Byggahus.se

Endast strålningsvärme från insats...eller?

1. J
    Medlem · 6 inlägg
    Hej,

är lite grön på området med spisinsats och hoppas få lite tips från mer erfarna.

vi har en Jøtul insats som installerats av fackman i vår öppna spis. Vår spis var för liten så det murades upp en tillbyggnad för att få plats. Min fråga gäller effekt och uppvärmning. Jag upplever att den värmen som kommer endast är genom glasrutan som strålningsvärme och det tar lång tid att få någon direkt värme i rummet. Det ska tilläggas öppet till nock (3,20) i rummet där den står. Jag var hemma hos några som också hade kassett med en takhöjd på 3 meter och där blev det varmt i ett större rum betydligt snabbare. Det verkar inte direkt komma någon värme från övergallret utan mest bara genom glaset.
    Är det något som är fel gällande installationen eller finns det några tips?

Jag bifogar en bild på installationen.

tack för eventuell hjälp

2. Krokben
    Medlem · 391 inlägg
    Tanken med kassett är ju att det ska bli mer "värmetrögt" och ta till vara på värmen som annars far ut genom skorstenen. Om du ligger på och eldar så kommer hela "öppna spisen" och murstocken bli varm och hålla sig varm länge. Har en vän som skaffade sig en sådan och han får elda i 2-3 timmar för att få någon vidare värme från den, men då håller den sig bra med.

3. J
    Medlem · 6 inlägg
    Hej och tack för svar...ja, trögt är det ju hade kanske hoppats att det inte skulle vara riktigt så illa. Har en ganska stadig murstock också så den hinner aldrig bli så väldigt varm. Har bara sett hos andra att de får en annan värme i rummet.

Funderar på om det finns någon variant på fläkt som man kan använda eller en ventil på någon annan plats. Det finns ju fläktar till kaminer men jag har inte riktigt plats på kassetten som heller inte är platt på toppen. Har funderat på takfläkt också för att trycka ner det som skapas men det är bara så illa fult. Kanske kan funka med denna varianten
    https://www.amazon.se/innovativ-tak...ocphy=1012479&hvtargid=pla-428074481671&psc=1

4. Tomture61
    Självbyggare · 1 883 inlägg
    Vart kommer luften till förbränningen ifrån , rummet den befinner sig i eller är den uteluftansluten ?

5. F
    Medlem · 145 inlägg
    För att suga ur värmen ur kassett och rökrör bör man väl gå igenom kupan så högt upp som möjligt. Precis under där röret ansluts till pipan.
    Har ett galler och där ur flödar rejält med varmluft.
    Bild från nätet med ”galler i kupan”
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    58D61712-3558-4C41-B625-2356905B7752.jpeg

• Laddar…
  6. J
    Medlem · 6 inlägg
    det är rumsliften men det är bra ventilerat.

7. J
    Medlem · 6 inlägg
    jag har också sett många galler högre upp. Det kanske kan bra nåt?

8. Tomture61
    Luften du försöker värma upp försvinner ut genom skorstenen.

9. J
    Medlem · 6 inlägg
    Nu hänger jag inte med riktigt tror jag. Menar du att på grund av ett lufttillförseln inte är tillräckligt stor så blir det ett underskott av luft att värma upp?

jag ser sett ett flertal kassetter som jag tycker ger betydligt bättre värme, oftast med en ventil som en annan svarade. Jag vet att det är optimalt att ta in luft utifrån men trodde kanske att kassetten skulle skapa ett sug med lufttillförsel underifrån som sedan cirkulerades ut ovanför.

förutom att skapa luft utifrån..har du nåt bra tips?

10. Tomture61
    Din braskamin tar förbränningsluften från huset .
    Samma luft som du försöker värma upp .
    Lika mycket luft som konsumeras av eldningen måste ersättas av ny luft från utsidan av huset .

• Laddar…
  11. A
    Medlem · 8 385 inlägg
    Vilken effekt anges insatsen ha? Hur stort är rummet där den står? Det brukar komma rätt bra med värme från sådana insatser. Men står den i ett stort utrymme behöver man elda ett tag innan man märker effekten.

Finns det utrymme för luft att cirkulera runt insatsen? Gallret under och över den antyder detta. Men dels måste det finnas rum för luften att flöda från det undre gallret runt insatsen till det övre gallret. Och dels måste det vara tätt mot skorstenen så att inte den varma luften i alltför stor utsträckning drar ut genom skorstenen i stället för att gå tillbaka in i rummet.

Detta med förbränningsluft utifrån kan vara bra för att underlätta när man skall tända i eldstaden i ett hus som har mekanisk ventilation. Det har liten eller ingen påverkan på hur mycket rummet värms.

12. Tomture61
    Varifrån förbränningsluften tas är mycket viktigt ang verkningsgraden på eldstaden . Detta oavsett om huset har självdrag eller mekanisk ventilation.
    Den uppvärmda luften i huset ska inte försvinna genom skorstenen.

13. J
    Medlem · 6 inlägg
    hej,
    Jag kollade lite nu och den har en Max effekt på 9kW och nominell effekt på 6kW. Rummet är 19m2 men är som sagt 3,5m till nock så där är ju ett problem i sig som jag beskrev tidigare. Det handlar mer om att jag inte känner värmestrålning från annat än just vid glasrutan. Det är gott om plats runt insatsen men jag ser inte riktigt hur tätt det är uppåt. Kanske kan vara något att kolla upp.

14. A
    Medlem · 8 385 inlägg
    6 kW borde vara en hög effekt i det rummet. Hur länge har du eldat? Ibland kan det bli att luften skiktar sig i rummet så att det blir varmt vid taket först. Det borde bli mer märkbart om det är högt i tak. Om så är fallet så kommer värmen efter ett tag.

Nej det är inte viktigt för verkningsgraden varifrån förbränningsluften tas. Att röken är varm innebär en förlusteffekt oavsett om förbränningsluften tas utifrån. Pratar vi en gammaldags öppen spis så drar den med sig stora mängder luft ut. Det är själva orsaken till att sätta in en insats. Att minska luftflödet ut. Men en eldstad med luckor drar ut så lite luft att det bara är en bråkdel av normalt ventilationsflöde.

• Laddar…
  15. Karlia
    Medlem · 989 inlägg
    På landet har vi en äldre jötul, där blir det ordentligt varmt efter ett tag men så är det ett ganska litet rum och ca 2m högt i tak - liten luftmassa att värma upp.

Här har jag också jötul men mycket mer luft att värma - brukar säga till frusna gäster att sätta sig på platserna närmast kaminen eftersom luften där är varmare än vid fönsterplatserna.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    PSX_20210115_231240.jpg