång tid påstår du att det tar då innan du återbetalat solcellerna? Jag pratar investeringskostnaden.

15. J
    Renoverare · Nivå 14
    Jag med.

Nu kan jag tänkas vara helt ute och cykla men kör.

Tar vi min fastighet i beräkning så ligger vi på en förbrukning på 18500kWh per år, elpris 1.1kr/kWh inkl allt. Så ca 20000kr om året lägger vi på el.

Solceller ger el till en elpanna för uppvärming samt hushållsel. En anläggning som ska klara av vårat behov behöver dimensioneras till ca 10kW. En sådan solcellsanläggning kostar ca >200000kr efter allt vad rot å de heter när jag kikat på det. Således är +-0 tiden >10år. Det är så utan support från elnätet.

Så 5-8 år låter otroligt intressant och har du någon tillverkare/leverantör som kan leva upp till det så är jag sjukt intresserad :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: