Byggahus.se

Energideklaration, kan man räkna med att den skall stämma?

1. shogo99
    Medlem · Uppsala · 161 inlägg

shogo99

Medlem
    Nyproducerat 1 1/2 plans hus färdigt i höstas, placering i mälardalen.
    I energideklarationen från husbyggaren så är det beräknat med en åtgång av 8853kWh för värme och varmvattenberedning (frånluftsvärmepump NIBE 360P).
    Vi har haft ca 21-22grader varmt inne under vinterhalvåret.
    Jag satte in en separat elmätare för FLVP 1/12 2010.
    På fem månader, 2010-12-01 - 2011-04-30 så har FLVP dragit 8383kWh (har el-golvvärme i de två badrummen med som faller under hushållsel men som stött upp värmen i badrummen då det bara sitter handdukstorkar där).
    Man kan väl räkna med att den modell av FLVP drar ca 0,5kW för att hålla kompressorn i gång som kan leverera runt 1,5kW i värmeeffekt, samt att pumpen vid temperaturer under +5 måste stödja upp med elpatron (även stundtals över +5 med).
    Då känd det som att uppvärmning och varmvatten kommer att dra över en del.
    Hur mycket är det rimligt att en energideklaration kan diffa mot verkligheten?

2. J
    Medlem · Gävle · 987 inlägg

johanpelle

Medlem
    En energideklaration bygger bara på husägarens eller säljarens egna uppgifter. Säger ingenting om den verkliga energiförbrukningen. Besiktningen utförs ibland av praktikanter som i stort sett inte kan någonting om uppvärmning. Så här går det när byråkratin får härja fritt.

3. L
    Medlem · Sörmland · 1 311 inlägg

lat

Medlem
    Om du har ett nyproducerat hus så ska hustillverkaren ha lämnat en beräkning om förväntad energiförbrukning (enligt lag & BBR) och denna bör efter klimatkorrigering ej överstigas med mer än ~15%. Gör den det så skulle jag reklamera huset och låta hustillverkaren rätta till felet.

4. shogo99

shogo99

Medlem
    Ok, vad innebär klimatkorrigering, är det något som görs baserat på årets medeltemp?
    Kan jag göra det själv?
    Och hur påverkar det att vi haft närmare 22 grader inne, då säkert en energideklaration bygger på en innetemp på runt 20 grader gissar jag?

För att försvåra ytterligare så har det efter några månaders påstötning, visat sig att fläkthastigheten på FLVP var på tok för högt ställd, ca 30% högre frånluftsflöde än rekommenderat, så det lär väl ha påverkat en hel del denna kalla vinter som varit, suck!

Redigerat 4 maj 2011 16:26
  5. J
    Medlem · Stockholm · 3 329 inlägg

Josth

Medlem
    Förbrukningssiffrorna säger inte så mycket utan att veta storlek på huset, antal pers, varmvatten-användning, faktisk ventilation, eldning i kamin, hushålls-el (mesta blir värme), garage, utebelysning, motorvärmare osv. Ca 5% mer energiåtgång per grad inne över +20C. Beräknat på 11.000 kWh/år brutto uppvärmning exkl varmvatten i ert hus blir det ca 1.100 kWh/år extra för 22 grader istället för 20 grader inne.

Ett tips är att tillfälligt dra ner på ventilationsfläkten när det blir jättekall vinter om emissionerna från byggmaterialet nu har minskat och det inte är så många pers hemma hela dagarna. Att ventilera t.ex. 110 istället för 220 kbm/tim vid -10C utetemp sparar ca 900 kWh/mån och kan hjälpa mot kalldrag samt något mot den snustorra luften inomhus vintertid.

6. L

lat

Medlem
    Det är hustillverkarens sak att visa varför förbrukningen blev högre än den beräknade.

Om du räknar perioden Dec 2010 t.o.m Apr 2011 så skulle jag tro (har inte kollat med SMHI) att det varit max 15% kallare än normalt (dec var svinkall, men jan & feb var nog normala samt mar-apr varmare än normalt).
    Perioden Dec-Apr står normalt för ~60-70 av uppvärmningen (finns säkert nån som vet bättre)
    Huset skall vara konstruerat för max 55kW/m2/år, 65% av 55kWh/m2 ~38kWh/m2.
    Om du tar 38*husets area var hamnar du då?

7. Joens
    Medlem · Skåne · 632 inlägg

Joens

Medlem

Men de har väl gjort en ventilationsinjustering gissar jag på? och då har du ju papper på att de har ställt in det, förhoppningsvis rätt.

Men det är ju bara att ringa tillverkaren och prata med dem om detta.

8. shogo99

shogo99

Medlem
    De hade gjort en ventilationsjustering innan vi flyttade in, enligt papprena, dock så fick jag ett protokoll som inte stämde med inställda fläkt hastigheter på värmepumpen, så ca 5 månader efter att jag stött på om det (efter en smällkall vinter med en massa kallras från tilluftsventilerna) så beställde husbyggaren en ny ventilationskontroll av en annan firma och då visade det sig att den var åt pipan fel men är nu som sagt 5mån efter påstötning korrigerad.
    Huset är ett 1 1/2-plans trähus med boyta på 143kvm, två vuxna och två barn, motor/kupévärmare till en bil på vintern, något bad och några duschar per vecka.
    143x38=5435, våra hus är byggda efter de gamla energireglerna då husbyggaren hade ett par månader till godo när de sökte bygglovet tills de nya reglerna blev tvingande :(

9. A
    Medlem · Stockholms län · 8 518 inlägg

Avemo

Medlem
    Hur lång tid per dygn går kupévärmaren? Det blir inte helt försumbart bidrag från den. Om ventilationsflödet har varit för högt finns det väl stor chans att det blir bättre nästa vinter när det är åtgärdat.

Erik

10. J
    Medlem · Stockholm · 3 329 inlägg

Josth

Medlem
    I genomsnitt de senaste 13 åren har vi haft 65,7% av total elförbrukningen för året under perioden december till april. Elmätning på enbart pannan torde ge en högre siffra, kanske 75-80%? Eftersom det är elpatronerna som värmer mest när det blir vinter ökar elförbrukningen mycket snabbt en kall vinter, särskilt med hög ventilation inställd. Husarea Atemp är oftast inte lika med BOA för 1½-plan. Antar det är area Atemp som ska mulipliceras med 38? Förbrukningen låter aningen hög men inte alls orimlig för familj med 4 pers som gillar lite extra varmt inne och, antar jag, varma goa duschar och bad. Motorvärmaren kan också dragit mycket beroende hur långa tider den stått inkopplad.

Vill man spara el är en bra LLVP inverter i entréhallen ett lämpligt komplement om det är ok med fläkt (som även är A/C på sommaren), annars dockad LVVP som Mitsu FLVP booster eller liknande. De senaste LLVP klarar ett COP på ca 2,4 vid minus -15C och 3-4 vanliga vinterdagar i Mälardalen.

Redigerat 8 maj 2011 13:28
  11. L

lat

Medlem
    Jag har för mig att kravet om energiberäkning kom 2006, vissa kommuner hade det som krav även tidigare.
    Jag har en 1½ plans kåk på 235m2 (iofs ett Villa Varm hus med allt vad det betyder av extra isolering) och vi är 5 hemmavarande (3 tonåringar som iofs inte duschar varje dag, men när dom gör det så bosätter dom sig).
    Vi gjorde av med ganska exakt 8.000kWh under samma period och min helårsprognos ligger klimatkorrigerat på ~13.000kWh

12. shogo99

shogo99

Medlem
    Vi är fyra pers men två barn och äldsta barnet är 2år, så det kan handla om 5 duschar och 1 bad per vecka och motorvärmare/kupevärmare 5dgr/vecka ca 1 timme/gång.
    Man får väl hoppas på att det var den felaktiga fläktinställningen på FLVP som ställt till det, facit blir väl efter nästa vinter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.