Hej,

Bor i nybyggt hus (färdigt 2021 april) och tittar på att göra en energideklaration för att få grönt bolån.
Då det mest är en pappersprodukt så letade jag efter billigast möjligast och hittade två st företag som gör energideklaration utan platsbesök vid vissa fall, och således är billigare. Blev lite nyfiken och hittade nedan undantag pkt 3 under paragraf 6 i förordningen.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...061592-om-energideklaration-for_sfs-2006-1592
6 § En energideklaration får upprättas utan besiktning, om
...
3. byggnaden är ny eller har dokumenterat god energiprestanda, eller
...

Så verkar inte vara något fuffens, men jag får 0 (!) träffar när jag söker på något av dessa två företag på byggahus-forumet.. vilket känns konstigt.

Det ena är Enara AB ( https://www.enara.se/gront-bolan/ ) och det andra är Energi AB (https://energiab.se/energideklarationer/energideklaration-distans/).

Har någon annan här prövat någon av ovan företag ?

J JimmyFr skrev:
Det ena är Enara AB ( [länk] ) och det andra är Energi AB ([länk]).
Spännande att Enara på sin hemsida skriver att de har 10års erfarenhet, men på AllaBolag står de som registrerade 220511

Energi & Area (energiab) inledde konkurs 230209

Jag blir dessutom automatiskt misstänksam mot bolag som inte sätter ut org.nr väl synligt på sidan, så man kan kolla upp dem.

BirgitS
L lat skrev:
Spännande att Enara på sin hemsida skriver att de har 10års erfarenhet, men på AllaBolag står de som registrerade 220511
Fast just det kan ju vara att den som grundade företaget har 10 års erfarenhet.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast just det kan ju vara att den som grundade företaget har 10 års erfarenhet.
Absolut, men då bör man formulera sig på ett annat sätt.

BirgitS
L lat skrev:
Absolut, men då bör man formulera sig på ett annat sätt.
Fast "vi" kan väl just syfta på personerna och inte företaget. I alla fall så är det nog ett vanligt sätt inom flera branscher när det gäller nystartade företag.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Jag tänkte väl testa Enara AB då tänker jag. De har iaf en person certifierad hos Boverket som energiexpert.

Men hade svårt att hitta några recensioner eller dylikt på varken Enara eller Energiab.se på någon oberoende sajt, så därför jag tänkte att någon här kanske hade prövat dem eller vet någon annan större firma som också erbjuder energideklaration utan platsbesök (billigare).

J JimmyFr skrev:
Jag tänkte väl testa Enara AB då tänker jag. De har iaf en person certifierad hos Boverket som energiexpert.

Men hade svårt att hitta några recensioner eller dylikt på varken Enara eller Energiab.se på någon oberoende sajt, så därför jag tänkte att någon här kanske hade prövat dem eller vet någon annan större firma som också erbjuder energideklaration utan platsbesök (billigare).
Gick supersmidigt via enara. Rekommenderas.

Svarade på frågorna och skickade iväg El och vatten-faktura. Nästa dag gjordes energideklarationen och dagen efter var den registrerad hos Boverket.

• Gilla
Marcus04 och 2 till
  • Laddar…
K
J JimmyFr skrev:
Gick supersmidigt via enara. Rekommenderas.

Svarade på frågorna och skickade iväg El och vatten-faktura. Nästa dag gjordes energideklarationen och dagen efter var den registrerad hos Boverket.
Låter bra!
Letade också som en tok efter information om enara då vi precis fick en påminnelse från kommunen att vi måste skicka in radonmätning ( som gjordes för 2 år sedan... ) men även energideklaratio. Vi byggde för 4 år sedan och det har blivit helt bortglömt. Känns som kommunen inte har någon koll :D
Såg även att min bank ger 0,10 % rabatt ( alltid nått i dagens läge... ) vid A och B.

J JimmyFr skrev:
Hej,

Bor i nybyggt hus (färdigt 2021 april) och tittar på att göra en energideklaration för att få grönt bolån.
Då det mest är en pappersprodukt så letade jag efter billigast möjligast och hittade två st företag som gör energideklaration utan platsbesök vid vissa fall, och således är billigare. Blev lite nyfiken och hittade nedan undantag pkt 3 under paragraf 6 i förordningen.
[länk]
...
...

Så verkar inte vara något fuffens, men jag får 0 (!) träffar när jag söker på något av dessa två företag på byggahus-forumet.. vilket känns konstigt.

Har någon annan här prövat någon av ovan företag ?
Jag använde nyligen enara. Skickade över mina uppgifter till honom och fick svara på frågor i ett frågeformulär. Fick mycket snabbt en energideklaration som han la upp på Boverket också. Superbra och billigt!

• Gilla
Marcus04 och 1 till
  • Laddar…
Jag vill också lägga ett gott ord för Christian på EnAra. Vi har ett ganska nybyggt hus men vi slösar lite mer el på trams än gemene man. Utan att gå in på detaljer var jag lite orolig för resultatet men Christian förstod mitt dilemma och var lösningsorienterad. Dagen efter var allting klart. Rekommenderar varmt!

K
Slutade med att jag valde enAra och det gick väldigt smidigt. Hade energideklaration på mejlen två arbetsdagar från att jag skickade in underlaget. Vart en liten missräkning först så jag hamnade på C då de missade räkna av förbrukningen för spabadet . Men medan jag skulle kontrollräkna då jag tyckte det lät dåligt för ett nybyggt hus hann han rätta dig själv och ändrade till B.

M Marcus04 skrev:
Jag vill också lägga ett gott ord för Christian på EnAra. Vi har ett ganska nybyggt hus men vi slösar lite mer el på trams än gemene man. Utan att gå in på detaljer var jag lite orolig för resultatet men Christian förstod mitt dilemma och var lösningsorienterad. Dagen efter var allting klart. Rekommenderar varmt!
Ni får väl slösa energi på vad ni vill. Så länge det inte går till värme eller varmvatten påverkar det inte energideklarationen.

J JimmyFr skrev:
Hej,

[länk]
...
...

Har någon annan här prövat någon av
Jag använde mig av enara. Mailade in uppgifter. Två timmar senare var deklarationen klar och anmäld hos Boverket. Fantastisk service.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Även jag kan bekräfta att Energideklaration från Enera fungerade snabbt och utan något som hest problem.

Och jag kan ju säga att jag skulle lägga 0% vikt vid en sådan energideklaration.
Har inte den som gör energideklaration varit på plats så är det bara ett rapande av siffror utan att veta/förstå bakgrunden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.