6 514 läst · 19 svar
7k läst
19 svar
Energideklaration - utan platsbesök?
Husägare
· Stockholm
· 707 inlägg
Nja. Det är teori som i nyare kåkar är helt teoretisk vill jag påstå. Behövs inget platsbesök.L lat skrev:
Och.. Det som behövs för att få bolånerabatt är just en energideklaration med klass a,b eller c. Att inte fästa nån vikt vid en deklaration som ger dig en liten rabatt på räntan känns ju lite konstigt. Men men. Alla är vi ju olika.I Installation skrev:
Husägare
· Stockholm
· 707 inlägg
Precis. Kan e lirare fixa fram ett papper som det står ”bra” på och det genererar nån form av rabatt så borde mam ta det 8-dar i veckan. Oavsett hur den utförs.M Mikael Lindström skrev:
Precis så. Men i ärlighetens namn så måste jag nog säga att dokumentet levererar fakta. Min elförbrukningar har sjunkit drastiskt på grund av åtgärder jag gjort. Det ser man på fakturor från min nätägare. Så helt tokigt är det inte. Sen kan man ju fundera på om Sverige är förtjänt av ännu mer papper och utredningar som ska skapa ett grönare samhälle. Men för mig har det gett mig några tusenlappar lägre ränta.I Installation skrev:
Jag har provat Enara. Smidigt och fick EDn inom 24h. Jag gjorde den eftersom jag gjort ganska omfattande energibespringar (från 18 000 till 7000kwh per år) så fick klass b och rabatt på bolånet. Själva EDn har betalt sig på ett halvår.J JimmyFr skrev:Hej,
Bor i nybyggt hus (färdigt 2021 april) och tittar på att göra en energideklaration för att få grönt bolån.
Då det mest är en pappersprodukt så letade jag efter billigast möjligast och hittade två st företag som gör energideklaration utan platsbesök vid vissa fall, och således är billigare. Blev lite nyfiken och hittade nedan undantag pkt 3 under paragraf 6 i förordningen.
[länk]
6 § En energideklaration får upprättas utan besiktning, om
...
3. byggnaden är ny eller har dokumenterat god energiprestanda, eller
...
Så verkar inte vara något fuffens, men jag får 0 (!) träffar när jag söker på något av dessa två företag på byggahus-forumet.. vilket känns konstigt.
Det ena är Enara AB ( [länk] ) och det andra är Energi AB ([länk]).
Har någon annan här prövat någon av ovan företag ?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Badrum från 75 - utan helt tätskikt
Badrum -
Taklister utan spikar/skruvar - hur är de moterade?
Färg, Måla & Tapetsera -
Mexitegel inomhus - ta bort eller regla ny vägg utanpå?
Byggmaterial & Byggteknik -
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Säljes: Makita Makpac med insats (utan verktyg), Nacka - 50kr
Säljes, Uthyres & Skänkes